عصر قم

آخرين مطالب

اسباب‌ کشی تهرانی‌ ها به جنوب پایتخت اقتصادی

اسباب‌ کشی تهرانی‌ ها به جنوب پایتخت
  بزرگنمايي:

عصر قم - به دنبال رشد قیمت مسکن در مناطق میانی و شمالی پایتخت آمارها و گزارش‌های میدانی از افزایش نسبی معاملات در دو منطقه پرتراکم واقع در جنوب غرب و جنوب شرق تهران عمدتا با هدف خرید واحدهای زیر یک میلیارد تومان حکایت دارد؛ به طوری که منطقه 15 از رتبه یازدهم در سال گذشته به رتبه ششم معاملات شهر تهران در سال جاری رسیده است
اسباب‌ کشی تهرانی‌ ها به جنوب شرق و غرب تهران
حرکت بخشی از تقاضای مصرفی بازار مسکن شهر تهران که توان خرید در نقاط مرکزی و شمالی پایتخت را از داده به سمت دو منطقه جنوب غربی و جنوب شرقی تهران افزایش یافته است. در حال حاضر شاهد کاهش خرید و فروش‌های سرمایه‌گذاری در نیمه شمالی تهران هستیم. در این شرایط منطقه 15 به عنوان کانون واحدهایی با قیمت مناسب که سال گذشته در رتبه یازدهم تقاضای خرید ملک در تهران قرار داشت هم‌اکنون رتبه ششم را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد. منطقه 10 نیز در جنوب غربی از جایگاه چهارم معاملات در خرداد 1399 به رتبه دوم در خرداد 1400 رسید و جایگاه مناطق 2 و 4 را از آن خود کرد.
آمار گویای آن است که با وجود رکود معاملاتی و کاهش 53 درصدی خرید و فروش مسکن در تهران نسبت به خردادماه پارسال، افت معاملات در مناطق 10 و 15 به ترتیب 40 و 37.5 درصد بوده است. به نظر می‌رسد با کاهش قیمتهای پیشنهادی اولین گروه از متقاضیان با این فرضیه که حباب قیمت در حال تخلیه شدن است اقدام به خرید می‌کنند. با وجود افت 5 درصدی قیمتهای قطعی از اسفند پارسال تا اردیبهشت امسال، متوسط قیمت مسکن در منطقه 10 به میزان 3 درصد و منطقه 15 بالغ بر 1.2 درصد افزایش پیدا کرد. نرخها در این دو منطقه از اسفند 1399 تا خرداد 1400 نیز به ترتیب 4.1 درصد و 5.8 درصد افزایش داشته است.
تجربه نشان می‌دهد هر زمان مجال رشد نسبی معاملات در بازار مسکن شهر تهران فراهم می‌شود نرخها روند صعودی به خود می‌گیرد. در مواقعی نیز با رکود تورمی مواجه می‌شود. اما طبیعتا به دلیل ماهیت سفته‌بازانه، فشار تقاضا و کاهش ساخت و ساز در بازار مسکن، تورم ملکی با رونق معاملات شدت می‌گیرد.
البته شواهد و قرائن حاکی از آن است که تحت تاثیر تعلیق معاملات ناشی از انتظار برای تغییر دولت، تورم سالیانه بازار مسکن پایتخت کاهش یافته و با ریزش قیمتها بخصوص در مناطق شمالی تهران مواجه هستیم. نرخ تورم سالیانه آپارتمان در پایتخت از 94 درصد در آخرین ماه از سال گذشته به 57 درصد در خرداد امسال رسیده است؛ هرچند تورم ماهیانه بعد از سه ماه روند منفی، در خردادماه 1400 مثبت شد و نسبت به ماه قبل 3 درصد رشد کرد.
اما میانگین قیمت هر متر مسکن در مناطق 10 و 15 به ترتیب 19.9 و 16.2 میلیون تومان است و آگهی‌های ثبت شده در فضای مجازی از نرخهای پایین‌تر نیز حکایت دارد. از سوی دیگر بررسی وضعیت بازار این دو منطقه نشان می‌دهد شکاف قیمتی بین واحدهای قدیمی و نوساز کمتر شده است. این بدان معناست که افزایش تقاضا برای واحدهای بالای پنج سال ناشی از کاهش قدرت خرید به افزایش قیمت این نوع واحدها انجامیده است. از طرف دیگر با وجود آنکه انتظارات تورمی تعدیل شده است، افزایش قیمت زمین و نهاده‌های ساختمانی جلوی کاهش قیمت واحدهای نوساز را می‌گیرد. به اعتقاد کارشناسان محتمل‌ترین گزینه آن است که بازار به ثبات نسبی قیمت برسد و حباب املاک در میان مدت تخلیه شود.

عصر قم

بازار مسکن شهر تهران پس از دو افت ماهیانه در فروردین و اردیبهشت، رشد 3 درصدی قیمت را به ثبت رساند. خردادماه 1400 معاملات هم 30 درصد نسبت به اردیبهشت افزایش یافت هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 53 درصد کاهش پیدا کرد. در چهار ماه اخیر میانگین قیمت مسکن در محدوده 29 تا 30 میلیون تومان در هر متر مربع نوسان کرده است. اسفندماه 1399 میانگین قیمت به متری 30.3 میلیون تومان رسید که در ماههای فروردین تا خرداد 1400 به ترتیب 29.3، 28.7 و 29.6 میلیون تومان شد. بنابراین نمی توان از رشد 3 درصدی قیمت به عنوان برگشت بازار یاد کرد.
افزایش 3 درصد نرخ‌ها در مقایسه با جهش‌های سنگین سال گذشته اهمیت چندانی ندارد. سال گذشته در همین زمان با افزایش 11.6 درصدی قیمت در یک ماه مواجه شدیم؛ آن هم در شرایطی که معاملات 4.7 درصد کاهش پیدا کرده بود. سپس در تیر و مردادماه به ترتیب در هر ماه قیمتها 10.4 درصد و 10.5 درصد بالا رفت.
افزایش ماهیانه قیمت‌های قطعی در شرایطی رخ داد که قیمت‌های پیشنهادی در ماه گذشته 8 درصد کاهش یافته و حباب بازار در حال تخلیه شدن است. مهمترین علت ثبات نسبی بازار مسکن، کاهش انتظارات تورمی ناشی از توقف سرمایه‌گذاری به دلیل تغییر دولت و امیدواری به احیای برجام است.
در بهار امسال بازار پول با بازدهی 4.5 درصد نسبت به بازارهای مسکن، ارز، طلا و سهام بازدهی بیشتری داشته است. نقدینگی سرگردان در حسابهای بانکی قرار گرفته و در انتظار است تا پس از تغییر دولت با شناسایی بازارهای پربازده به آن سمت حرکت کند. در واقع هم‌اکنون با نوعی کم‌تحرکی در اقتصاد مواجه هستیم و دست کم در کوتاه مدت جهش قیمت مسکن بعید به نظر می‌رسد. علت دیگر، پر شدن ظرفیت بازار است و طرف تقاضا دیگر توانی برای خرید ندارد.
با این حال اغلب کارشناسان معتقدند ثبات درازمدت بازار مسکن منوط به رشد اقتصادی، رونق تولید، کنترل تورم، مهار نقدینگی، تغییر وضعیت بازار مسکن از حالت سوداگری به مصرفی و افزایش ساخت و ساز است. دولت رئیسی اگر قصد دارد در بازار مسکن آرامش ایجاد کند باید این اصلاحات را انجام دهد.
متوسط قیمت هر متر خانه در تهران 29.6 میلیون تومان
بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد 1400 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران 29 میلیون و 670 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 3 و 56.6 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل 5.1 هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 52.7 درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل 29.6 افزایش را نشان می‌دهد.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/314893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته