عصر قم

آخرين مطالب

قم درهفته‌ای که گذشت:

داخلی سازی صنایع وارداتی تاشناسایی فرصتهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی درقم اقتصادی

داخلی سازی صنایع وارداتی تاشناسایی فرصتهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی درقم
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - داخلی‌ سازی صنایع وارداتی مهمترین اولویت سرمایه‌گذاری درقم، شناسایی فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تخصیص 105 میلیارد تومان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ،متروی قم آذرماه آماده مسافرگیری ،دایر شدن 140 مزرعه نمایشی برای آموزش کشاورزی از جمله اخبار هفته گذشته قم بود.

خسارت بیش از2هزار میلیارد ریالی خشکسالی به زراعت قم ، دستگیری چهار حفار غیرمجاز آثار تاریخی،شتاب تحول در کشتی قم، ضرورت صیانت از بافت فرهنگی اطراف حرم حضرت معصومه(س) ، تشدید نظارت بر اصناف و ادارات ، پرداخت تسهیلات ویژه بافت فرسوده ، دریاچه نمک نیازمند توجه ملی وتحویل اراضی 22 هکتاری طرح مسکن اقدام ملی از دیگر اخبار هفته گذشته قم بود. 
شناسایی فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی
استاندار قم با اشاره به‌مشخص بودن قانون جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این استان گفت: برای سرمایه‌گذاری‌های‌خارجی در قم برنامه داریم و برخی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نیز شناسایی کردیم.
بهرام سرمست در پایان برنامه‌ سه‌شنبه‌های اقتصادی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این فرصت‌های شناسایی شده را به‌صورت مجوزهای بی‌نام در اختیار داریم و مرکز جذب خدمات سرمایه گذاری استانداری نیز به‌اقتضای مراجعه‌هایی که صورت می‌گیرد، تسهیلات را ارائه می‌کند.
داخلی‌سازی صنایع وارداتی مهمترین اولویت سرمایه‌گذاری در قم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: حمایت از داخلی‌سازی صنایع وارداتی که منجربه صرفه‌جویی ارزی شود و بتواند تحریم‌های خارجی را خنثی کند اولویت اصلی سرمایه‌گذاری درقم است و سال گذشته 97 میلیون دلار صرفه جوی ارزی در این استان ثبت شد.
محمود سیجانی هفته گذشته درحاشیه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جمع خبرنگاران، افزود: هدف‌گذاری امسال قم در این زمینه صرفه‌جویی ارزی به میزان 105 میلیون دلار است.
وی اضافه کرد: صنایع لوازم خانگی، برق و الکترونیک، مواد اولیه شیمیایی و پلیمری مهمترین سهم را در صرفه جویی ارزی دارند.
دایر شدن 140 مزرعه نمایشی برای آموزش کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در طول هشت سال گذشته، 140 مزرعه نمایشی،‌ سایت الگویی و کانون یادگیری برای آموزش روش‌های نوین کشاورزی در قم دایر شد.
عباس پورمیدانی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان داشت: این طرح با هدف ارتقاء سطح دانش بهره‌برداران، انتقال دانش فنی و تغییر شیوه‌های سنتی کم بازده کشاورزی به روش‌های نوین برای افزایش بهره‌وری در قم به اجرا درآمد و با استقبال مطلوب کشاورزان استان مواجه شد.
وی در ادامه با اشاره به جزییات بیشتر از مزایای اجرای این طرح، تاکید کرد: احداث 140 مورد مزارع نمایشی، سایت الگویی و کانون یادگیری در استان موجب انتقال دانش فنی در زمینه‌های مختلف شامل ارقام اصلاح شده، به نژادی شده، تجربیات موفق بومی، ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت و نیز مصرف بهینه نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم‌ در میان بهره‌برداران این بخش، شده‌است.
ضرورت صیانت از بافت فرهنگی اطراف حرم حضرت معصومه(س)
استاندار قم، با اشاره به اجرای طرح 315 هکتاری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: حفظ و صیانت بافت فرهنگی مذهبی محدوده این طرح اولویتی اساسی و ضروری است.
بهرام سرمست هفته گذشته در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم، افزود: وجود خانه‌ها، گذرگاه، بازار و سراها و حمام‌های قدیمی در بافت تاریخی قم و اطراف حرم مطهر ، جلوه هایی از هویت، اصالت و فرهنگ مردم قم است و ضروری است در مرمت و بهسازی این بناها اولویت، جنبه های فرهنگی و مذهبی باشد.
وی اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) شامل پیاده راه‌سازی و ساماندهی اطراف حرم را مورد اشاره قرار داد و گفت: دستگاه‌های ذیربط بازنگری در طرح بافت تاریخی را به‌عنوان یک اولویت پیگیری نمایند بطوریکه هم اصالت و هویت فرهنگی و تاریخی شهر قم حفظ شود و هم اقتصادی شدن این طرح در نظر گرفته شود.
شتاب تحول در کشتی قم
مدیرکل ورزش و جوانان قم گفت: سرعت رشد و توسعه ‏کشتی استان در حال حاضر شتاب گرفته است که این نشان از عملیاتی کردن برنامه‌های ترسیم شده کادر اجرایی هیات کشتی قم است.
رسول منعم درآیین تجلیل از اردو نشینان قمی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان درسالن این اداره کل، افزود: کشتی قم در سالهای اخیر دستاوردهای بی نظیری کسب کرده‌است که کسب سهمیه المپیک توسط علیرضا نجاتی بعد از 31 ‏سال از جمله این اتفاقات مهم است.
وی ادامه داد: افتخارآفرینی کشتی گیران این استان در رقابت‌های ملی و بین المللی موجب انگیزه بیشتر جوانان و نوجوانان قمی برای فعالیت در این رشته و تلاش بیشتر شده‌است.
تخصیص 105 میلیارد تومان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی هشت سال گذشته بیش از 105 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی استان اختصاص یافت.
عباس پورمیدانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزرعه‌ها و باغ‌های قم موجب افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید محصول، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود و این مزایا موجب شده، طی سال‌های اخیر با تلاش مسئولان استان اعتبار ویژه‌ای برای اجرای این سامانه‌ها اختصاص یابد.
وی با اشاره به این که اجرای سامانه‌های نوین آبیاری درقم همچنان با قدرت ادامه می‌یابد، افزود: تامین منابع آبی پایدار برای بخش کشاورزی در قم به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این استان،‌ همواره یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان و کشاورزان است و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند راهکار مناسبی برای پاسخ به این مشکل باشد.
تشدید نظارت بر اصناف و ادارات
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم از تشدید نظارت بر کلیه مشاغل و اصناف خبر داد و گفت: این نظارت ها با استفاده از ظرفیت 60 بازرس انجام می شود.
نرگس جعفری هفته گذشته افزود: نظارت و بازرسی از فعالیت اصناف و ادارات درتمام مناطق استان قم انجام می‌شود؛ در این راستا نظارت از مشاغلی نظیر اغذیه فروشی‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، اماکن بین راهی و هتل‌ها به عهده اکیپ‌های بهداشت محیط و کنترل مشاغلی مانند ادارات، بانک‌ها، آموزشگاه‌ها، گیم نت‌ها و دفاتر پیشخوان به بازرسین بهداشت حرفه ای محول شده‌است.
وی با بیان اینکه از یکم الی 15 تیرماه بیش از 5 هزار مورد نظارت و بازرسی از اصناف و ادارات این استان انجام شده است، گفت: امید می‌رود با تشدید این اقدامات شاهد افزایش رعایت نکات بهداشتی و کاهش آمار ابتلا به کرونا در سطح استان قم باشیم.
خسارت بیش از 2 هزار میلیارد ریالی خشکسالی به زراعت قم
رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی قم گفت: مبلغ برآورد اولیه خسارت زراعی در استان بر اثر خشکسالی و تنش دمایی بیش از 2 هزار میلیارد ریال می‌باشد و همچنین این مساله بر مراتع اثرات منفی خود را داشته وتامین علوفه دام را تحت تاثیر قرار داده‌است.
سیدمصطفی طباطبایی درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود:کاهش بارش وتنش دمایی باعث بروز خسارت خشکسالی درکشت زراعی استان شده‌، قم در سال زراعی 1399-1400 بیش از 31 هزار و 500 هکتار کشت محصولات زراعی (گندم، جو، کلزا) پیش بینی که کاهش نزولات جوی باعث کاهش عملکرد تولید محصولات زراعی شده‌است.
وی گفت: از طرفی اختلاف دما و تنش‌های دمایی درفروردین ماه 1400 در بخش باغبانی، خسارت سرمازدگی در پی داشته که بیش از 4 هزار و 600 هکتار از باغات استان را با درصد متفاوت تحت تاثیر قرار داده است. مبلغ برآورد خسارت اولیه در زمینه سرمازدگی در باغات بالغ بر 122 میلیارد ریال می‌باشد.
دستگیری چهار حفار غیرمجاز آثار تاریخی
فرمانده یگان ‌حفاظت میراث‌فرهنگی قم با تاکید بر اینکه هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیای تاریخی ممنوع است ،گفت: چهار حفار غیرمجاز آثار تاریخی در این استان ، دستگیر شدند.
سرهنگ فرامرز بازگیر، درگفت و گویی افزود: این حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در نزدیکی منطقه پیرقیصر از توابع روستای دیزیجان بخش سلفچگان این استان دستگیر شدند.
پرداخت تسهیلات ویژه بافت فرسوده
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: ساکنین بافت اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و بافت فرسوده سایر نقاط شهر می‌توانند برای نوسازی و ساخت واحدهای خود تسهیلات بانکی ویژه دریافت کنند.
حسن صبوری بیان کرد: این اداره کل به دنبال سیاست‌های پیشران و محرک توسعه خود در بافت فرسوده، شرایط پرداخت تسهیلات را فراهم کرده است.
وی افزود: هدف از پرداخت این تسهیلات، نوسازی بافت، مقاوم سازی و بهینه سازی واحدهای مسکونی است تا ساکنین آن با آرامش خاطر در آن سکونت داشته باشند.
متروی قم آذرماه آماده مسافرگیری
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از پایان ریل‌گذاری تونل مترو تا 2 هفته آینده و همچنین آغاز تست گرم در پایان مردادماه سالجاری خبر داد و گفت: حدود سه ماه پس ‌از انجام تست گرم، یعنی آذرماه سالجاری فاز نخست خط یک مترو قم آماده مسافرگیری خواهد بود.
منصور درویشی هفته گذشته با بیان گزارشی از آخرین وضعیت طرح قطار شهری قم اظهار داشت: خوشبختانه موضوع اوراق مشارکت این طرح در مراحل پایانی خود است و تا 2 هفته آینده می‌توانیم چهار هزار و 500 میلیارد ریال از این محل را در حساب سازمان قطار شهری قم داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مرحله نخست خط یک مترو قم با 2 ایستگاه اصلی و چهار ایستگاه عبوری راه‌اندازی می‌شود گفت: ایستگاه میدان مطهری از این مرحله به‌مراحل پایانی خود رسیده و حدود 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دریاچه نمک نیازمند توجه ملی
مدیرکل مدیریت بحران قم با بیان اینکه دریاچه نمک پیش از بحرانی شدن نیازمند توجه ملی است گفت: تهدیدات زیست محیطی از جمله تامین نشدن حقابه این دریاچه موجب شده تا ایجاد کمیته ملی پیرامون آن در کشور ضروری باشد.
محسن اوروجی درپنجاهمین جلسه شورای اطلاع رسانی قم درسالن کرامت استانداری، با استقبال از مطالبه‌گری رسانه‌های استان پیرامون مسائل زیست محیطی قم ادامه داد: قرارگرفتن دریاچه نمک در فلات مرکزی کشور و درمجاورت استان‌های پرجمعیت از جمله اصفهان، تهران، قم، قزوین و سمنان اهمیت توجه به این دریاچه را چند برابر کرده است.
وی با بیان اینکه در صورتی که حقابه این دریاچه تامین نشود، با روند فعلی با چالش های جدی در این زمینه مواجه می شویم، افزود: باید اقدام های اساسی برای مدیریت محیط زیست استان و جلوگیری از فرسایش و تخریب آن انجام شود.
تحویل اراضی 22 هکتاری طرح مسکن اقدام ملی
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: اراضی 22 هکتاری پردیسان که از دی ماه سال گذشته به طرح مسکن اقدام ملی اختصاص یافته بود امروز به بنیاد مسکن تحویل داده شد.
حسن صبوری هفته گذشته در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ساخت هزار و 300 واحد مسکونی در اراضی 17 هکتاری و آماده سازی 700 واحد مسکونی در اراضی 22 هکتاری پردیسان قم اظهار داشت: اراضی 22 هکتاری پردیسان قم در دی ماه سال گذشته به طرح مسکن اقدام ملی اختصاص یافت و پس از سپری کردن فرایند تغییر کاربری و تایید شورایعالی شهرسازی و معماری کشور، امروز به بنیاد مسکن تحویل داده شد.
وی افزود در این زمین با زیربنای 75 هزار مترمربع 700 واحد ساختمانی برای متقاضیان مسکن ملی فاز اول احداث خواهد شد.
برچسب‌ها
بسته خبری قم استانداری قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/316079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

داستانک/ پری خوشحال

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

پیش‌بینی 11 هزار و 600 میلیارد تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

(تصاویر) مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 به افق قم

راهیابی 2 اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد

گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم

اجرای طرح زیست شبانه در استان قم

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

افزایش 11.6 درصدی اهدای خون در قم

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

افزایش سرقت احشام در قم