عصر قم

آخرين مطالب

حجت الاسلام مومن در گفتگوی تفصیلی با مهر:

خبرگان مطالبه‌گر باشد/ در انتخابات پاسخ بانیان وضع موجود را بدهیم سیاسی

خبرگان مطالبه‌گر باشد/ در انتخابات پاسخ بانیان وضع موجود را بدهیم
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- داوطلب انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان رهبری یکی از بازوهای مهم نظام و رهبری است و بر اساس جمع بندی خود باید از دستگاه‌ها و سازمان‌ها مطالبه‌گری کند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - حبیب علیدوست: حجت‌الاسلام احمد دانش زاده (مؤمن) فرزند آیت الله محمد مؤمن قمی (ره)، از فقهای فقید شورای نگهبان، هم اکنون عضو مجمع فقهی مشورتی شورای نگهبان و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، و در حال حاضر داوطلب انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از استان تهران است.
حجت الاسلام دانش زاده مؤمن در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار مهر با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: «مجلس خبرگان رهبری علاوه بر وظیفه خطیر معرفی، انتخاب و مراقبت بر حفظ شرایط رهبر انقلاب، دارای وظیفه اشراف بر حرکت کلی انقلاب و نظام اسلامی است. مجلس خبرگان رهبری در حقیقت یکی از بازوهای مهم نظام و رهبری انقلاب در مسیر پیش رو در اجرای اهداف و آرمان‌ها است»
به اعتقاد حجت الاسلام دانش زاده مؤمن، «فلسفه فراخواندن مسئولین مختلف اجرایی و وزرا به اجلاسیه‌های مجلس خبرگان رهبری، به این دلیل است که بایستی در زمینه توقف‌ها و یا احیاناً پسرفت‌های امورات اجرایی از آنان مطالبه‌گری شود همچنین گزارش‌هایی از وضعیت فعلی کارکرد نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف از مسئولین آنان اخذ شده تا اشراف بیشتری بر عملکرد آنان ایجاد شود و زمینه مطالبه گری بهتر و دقیق‌تر فراهم گردد»
داوطلب انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری می‌گوید: «بنده با استدلال و مباحث فقهی به موضوع ولایت مطلقه فقیه رسیده‌ام و بر خلاف بعضی افراد که صرفاً تعبدی و تقلیدی به این موضوع معتقدند و چه بسا به صورت حقیقی معنای ولایت مطلقه فقیه را ندانند، به صورت تحقیقی و استدلالی آن را پذیرفته‌ام»

عصر قم


مشروح این گفتگو به شرح زیر است:
در ابتدا در خصوص سطوح و مراتب علمی و تحصیلات خود توضیحاتی بفرمائید.
بنده احمد دانش‌زاده معروف به مؤمن، در سال 1348 در خانواده مذهبی و روحانی و از طبقه متوسط، در شهر مقدس قم متولد شدم. به جهت آنکه مرحوم والد به علت مبارزات انقلابی علیه رژیم طاغوت، به شهر تویسرکان تبعید شده بود، تحصیلات ابتدایی را در آن شهر به پایان رساندم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، در شهر مقدس قم ادامه تحصیل دادم و با توجه به علاقه وافری که نسبت به علوم اسلامی داشتم در سال 1363 و بعد از اتمام دوره دبیرستان، وارد حوزه علمیه قم شدم و پس از اتمام ادبیات عرب، در طول پنج سال، دوره سطوح عالی حوزه را به اتمام رساندم. در طول تحصیل در حوزه علمیه از محضر حضرات آیات آقایان شب زنده‌دار، طاهری خرم‌آبادی، راستی کاشانی، استادی، سید علی محقق داماد، اشتهاردی، پایانی، ممدوحی و سایر اساتید محترم کسب فیض کردم.
در سال 1366 و پس از پیام حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر حضور آحاد مردم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، درس را رها کرده و در جبهه‌ها حضور پیدا کردم و پس از قبول قطعنامه و اتمام جنگ تحمیلی، به ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم پرداختم و دروس عالی حوزه را در محضر مرحوم والد آیت‌الله حاج شیخ محمد مؤمن قمی (ره) و آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی بهره جستم.
همچنین قریب هفت سال در درس خارج فقه « ولایه الامر و الحکومه الاسلامیه » و «ولایت فقیه» که توسط مرحوم والد ما بیان می‌شد توفیق حضور داشتم و با مبانی و ادله بحث ولایت فقیه به خوبی آشنا شدم. مرحوم والد ما علاقه شدید و توجه ویژه‌ای به بحث ولایت فقیه داشتند و بحث ولایت فقیه را 2 بار در درس خارج فقه خود مطرح کردند. بار اول در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره)، در حدود 8 سال تدریس کردند و در مرتبه دوم، این بحث را به صورت فشرده در مؤسسه حضرت امام خمینی (ره) در حدود سه سال تدریس کردند. نظر وی بر این بود که بحث ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه مظلوم است و در اواخر عمر به هر مناسبتی، در سخنرانی‌های خود یکی از ادله اثبات ولایت مطلقه فقیه را ذکر می‌کردند. خصوصاً در برخورد با علما، اصرار و درخواست زیادی داشتند که در حوزه، بحث ولایت مطلقه فقیه را مطرح کنید تا این بحث پخته‌تر شود و کاملاً جا بیفتد. کتابی نیز در موضوع ولایت مطلقه فقیه با نام « ولایه الالهیه او الحکومه الاسلامیه » به چاپ رسیده که حاصل تدریس درس خارج ایشان در آن موضوع است.
بر خلاف بعضی افراد که صرفاً تعبدی و تقلیدی به موضوع ولایت فقیه معتقدند، بنده با استدلال و مباحث فقهی به موضوع ولایت مطلقه فقیه رسیده‌ام

عصر قم


نظر مرحوم ابوی در بحث ولایت فقیه، همچون نظر حضرت امام (ره) «ولایت مطلقه فقیه» بود و ایشان با استدلال قوی، موضوع ولایت مطلقه فقیه را به خوبی بیان نمود و بحمدالله بنده نیز با استدلال و مباحث فقهی به موضوع ولایت مطلقه فقیه رسیده‌ام و بر خلاف بعضی افراد که صرفاً تعبدی و تقلیدی به این موضوع معتقدند و چه بسا به صورت حقیقی معنای ولایت مطلقه فقیه را ندانند، به صورت تحقیقی و استدلالی آن را پذیرفته‌ام. همزمان با دروس خارج فقه و اصول، در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی حضرت بقیه الله ( عج ) نیز به ادامه تحصیل پرداخته و حدود 10 سال در آنجا توفیق حضور و تحصیل داشتم. در این مدت تالیفاتی نیز از بنده به رشته تحریر در آمده که از آن جمله می‌توان به؛ «قواعد فقهی و اصولی اصاله الصحه »، «طهاره اهل الکتاب »، «التسامح فی ادله السنن » و «وجوب صلاه الجمعه فی عصر الغیبه » اشاره کرد. همچنین اینجانب بیش از پانزده سال است که در حوزه علمیه قم، مشغول تدریس در سطوح عالی هستم و چندین سال است که در مجمع فقهی مشورتی شورای نگهبان توفیق همکاری با فقها و اعضای آن شورا را دارم. بنده حدود پانزده سال قبل در آزمون کتبی و شفاهی شورای محترم نگهبان در خصوص احراز شرایط اجتهاد شرکت کرده و در این آزمون نمره قبولی کسب کردم.
بفرمائید به پیشنهاد چه کسی در عرصه انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری حضور پیدا کردید؟
بنده به پیشنهاد جمعی از اساتید، علما و فضلای حوزه علمیه قم و درخواست جمعی از متدینین و مردم شریف و جهت انجام تکلیف در مجلس خبرگان رهبری، در این برهه حساس از تاریخ انقلاب اسلامی و در مسیر تمدن نوین اسلامی، وارد عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری شدم.

عصر قم


فعالیت‌های هیئت اندیشه‌ورز در مجلس خبرگان رهبری را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رهبر معظم انقلاب چند سال قبل خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «مجلس خبرگان رهبری باید یک هیئت اندیشه‌ورز تشکیل دهد که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد و به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در سی و هشت سال گذشته بپردازد». بدین معنا که آیا انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، به سمت اهداف اصلی خود حرکت کرده است یا خیر؟ به پیشرفت‌ها یا توقف‌ها توجه کنند و احیاناً اگر پسرفت‌هایی نیز در مسیر بوده، آنها را بررسی کرده و بر اساس جمع بندی خود از دستگاه‌های مختلف مطالبه‌گری کند.
مجلس خبرگان رهبری علاوه بر وظیفه معرفی و مراقبت از اوصاف رهبری، وظیفه اشراف بر حرکت کلی انقلاب اسلامی را نیز برعهده دارد با عنایت به این فرمایش رهبر معظم انقلاب مشخص می‌شود که مجلس خبرگان رهبری علاوه بر وظیفه خطیر معرفی، انتخاب و مراقبت بر امورات رهبری انقلاب اسلامی، وظیفه اشراف بر حرکت کلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را نیز برعهده دارد و مجلس خبرگان رهبری در حقیقت یکی از بازوهای مهم نظام و رهبری انقلاب اسلامی است و باید بر اساس جمع بندی خود، از دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظام از آنان مطالبه گری کند.

عصر قم


در اجلاسیه‌های خبرگان، از مسئولین مختلف اجرایی و بعضاً از وزرا جهت دعوت ارائه گزارش دعوت به عمل می‌آید، نظر شما راجع به این موضوع چیست؟
دلیل فراخواندن مسئولین مختلف اجرایی و وزرا به اجلاسیه های مجلس خبرگان رهبری هم این موضوع است که بایستی با کسب اطلاعات جامع و کامل از مسئولین اجرایی کشور، زمینه نظارت دقیق بر حرکت کلی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، وجود داشته باشد. همچنین گزارش‌هایی از وضعیت فعلی و کارکرد نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف از مسئولین آنان اخذ شده تا اشراف بیشتری بر عملکرد آنان ایجاد شود و زمینه مطالبه گری بهتر و دقیق‌تر فراهم شود. در زمینه مسائل و مشکلات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز بایستی آخرین اخبار و اطلاعات روز از مسئولین مربوطه کسب شده و نسبت به عملکرد آنان مطالبات لازم صورت گرفته و بعد از جمع بندی به اطلاع مردم شریف رسانده شود.
به‌نظر شما کدام جریانات فکری و سیاسی به‌دنبال تضعیف جایگاه رهبری نظام هستند و وظیفه مجلس خبرگان رهبری در مواجهه و مقابله با این جریانات چیست؟
به طور مشخص دو گروه به‌دنبال تضعیف جایگاه رهبری و ولایت‌فقیه در نظام اسلامی هستند؛ اول گروهی که عناد و دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند و گروه دوم جریانات و افکاری هستند که نسبت به مباحث فکری و فقهی ولایت فقیه و جایگاه آن در جامعه و نظام اسلامی آشنایی ندارند.
بسیاری از افرادی که ناآگاهانه با رهبری معظم نظام زاویه دارند حقیقتاً نسبت به شخصیت جامع‌الاطراف رهبر معظم انقلاب آگاهی ندارند وظیفه مجلس خبرگان رهبری و اعضای محترم آنکه از علما و فضلا و فقها هستند آن است که در درجه اول نسبت به جایگاه والای ولایت مطلقه فقیه و رهبری نظام اسلامی در مباحث کلامی و فقهی روشنگری و تبیین کنند و در گام بعد، بایستی نسبت به شخصیت و جایگاه علمی، فقهی و سیاسی امامین انقلاب یعنی حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای، روشنگری و تبیین لازم را نموده و آنان را به‌خوبی به جامعه بشناسانند. بسیاری از افرادی که ناآگاهانه با رهبری معظم انقلاب زاویه دارند، حقیقتاً نسبت به شخصیت جامع‌الاطراف ایشان آگاهی ندارند و اگر نسبت به مراتب علمی، فقهی، فرهنگی و سیاسی رهبر فرزانه انقلاب آگاهی پیدا کنند، قطعاً نظر آنان عوض خواهد شد.

عصر قم


مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات چه تأثیری در آینده انقلاب و نظام خواهد داشت؟
در رابطه با انتخابات و شرکت در انتخابات نکته‌ای را خدمت شما عرض کنم، اگر بخواهیم از مشکلاتی که در کشور داریم فارغ بشویم و چنانچه بخواهیم سرافراز و مستقل در جهان باشیم، باید به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به عنوان حکیمی فرزانه، مبنی بر شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح گوش جان بسپاریم. ایشان در فرمایشات اخیر خود نکته‌ای را فرمودند که؛ گفته می‌شود برخی به‌خاطر مشکلات معیشتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند. نبایستی این چیزها ما را دلسرد کند، اگر نابسامانی و ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و خوب جبران کنیم. کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند مرتکب دو خطا می‌شود؛ اول آنکه قدرت چانه زنی نظام در عرصه بین‌المللی را دچار مشکل می‌کند، ثانیاً این عدم حضور ممکن است منجر به انتخاب غیر اصلح شود.
اگر نابسامانی و ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و خوب جبران کنیم ما چنانچه از وضعیت موجود اقتصادی، معیشتی و مدیریتی ناراضی هستیم نبایستی با صندوق‌های رأی قهر کنیم، بلکه باید وارد عرصه انتخابات شویم و با انتخاب فرد اصلح نسبت به کسانی که مسبب وضعیت موجود هستند و مدیریت ضعیفی داشته‌اند جواب مناسبی بدهیم.
خداوند متعال را شاکر هستیم که در عصر انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. انقلابی که علیرغم همه مشکلات و کارشکنی‌های دشمنان داخلی و خارجی، به ضمانت و آبیاری خون پاک و مطهر شهدای انقلاب اسلامی همچون شهید سرافراز، سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، به راه خود ادامه می‌دهد و در واقع خون شهداست که ضامن ادامه راه نظام و انقلاب است و امیدواریم که بتوانیم قدردان خون شهدای انقلاب، ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معظم آنان باشیم و ان‌شاالله ما نیز مشمول دعای خیر آنان باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/311659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است