عصر قم

آخرين مطالب

مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی مرکز مطالعات شهرداری تهران:

80 درصد پروژه‌های مدیریت شهری پنجم انسان محور است شهرداری تهران

80 درصد پروژه‌های مدیریت شهری پنجم انسان محور است
  بزرگنمايي:

عصر قم - شهر: شاید بعدها در آینده از مدیریت شهری پنجم به عنوان یک نهاد گام بردارنده در مسیر پروژه‌های انسان محوری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان نام برده شود.

علیرضا نوری، مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مدیریت شهری پنجم چه میزان پروژه‌های خود را به سمت انسان محوری سوق داد و تلاش کرد که از مسیر خودرو محوری دوری کند، بیان کرد: 80 درصد اقداماتی که توسط مدیریت شهری نام برده می‌شود، سمت و سوی انسان محوری دارد؛ نظیر اجرای باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) که در این باغ راه فضای آماده سازی شده‌ای برای خودرو لحاظ نشده است بلکه فضاهایی برای گردهمایی، گفت‌وگو، تفریح، اوقات فراغت مردم و ویژه انسان طراحی شده است.
او ضمن اشاره به پروژه‌های دیگر از جمله پل سبز زندگی و طرح به‌راه، اضافه کرد: پروژه بزرگ دیگر پل سبز زندگی است که البته هنوز وارد مرحله اجرا نشده اما هدف مدیریت شهری این بوده که فضایی ویژه شهروندان طراحی شود. همچنین مناطق موظف شده‌اند که سالانه در محلات میزان مشخصی مسیر پیاده راه ایجاد کنند.
نوری تأکید کرد که اگر پیاده حرکت کردن در شهر تسهیل و از آن‌طرف مالکیت خودرو سخت‌تر شود، شهروندان آهسته به سمت پیاده محوری سوق داده می‌شوند.
مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران در ادامه گفت: پیاده روی علاوه بر اثری که بر جسم افراد می‌گذارد سبب سرزندگی فضاهای شهری، افزایش تعامل شهروندان، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ... می‌شود.
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تهران ظرفیت ساخت تونل و بزرگراه بیشتری را دارد، توضیح داد: ظرفیت ساخت تونل، پل و بزرگراه هیچگاه تکمیل نمی‌شود چرا که نامحدود می‌توان پل و بزرگراه ساخت. اما نکته اینجاست که متناسب با ساخت تونل و بزرگراه، شهروندان اقدام به خرید خودرو می‌کنند و اینگونه یک خانواده پنج نفره، پنج دستگاه خودرو خواهد داشت.
به گفته نوری؛ هرچقدر که در برابر خودرو در شهر عقب نشینی شود، خودرو محوری به سمت مردم هجوم می‌برد و در عمل ظرفیت ایجاد شده برای تونل و بزرگراه‌های جدید را پر می‌کند.
او اقدام اصلی در زمینه کاهش خودرو محوری و سیطره مردم بر فضاهای شهری را تمرکز بر بهینه کار کردن، دانست و افزود: آیا بهینه است که فضای وسیعی از شهر را به عبور خودروها اختصاص داد که تبعات منفی هم در آینده دارد؟ یا اینکه بهینه است که استفاده از حمل و نقل عمومی، پیاده روی و دوچرخه سواری تسهیل شود؟ زمانی که یک نفر از خودروی شخصی استفاده می‌کند، مساحت حرکت اتوبوسی که امکان جابه‌جایی 40 نفر را دارد، کاهش می‌دهد.
مدیر مطالعات و برنامه ریزی فنی و عمرانی، استانداردسازی و امور بحران مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه خودروسواران روزمره از سرمایه های شهر استفاده می‌کنند، افزود: شیوع ویروس کرونا، بخشی از اقدامات مدیریت شهری را که برای توسعه حمل و نقل عمومی و پاک انجام داده بود را دچار بازگشت یا عقب گرد کرد. هرچقدر که استفاده از خودرو ساده شود و خیابان‌ها با هزینه شهروندان برای عبور خودرو، خلوت شود؛ فرد استفاده کننده هیچگاه خودرو را کنار نخواهد گذاشت و به سمت حمل و نقل عمومی نخواهد رفت چرا که همه چیز (ارزانی بنزین، خلوتی معابر، ساخت بزرگراه‌های بیشتر، اتصال معابر و ...) به نفع اوست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/317424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک