عصر قم

آخرين مطالب

آموزش مجازی، دستاورد مثبت کرونا اجتماعی

آموزش مجازی، دستاورد مثبت کرونا
  بزرگنمايي:

عصر قم - باشگاه خبرنگاران / یادگیری تلفیقی با داشتن مزایای آموزش سنتی و الکترونیکی، راهکاری مؤثری برای افزایش یادگیری آسان و مفید است.
شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد یک تغییر بزرگ یعنی استفاده از آموزش الکترونیکی در سیستم آموزش عالی شد.
استفاده از این تکنیک نوظهور، ایران را همانند کشور‌های توسعه یافته در جهت بهره برداری از فضای الکترونیکی در پیشبرد اهداف همه جانبه راهنمایی می‌کند.
شاید در ابتدا آموزش‌های الکترونیکی به علت ضعیف بودن زیرساخت‌های دانشگاهی، توجه زیادی را جلب نمی‌کرد اما امروزه بعد از گذشت 3 ترم تقریبا قشر زیادی از مردم این راه را بهترین فرصت جهت پیشرفت همه جانبه کشور می‌دانند.
حتی روسای دانشگاهی معتقد هستند که ویروس کرونا علی رغم تمام سختی‌ها و ضرر‌هایی که ایجاد کرده است، توانسته ارتباطات بین المللی را با حفظ زمان توسعه دهد.
در این میان وزارت علوم بعد از نظر سنجی‌های لازم از قشر دانشگاهی، یعنی استادان و دانشجویان به این نتیجه دست یافت که بعد از واکسیناسیون دانشجویان، آموزش‌های الکترونیکی می‌توانند در کنار آموزش‌های حضوری ادامه پیدا کنند و برخی از دروس دارای اهمیت به این روش ادامه پیدا کنند.
از این رو با افزایش میزان واکسیناسیون قشر دانشگاهی در کشور امید افراد برای روی آوردن مجدد به آموزش حضوری رونق گرفته و مسئولان دانشگاهی درصدد هستند تا آموزش‌های مجازی را در کنار این نوع آموزش‌ها ادامه دهند.
گسترش آموزش مجازی پس از کرونا ضروری است
علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تجربیات نابی به دست آمد و علی‌رغم همه مشکلاتی که این بیماری به وجود آورد، برکاتی در آموزش عالی کشور ایجاد شد.
او افزود: در این راستا با هدف انعطاف‌پذیری و شیوه‌های جدید آموزشی، بازنگری‌هایی در مقررات آموزشی به عمل آمد که عمدتاً بر مبنای آموزش الکترونیکی بود.
خاکی صدیق تصریح کرد: در دوران پساکرونا نیز یادگیری الکترونیکی باید جزئی از سیستم آموزشی دانشگاه‌ها باشد و تلفیقی از دو سیستم حضوری و مجازی در آموزش‌های دانشگاه‌ها به کار گرفته شود.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مزایای آموزش حضوری تصریح کرد: آنچه متخصصان امر بر آن تأکید دارند این است که آموزش چهره به چهره و حضوری بسیار مهم و مفید است؛ اما دستاورد‌های این مدت به ما نشان داد که باید در کنار آموزش حضوری از آموزش الکترونیکی نیز بهره‌مند شویم. مهم‌ترین موضوع این است که آموزش دانشجویان حتی یک روز هم تعطیل نباشد.
تلفیق شیوه‌های مجازی در دوران پساکرونا
حسین حسینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پدیده کرونا روی تمام سطوح جامعه تاثیر گذاشته و آموزش دانشگاه‌ها را نیز متاثر کرده است.
او افزود: با این وجود که در دهه اخیر آموزش مجازی در حال رشد و پیشرفت بود؛ همچنان تا قبل از شیوع کرونا، آموزش در تمام دانشگاه‌های جهان به صورت سنتی بود اما کرونا باعث شد تا آموزش‌های مجازی در این دوران قوت بگیرد.
حسینی تصریح کرد: عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، توقف بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و مطالعاتی دانشگاهیان، افزایش ناامیدی، تحت تاثیر قرار دادن سلامت روان و عدم ارائه آموزش‌های چهره به چهره از تاثیرات منفی ویروس کرونا بر جامعه دانشگاهی بوده است.
او تاکید کرد: پس از اتمام کرونا به هیچ عنوان آموزش‌ها به شیوه سنتی باز نخواهد گشت و به صورت تلفیقی (حضوری و مجازی) ارائه خواهد شد.
دروس کم اهمیت، مجازی برگزار شوند
علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره قابلیت استفاده مجدد از آموزش‌های الکترونیکی در کنار آموزش‌های حضوری بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: وزارت علوم در خصوص اعمال سیاست‌های دانشگاه‌ها برای نحوه اجرای آموزش‌ها از اول مهر تصمیم گیری خواهد کرد.
او افزود: به دلیل اینکه زیرساخت‌های خوبی در آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شده و محتوا‌های خوبی هم در این زمینه از سوی دانشگاه‌ها تولید شده؛ بنابراین شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در اسفند 99 نظام نامه جدید آموزش عالی را مصوب و ابلاغ کرده است.
صفوی تصریح کرد: در نظام نامه فوق نوشته شده که دانشگاه‌ها مجاز هستند بین 30 تا 50 درصد از برنامه‌های حضوری خود را حتی بعد از کرونا به صورت الکترونیکی انجام دهند، البته در این زمینه سطح بندی‌هایی هم وجود دارد، برای مثال دانشگاه‌های سطح یک 50 درصد و دانشگاه‌های سطح دو 30 درصد می‌توانند این آئین نامه را اجرا کنند.
رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر استادان مهارت کافی را در خصوص برگزاری کلاس‌های مجازی کسب کرده اند و دانشگاه‌ها هم محتوی زیادی را تولید کرده اند؛ بنابراین دانشگاه‌ها مجاز هستند حتی بعد از دوران کرونا 50 درصد آموزش‌ها را به صورت مجازی پیش ببرند.
صفوی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند دروس کم اهمیت‌تر خود را از قبیل دروس نظری در ترم آینده مجازی برگزار کنند و در مقابل به برگزاری دروس مهم‌تر مانند دروس عملی اقدام کنند. هیچ سیاست واضحی که به صورت ویژه طراحی شده باشد در حال حاضر مذاکره نشده است، اما متناسب با آن باید دید که آیا کشور توان لازم را در خصوص واکسیناسیون تمامی دانشجویان تا مهر دارد یا خیر؟ که در صورت تحقق این امر وزارت علوم تا مهر سناریو‌های گوناگونی را برای برگزاری کلاس‌های عملی در نظر می‌گیرد و آن‌ها را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند.
او بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد استادان و دانشجویان کشور از ادامه یافتن کلاس‌های مجازی حتی بعد از کرونا رضایت کافی دارند.
ویروس کرونا در جهان همچنان در حال گسترش است بنابراین برای بازگشت به روال آموزشی سابق زمان لازم است، اما با توجه به واکسینه شدن دانشجویان و افزایش حداقلی ایمنی آنان در برابر این ویروس بهتر است تا بخشی از آموزش حضوری را در کنار آموزش مجازی داشته باشیم.
وزارت علوم نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده تا در صورت واکسینه شدن دانشجویان و استادان تمام آموزش‌ها از اوایل مهر حضوری برگزار شود اما در این میان دانشگاه‌های سطح یک، دو و سه می‌توانند 30 تا 50 درصد آموزش‌های غیرحضوری خود را در کنار آموزش‌های حضوری ادامه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/312343/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف