عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل انتقال خون قم:

میزان اهدای خون درقم بالاتر از میانگین کشوری است اجتماعی

میزان اهدای خون درقم بالاتر از میانگین کشوری است
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم – ایرنا –مدیرکل انتقال خون قم گفت:‌میزان اهدای خون در این استان، به ازای هر یکهزار نفر،‌29 نفر است که این آمار از میانگین کشوری بالاتر می‌باشد.

مرتضی نوریان روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه درحال حاضر میانگین کشوری اهدای خون 25 نفر دریک هزار نفر می‌باشد، اظهار داشت: بالاتر بودن میزان اهدای خون درقم از میانگین کشوری باعث شده که علاوه بر حفظ ذخایر خونی استان، به شبکه خون رسانی کشور هم خون ارسال کنیم.
وی با بیان اینکه هر یک واحد خون می‌توانند جان سه بیمار را نجات دهد،افزود: برخی فراورده های خونی از جمله پلاکت طول عمری حدود سه روز دارند به همین دلیل اهدای مستمر خون در پایداری ذخایر خون استان اهمیت فراوان دارد.
وی با بیان اینکه اهدای خون، نیازی مستمر و همیشگی است ادامه داد: پلاکت یکی از فراروده های خونی است که تمام بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند مورد نیاز است و با توجه به طول عمر کوتاه این فراورده خونی، نیاز به اهدای خون روزانه در استان وجود دارد.
مدیرکل انتقال خون قم، گفت: به طور متوسط سالانه هر 10 دقیقه، یک واحد خونی یا فراورده خونی در مراکز درمانی استان توزیع و به بیماران تزریق می‌شود.
نوریان ادامه داد: بالاترین اهدای خون در استان مربوط به آقایی است که 120 بار اهدای خون، داشته است همچنین در بین بانوان نیز بالاترین اهدا مربوط به بانویی است که 38 بار خون اهدا کرده است.
وی با اشاره به نامگذاری 24 خرداد به نام روز جهانی اهدای خون گفت: در بسیاری از کشورها مراسمی برای تقدیر و تکریم اهداکنندگان خون در این روز برگزار می شود که امسال به دلیل شیوع کرونا،‌این مراسم در کشور و استان مان به صورت مجازی برگزار می شود.
نوریان ادامه داد: اهدای خون جایگزین مصنوعی ندارد و تنها منبع تامین آن، انسان است به همین دلیل اهدای خون در نجات جان بیماران جایگاه و اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه ما در سازمان انتقال خون، اهداکنندگان هستند، گفت: فعالیت و عملکرد این سازمان به طور انحصاری وابسته به مشارکت و همراهی اهداکنندگان است.
مدیرکل انتقال خون قم با دعوت جوانان به پیوستن به خانواده بزرگ اهداکنندگان خون در این استان گفت: حفظ ذخایر خونی استان در سطح مطلوب نیازمند همراهی و اهدای خون مستمر است.
وی اهدای خون را صدقه جاریه دانست و تاکید کرد: میزان اهدای خون دراستان در دو ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد کاهش داشته و این درحالی است که اهدای خون دراین مدت 11 درصد افزایش داشته‌است.
نوریان با بیان اینکه با همراهی اهداکنندگان توانستیم تا ذخایر خونی استان را در سطح قابل قبولی حفظ کنیم، افزود: سازمان انتقال خون علاوه بر تعهد به مراکز درمانی استان برای تامین خون و فراورده های خونی مورد نیاز بیماران، نسبت به شبکه خون رسانی در کشور نیز تعهداتی دارد چرا که باید ذخایر خونی این شبکه نیز در حد مطلوب حفظ شود.
وی ادامه داد: تمام افراد در سنین 18 تا 60 سال می توانند اهدای خون داشته باشند و درخواست ما این است که این اهدای خون را به یک روز در سال محدود نکنند.
نوریان افزود: پایداری ذخایر خونی استان به معنای بی نیازی به اهدای خون نیست چرا که اهدای خون امری مستمر و همیشگی است به همین دلیل درخواست ما از جوانان استان این است که علاوه بر مشارک ترد این امر خداپسند، اهدای خون را محدود به برخی زمان ها نکنند.
وی ادامه داد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به طور معمول در زمستان و تابستان مراجعه کنندگان اهدای خون در استان بین 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد که درخواست داریم که مردم نوع دوست قم در این ایام نیز بیماران را تنها نگذارند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ذخایر خونی استان توان تامین تمام خون و فراورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی قم را دارد، گفت: با این وجود برای برخی گروه‌های خونی خاص، در صورت نیاز از طریق شبکه خون رسانی کشور این نیاز نیز تامین می‌شود و می‌توان گفت که هیچ بیماری به دلیل کمبود خون در مراکز درمانی استان دچار مشکل نمی‌شود.
نوریان بیان داشت: سال گذشته بیش از 40 هزار اهدای خون درقم به ثبت رسیده‌است که حدود 60 درصد آن، اهدا کنندگان مستمر هستند به این معنا که بیش از یک مرتبه در سال اهدا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه میان بانوان و آقایان در اهدای خون هیچگونه تفاوتی وجود ندارد، اظهار داشت: به طور کلی در کشور و استان ما میزان مشارکت بانوان در اهدای خون کم و درحدود چهار درصد کل اهدا کنندگان است و این در حالیست که اهداکنندگان خانم در کشورهای پیشرفته نیمی از جامعه اهداکنندگان را شامل می‌شوند.
مدیرکل انتقال خون قم تاکید کرد: اولویت اول برای دریافت خون، حفظ سلامت اهدا کننده‌است و اینکه این اهدا برای سلامت وی خطر و یا آسیبی نداشته باشد به همین دلیل تمام افراد از جمله بانوان پیش از اهدای خون، توسط پزشکان متخصص معاینه و پس از این که این اطمینان حاصل شد که اهدای خون برای آنها عارضه ای ندارد، اقدام به دریافت خون از آنها می‌شود.
نوریان ادامه داد: ذخیره خون در استان باید حداقل برای پنج روز باشد که برای که خوشبختانه این ذخیره در سطح مطلوب حفظ شده است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در اهدای داوطلبانه خون در جهان پیشتاز است، گفت: 100 درصد اهدای خون در کشور ما به صورت داوطلبانه است ضمن اینکه میانگین اهدای خون در کشور از میانگین جهانی آن که 13 در یک هزار نفر جمعیت است، بالاتر است.
مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به نیاز مستمر بیماران به دریافت خون افزود: بیماران تلاسمی سه بار در هفته نیاز به دریافت خون تازه دارند و جان آنها وابسته به این خون‌های اهدایی است به همین دلیل درخواست ما از جوانان پیوستن به خانواده بزرگ اهدای خون در این استان است.
در شهر قم 2 مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار 15 خرداد وجود دارد. مرکز ثابت اهدای خون ویژه آقایان از ساعت 7:30 لغایت 13:30 (یک شنبه ها و سه شنبه ها تا ساعت18 بصورت یکسره) واقع در بلوار 15خرداد و همچنین مرکز ثابت اهداء خون حضرت روح الله برای اقایان و خانم ها هر روز از ساعت 7:30 الی 13:30(پنج شنبه ها تا 13)، واقع در میدان روح الله آماده دریافت خون اهداکنندگان است.
علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود 200 بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.
برچسب‌ها
روز جهانی اهدای خون قم سازمان انتقال خون

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/311111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

هشدار نارنجی هواشناسی در قم صادر شد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

زمان طلایی برای درمان لکنت زبان

لاغری در عرض دو هفته

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود

بازدید آیت‌الله رئیسی از آرامگاه اقبال لاهوری

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون در قم بهره برداری شد

بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود

حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

جدال 20 آتش‌نشان با شعله‌های آتش در شهرک صنعتی شکوهیه؛ حریق بالاخره اطفا شد

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

آدمی حسرت سرگردونه

آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

ریزش دومین بنای خشتی ایران

آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

آتش‌سوزی واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

مدرس حوزه علمیه قم : اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است/ «هیچ توصیه‌ای نداریم که فرد خودکشی‌کننده در قبرستان عمومی دفن نشود»

22 عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 4 اردیبهشت ماه 1403

تورم سالانه قم پس از 19 ماه به زیر 40 درصد رسید

آتش گرفتن قطار در کانادا

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید