عصر قم

آخرين مطالب

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

احراز استحقاق و شایستگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها ضروری است سیاسی

احراز استحقاق و شایستگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها ضروری است
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تبیین معیارهای قرآنی انتخاب اصلح گفت: طبق آیات و روایات، احراز استحقاق و شایستگی در واگذاری مسئولیت‌ها به افراد ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر ، حجت الاسلام عباس کوثری در آستانه انتخابات سرنوشت ساز 1400، به تبیین معیارهای قرآنی شایسته گزینی و انتخاب اصلح پرداخت و با اشاره به آیه شریفه « إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ »، تاکید کرد: حکومت و مدیریت از امانت‌های الهی است که خداوند متعال فرمان داده است که آن را به اهل آن واگذار نمایند و هنگام داوری میان مردم، به عدالت داوری شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مسأله شایسته گزینی را از دیدگاه روایات مورد توجه قرار داد و افزود: امیرمومنان حضرت علی (علیه السلام) در نامه‌ای به قاضی اهواز می‌نویسند: ای رفاعه بدان که این حکومت امانتی است که هرکس به آن خیانت کند، لعنت خداوند را تا روز قیامت به همراه خواهد داشت و هرکس خیانت کاری را به کار گیرد پیامبر اکرم (ص) در دنیا و آخرت از او بیزار است.
وی در ادامه افزود: حضرت در ادامه روایت مذکور فرموده‌اند کسی که امانت الهی را خوار شمارد، و دست به خیانت آلوده کند، خود و دین خود را پاک نساخته، و درهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده، و در قیامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا بزرگ‌ترین خیانت! خیانت به ملت، و رسواترین دغل‌کاری، دغل‌بازی با امامان است.
حجت الاسلام عباس کوثری با بیان اینکه بر اساس آیات و روایات ضرورت دارد در واگذاری مسئولیت‌ها به افراد، استحقاق و شایستگی آنها احراز شود، تاکید کرد: شایستگی‌ها مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، علایق، تجارب و توانمندی‌ها در یک شغل یا نقش خاص است که موجب می‌شود فرد، برای تصدی مناصب در انجام وظیفه و ایفای مسئولیت خویش به موفقیت دست یابد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین معنای نظام شایسته سالاری پرداخت و افزود: نظام شایسته سالاری نظامی است که در آن مزایا و موقعیت‌های شغلی بر اساس معیارهای فوق‌الذکر فارغ از طبقه اجتماعی، قومیت و یا ثروت، به افراد داده می‌شود.
حجت الاسلام کوثری با اشاره به اینکه قرآن کریم در مواردی متناسب با موقعیت و کار افراد، ویژگی‌هایی را برای عهده دار شدن کارها بیان داشته است، گفت: در داستان طالوت مشاهده می‌کنیم که پیامبر الهی با نفی معیارهای نژادی و مالی، دلیل شایستگی طالوت را برای فرماندهی، دانش و توانمندی وی اعلام می‌دارد؛ قرآن می‌فرماید «پیامبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را برای زمامداری شما مبعوث (و انتخاب) کرده است، گفتند: چگونه او بر ما حکومت کند، با اینکه ما از او شایسته‏تریم و او ثروت زیادی ندارد؟ گفت خدا او را بر شما برگزیده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشیده است؛ خداوند، مُلکش را به هر کس بخواهد، می‌بخشد و احسان خداوند، وسیع است و (از لیاقت افراد برای منصب‌ها) آگاه است».
حجت الاسلام کوثری در ادامه با اشاره به اینکه پاکی، امانتداری، آگاهی، تخصص و مدیریت از شاخصه‌های قرآنی انتخاب اصلح است، افزود: حضرت یوسف (ع) در ملاک شایستگی خویش برای مدیریت اقتصادی می‌گوید: «مرا در رأس خزانه‏داری این سرزمین قرار ده چرا که من هم حافظ و نگهدار خوبی هستم و هم به اسرار این کار واقفم»؛ این تعبیر حضرت یوسف که می‌گوید « إِنِّی حَفِیظٌ علیمٌ » دلیل بر اهمیت مدیریت در کنار امانت است و نشان می‌دهد که پاکی و امانت به تنهایی برای پذیرش یک پست حساس اجتماعی کافی نیست، بلکه علاوه بر آن آگاهی، تخصص و مدیریت نیز لازم است، چرا که « علیم » را در کنار « حفیظ » قرار می‌دهد.
‏وی در ادامه افزود: چنانکه در داستان موسی و شعیب قدرت (بر انجام مسؤولیت) و امانت داری 2 شرط استخدام موسی (ع) ذکر شده است و می‌فرماید «یکی از آن دو (دختر) گفت پدرم او را استخدام کن، زیرا بهترین کسی را که می‌توانی استخدام کنی آن کسی است که قویّ و امین باشد»
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرماید ای مردم! سزاوارترین اشخاص به خلافت، آن کسی است که در تحقق حکومت نیرومندتر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد تا اگر آشوب‏گری به فتنه انگیزی برخیزد، به حق باز گردانده شود و اگر سرباز زد با او مبارزه شود.
وی با بیان اینکه ایشان در بخشی از سخنان خویش معیار شایستگی را بیان می‌دارد، تاکید کرد: حضرت می‌فرماید: «حاکمان بر نوامیس و جان و اموال و احکام نباید بخیل باشد تا در گرد آوری مال مسلمانان به نفع خود حریص باشد و نباید جاهل باشد تا با جهلش مردم را گمراه کند، و نباید ستمکار باشد تا آنان را به ستم خود از حقوقشان محروم نماید، و نباید در وحشت از دست به دست شدن دولت‌ها باشد تا قومی را بر قوم دیگر ترجیح دهد و نباید رشوه‏‬ خوار در حکم و داوری باشد تا حقوق مردم را از بین ببرد و در رساندن حق به صاحبش توقف نماید، و نباید تعطیل کننده سنت پیامبر باشد تا به این سبب امت را دچار هلاکت کند».
حجت الاسلام کوثری در ادامه تاکید کرد: حضرت علی (علیه السلام) در روایت بالا بعد از بیان گروه‌های مختلف، متناسب با هرکدام شرایطی را ذکر می‌نماید که به عنوان نمونه دو مورد را ذکر می‌نمائیم؛ ایشان درباره نظامیان می‌فرماید «برای فرماندهی سپاه کسی را برگزین که خیرخواهی او برای خدا و پیامبر (ص) و امام تو بیشتر و دامن او پاک‌تر، شکیبایی او برتر باشد، از کسانی که دیر به خشم آید و عذرپذیرتر باشد و بر ناتوان رحمت آورد و با قدرتمندان، با قدرت برخورد کند، درشتی او را به تجاوز نکشاند و ناتوانی او را از حرکت باز ندارد؛ سپس در نظامیان با خانواده‌های ریشه ‏دار، دارای شخصیت حساب شده، خاندانی پارسا، دارای سوابقی نیکو و درخشان، که دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزدیک بر قرار کن.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فرمایشات حضرت در خصوص قضاوت، افزود: امیرمومنان (ع) همچنین در رابطه با قضات می‌فرماید «از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن، کسانی که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی برای او دشوار نباشد، طمع را از دل ریشه کن کند و در شناخت مطالب با تحقیقی اندک رضایت ندهد و در شبهات از همه با احتیاط تر عمل کند و در یافتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد و در مراجعه پیاپی شاکیان خسته نشود، در کشف امور از همه شکیباتر و پس از آشکار شدن حقیقت، در فصل خصومت از همه برنده‌تر باشد، کسی که ستایش فراوان او را فریب ندهد و چرب زبانی او را منحرف نسازد و چنین کسانی بسیار اندک‌اند.
حجت الاسلام کوثری در پایان قدرت طلبان را از دایره افراد شایسته برای قرار گرفتن در مسؤولیت‌ها خارج دانست و گفت: در راستای صفت شایستگی است که در حدیثی از پیامبر (ص) آمده « لَنْ ( أَوْ لَا ) نَسْتَعْمِلُ عَلَی عَمَلِنَا مَنْ أَرَادَهُ ؛ ما کسی را که قدرت طلب و به دنبال حکومت و زمامداری است، در امورمان به کار نمی‌گماریم.»

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/311888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد