عصر قم

آخرين مطالب

ناجیانی که قربانی می‌شوند ورزشی

ناجیانی که قربانی می‌شوند
  بزرگنمايي:

عصر قم - جام جم / گزارشی از غرق‌شدگی‌های خانوادگی به‌‌دلیل آشنا نبودن به فنون نجات را بخوانید.
با شروع فصل گرما شنا در آب همچنان قربانی می‌گیرد. سه هفته قبل در این صفحه به مرور حوادث غرق‌شدگی در مدت یک هفته پرداختیم اما همچنان شاهد مرگ‌هایی بر اثر غرق‌شدگی هستیم و دستگاه‌های امدادی نسبت به آمار آن هشدار داده‌اند. نکته‌ای که در بیشتر حوادث غرق‌شدگی شاهد آن هستیم، غرق‌شدن اعضای یک خانواده همزمان است. ناجیان فداکاری که برای نجات یکدیگر به داخل آب پریدند و همگی اسیر جریان آب شدند. در آخرین حادثه نیز در جنوب کشور دو برادر هنگام نجات برادرشان که در رودخانه گرفتار شده بود غرق‌ شدند تا پدر و مادرشان در کمتر از 10 دقیقه سه پسر خود را از دست بدهند. کارشناسان می‌گویند، آشنایی با فنون نجات‌غریق می‌تواند از تکرار این حوادث تلخ جلوگیری کند. یکی از امدادگران هلال احمر می‌گوید: کمک کردن به فرد در حال غرق‌شدن نیاز به تصمیم‌گیری سریع و شهامت زیادی دارد. بسیاری از افراد با دیدن صحنه غرق‌شدن یک فرد با خود می‌گویند که باید برای نجات او تلاش کنند. با این همه، تصمیم‌گیری و از همه مهم‌تر وارد عمل شدن کاری سخت و دشوار است، فرد باید آرامش خود را حفظ کرده و بعد از سنجیدن شرایط به‌سرعت وارد عمل شود. به‌خاطر داشته باشید که هیچ دو موقعیتی مشابه نبوده و در هر شرایطی باید اقدامات محافظتی خاص خود را انجام داد. این‌که فرد در کدام پهنه‌ آبی دچار غرق‌شدگی شده‌ در چگونگی کمک به او مؤثر است. شرایط کمک به فرد در حال غرق‌شدن در استخر، رودخانه، دریاچه، دریا و حتی اقیانوس با هم متفاوت است. اگر این اتفاق در استخر افتاده باشد، برای نجات می‌توان از وسایل شناور و پرت کردن آن به سمت فرد کمک گرفت. فرد می‌تواند طناب، جلیقه‌نجات یا تیوپ مخصوص نجات‌غریق را گرفته و به آرامی خود را به کنار استخر برساند. در محل‌های دیگر اگر به فرد نزدیک شده‌اید به پشت سر او رفته و زیر بازوهای او را گرفته و از پاها برای شنا کردن استفاده کنید. تنها در صورتی این کار را انجام دهید که به شنا کردن خود اطمینان دارید و مطمئن هستید می‌توانید خود و فرد مصدوم را تا ساحل برسانید هرگز موقعیتی را فراهم نکنید که فرد در حال غرق‌شدن شما را بگیرد، چرا که در این صورت امکان به زیر آب رفتن شما هم وجود دارد. به محض این‌که فرد را به ساحل یا لبه استخر رساندید، باید کمک‌های اولیه و تنفس مصنوعی را آغاز کنید.
مرگ تلخ در استخر کشاورزی
تیرماه سال 98 یکی از تلخ‌ترین حوادث در روستای کهنگ اردستان استان اصفهان رقم خورد و خاطره غرق‌شدن سه عضو یک خانواده‌ در استخر ذخیره آب کشاورزی برای همیشه در خاطر اهالی روستا حک شد. حوالی ظهر پسر 9 ساله خانواده خود را به کنار استخر ذخیره آب روستا رساند و در حال بازی کنار استخر ناگهان به داخل آب افتاد. خواهر 13 ساله‌اش با دیدن این صحنه، لحظه‌ای تعلل نکرد و خود را برای نجات جان برادر به داخل استخر انداخت. پدر 41 ساله که دو فرزندش در حال غرق‌شدن بودن به داخل استخر شیرجه زد اما هیچ‌کدام زنده از استخر بیرون نیامدند. اهالی روستا وقتی از ماجرا با خبر شدند، خود را به کنار استخر رسانده و جسد پدر و دو فرزندش را از عمق آب خارج کردند.
جان‌هایی که برای نجات گرفته شد
مرگ پنج عضو خانواده‌ای در استخری در محله چاه داف در منطقه چاهک هرات یزد، یکی از تلخ‌ترین حوادث غرق‌شدگی در سال‌های اخیر بود. با حضور تیم‌های امدادی در محل مشخص شد، اعضای یک خانواده به کنار استخر ذخیره آب کشاورزی آمده بودند که ناگهان دختر سه ساله و پسر پنج ساله خانواده به داخل استخر سقوط می‌کنند. در ادامه پدر، مادر و پدربزرگ خانواده برای نجات آنها به داخل استخر می‌روند که به‌علت عمق زیاد آب و آشنا نبودن به فنون شنا، خودشان هم گرفتار می‌شوند. پس از خارج کردن آنها از آب، مشخص می‌شود هر پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند.
شنای مرگبار در بامدژ
آخرین روز اردیبهشت امسال پدر و فرزندانش همراه خواهرزاده‌اش برای تفریح از شهر به روستای سیدسلمان‌ از توابع اهواز آمدند. داخل رودخانه بامدژ اهواز در حال شنا بودند که ناگهان یک نفر از آنها میان امواج آب گرفتار شد و بقیه برای نجات او وارد رودخانه شدند. افرادی که شاهد این حادثه بودند، خود را به داخل رودخانه رسانده و توانستند جسد دو نفر از آنها را از آب خارج کنند اما جسد پدر و یکی از پسرانش پیدا نشد. اجساد آنها بعد از چند روز با جست‌وجوی نیروهای امدادی پیدا و از آب بیرون کشیده شد.
سد؛ قاتل سه عضو خانواده
مرداد ماه سال 1397 هم سه عضو خانواده‌ای که برای شنا به داخل آب
جمع شده در پشت سد کینه‌ورس ابهر رفته بودند غرق‌ شدند. با حضور تیم‌های امدادی در محل مشخص شد، اعضای یک خانواده سه نفره همراه پدربزرگ و مادربزرگ برای گذران تعطیلات کنار سد کینه‌ورس آمده بودند. پدر و مادر این خانواده وقتی متوجه غرق‌شدن فرزند خود می‌شوند، برای نجات وی اقدام می‌کنند که هر سه غرق‌ شدند. امدادگران با جست‌وجو در سد، جسد مادر و کودک را پیدا کردند اما جسد پدر خانواده پیدا نشد.
آخرین سفر
چند روز قبل هم چهار عضو خانواده‌ای که برای تفریح از اصفهان به تنکابن سفر کرده بودند، در منطقه پارک شورا در منطقه‌ای ممنوعه وارد دریا شدند. آنها ناگهان اسیر امواج دریا شده و نتوانستند خود را نجات دهند. امدادگران نجات‌غریق پس از اطلاع از ماجرا خود را به آنها رسانده و جسد هر چهار نفر را از آب خارج کردند. بررسی‌ها نشان داد یکی از آنها گرفتار امواج شده و سه نفر دیگر برای نجات او اقدام کرده‌بودند که غرق شدند.
مرگ تلخ در ساحل
نخستین روز مهر سال گذشته غرق‌شدن سه عضو خانواده در طرح ساحلی زمرد بخش حویق شهرستان تالش به نیروهای امدادی گزارش شد. امدادگران پس از حضور در محل متوجه شدند، این خانواده که برای شنا به داخل منطقه شنا ممنوع رفته بودند به‌دلیل عدم تسلط و مهارت کافی در شنا، دچار غرق‌شدگی شدند. با تلاش غواصان این سه نفر از آب خارج شدند. پسر 7 ساله فوت کرده بود اما دو مرد
33 و 40 ساله در محل احیا و به بیمارستان منتقل شدند ولی در مسیر جان باختند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/312383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم