عصر قم

آخرين مطالب

مدیر کل استاندارد استان قم اعلام کرد

استان قم جزء استان‌های پیشرو و صاحب نظر در حوزه استاندارد است اقتصادی

استان قم جزء استان‌های پیشرو و صاحب نظر در حوزه استاندارد است
  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم مدیر کل استاندارد استان قم با بیان اینکه کالاهایی که در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد دو نوع هستند، کالاهایی که مشمول استاندارد هستند و کالاهایی که برای آنها استاندارد تدوین و تعریف نشده، اظهار کرد: کالاهای مشمول استاندارد هم دو نوع هستند کالاهای مشمول استاندارد اجباری و کالاهایی که مشمول استاندارد اختیاری و تشویقی هستند.

مهندس مجید آوری فرد مدیر کل استاندارد استان در برنامه مردم و مسئولین با بیان اینکه کالاهایی که در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد دو نوع هستند، کالاهایی که مشمول استاندارد هستند و کالاهایی که برای آنها استاندارد تدوین و تعریف نشده، اظهار کرد: کالاهای مشمول استاندارد هم دو نوع هستند کالاهای مشمول استاندارد اجباری و کالاهایی که مشمول استاندارد اختیاری و تشویقی هستند.
وی ادامه داد: در مورد کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند هیچ کس حق تولید این کالا را ندارد مگر با دریافت نشان استاندارد و تأییدیه از سازمان ملی استاندارد ایران و اگر هر جایی به عنوان کالای غیر استاندارد رویت شود با آن برخورد خواهد شد همچنین برای کالاهای تشویقی تولید کننده اختیار دارد نشان استاندارد دریافت کند و اگر نشان را به کسی اعطا کردیم حتما بر مطابقت آن استاندارد نظارت می‌کنیم.
آوری فرد در خصوص نظارت بر بازار و محصولات یادآور شد: مراحل نظارت از محل تولید توسط مدیر واحد تولیدی به عنوان نفر اولی که مسئول کیفیت است شروع و بعد از آن نماینده‌ای از سوی اداره استاندارد به عنوان مدیر کنترل کیفیت در مجموعه مستقر است و آزمون‎های لازم را انجام می‌دهد و اگر که مطابقت کالا را با استاندارد تأیید نکند طبیعتا کالا نباید از واحد تولید خارج شود.
مدیر کل استاندارد با اشاره به اینکه که مهم ترین بخش نظارت از طریق حضور در بازار است، افزود: با مراجعه به فروشگاه‌ها کالاهایی که عرضه شدند را نمونه برداری می‌کنیم و به آزمایشگاه مورد صلاحیت می‌دهیم و با مقایسه نتایج آزمون با استاندارد اگر احیانا موردی خلاف استاندارد مشاهده شود تذکر و برخورد لازم با واحد تولیدی انجام می‌شود.
آوری فرد در پاسخ به این سوال که نشان استاندارد بر کالا به معنای اعتماد کامل بر کیفیت کالا خواهد بود تصریح کرد: قاعدتا کالای دارای نشان استاندارد دارای کیفیت لازم است امّا این امکان وجود دارد که کسی نشان استاندارد ما را جعل کند و یا واحدی قبلا نشان استاندارد داشته و به هر دلیلی این نشان باطل یا تعلیق شده و حق تولید و عرضه ندارد و اگر بعد از تاریخی که ما پروانه را لغو کردیم کالایی را تولید و عرضه کند این کالا غیر استاندارد محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه واحدهای تولید موظف به چاپ کد ده رقمی زیر نشان استاندارد هستند، یادآورشد: مصرف کننده می‌تواند برای اطمینان خاطر از این که یک کالا همچنان دارای کیفیت لازم بوده و تقلبی نیست این کد ده رقمی را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال کند و در جواب پیامک مشخصات و مدت اعتبار پروانه واحد تولیدی قید می‌شود و همچنین امکان دارد این کد شناسایی نشود که در این صورت باید از طریق شماره 1517 اطلاع رسانی کنند و ضمن برخورد با واحد تولیدی، کالا از سطح بازار جمع آوری می‌شود.
آوری فرد با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی سازمان ملی استاندارد که به همین دلیل در سال 1305 تاسیس شد بحث اوزان و اندازه شناسی است، خاطرنشان کرد: ترازو های سبک و سنگین که در داد و ستد عمومی مورد استفاده قرار گرفته و به ازای آن فاکتور صادر می‌شود باید به صورت دوره‌ای 6 ماهه و یا یکساله صحه گذاری شود و اگر مطابق با آزمون استاندارد خطا نداشت تأییدیه کسب می‌کنند در غیر اینصورت موظف به اصلاح ترازو دریافت مجدد تأییدیه هستند.
وی با بیان اینکه هر سال در حوزه ترازوهای مورد استفاده در استان 3 تا 4 هزار فعالیت صحه گذاری را انجام می‌دهیم، افزود: در خصوص کنترل نازل های سوخت با کمک شرکت ملّی پخش فرآورده‌های نفتی هر 3 ماه یکبار یعنی 4 بار در سال صحه گذاری انجام شده و برچسب‌های بر روی نازل های سوخت نصب می‌شود که باعث اطمینان بیشتر مردم است.
مدیر کل استاندارد با توضیح این نکته که در سنوات قبل بحث ایمنی جایگاه CNG را کنترل می‌کردیم، اضافه کرد: جایگاه های CNG یک سال است که مشمول فعالیت صحه گذاری شده و در سال 99 دوبار از نظر وزن گاز و قیمت آن تأییدیه دریافت کردند.
آوری فرد با اشاره به اینکه استان قم جزء استان‌های پیشرو و صاحب نظر در حوزه استاندارد است در خصوص استاندارد و کیفیت آسانسورها گفت: تقریبا همه آسانسورهای ادارات دولتی استان استاندارد اولیه را گرفته و به صورت ادوری تأیید می‌شوند و آسانسورهای مراکز درمانی به عنوان اولویت بعدی به جز دو مورد همه استانداردها را گرفتند، همچنین روند استاندارد سازی آسانسورهای مراکز تجاری انجام شده و با توجه به بیماری کرونا و غیر فعال بودن واحدهای اقامتی شرایط استاندارد این واحدها به طور کامل انجام نشده است.
وی درباره نظارت بر روند استاندارد سازی مراکز تفریحی و شهر بازی‌ها توضیح داد: در بین مراکز تفریحی شهربازی ها به دلیل حجم بالای تجهیزات اولویت اول استاندارد هستند و این تجهیزات در سه مرحله ساخت، نصب و بهره برداری باید تأییدیه داشته باشند به این معنا که اگر تجهیزات از خارج از کشور وارد شده تأییدیه استاندارد کشور مبدأ را داشته باشد و در زمان نصب بازرسین اداره استاندارد حضور داشته باشند و مراحل نصب و بهره برداری را تأیید کنند و بعد هم برای خارج نشدن از استاندارد به صورت دوره‌ای کنترل شوند.
آوری فرد تصریح کرد: متصدیان شهربازی پس از دریافت تأییدیه استاندارد اجازه هیچگونه دخل و تصرفی ندارند و در اینصورت با وقوع اتفاقات ناگوار مراجع قضایی با این‌ها برخورد می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه تجهیزات بازی در گذشته فلزی بودند بیان کرد: وسایل ورزشی در بوستان‌ها مشمول استاندارد تشویقی هیتند و خوشبختانه شهرداری قم تمام تجهیزات را استاندارد خریداری کرده و در صورت لزوم با تعمیر تجهیزات آسیب دیده تأییدیه دریافت می‌کند امّا وسایل استاندارد بازی کودکان باید پلی اتیلنی باشد.
آوری فرد اظهار کرد: سال گذشته با بررسی شهرها و روستاهای تابعه مشکلات و تجهیزات غیر استاندارد بازی کودکان شناسایی شده و با بخشدارها مکاتبه کردیم تا تمام تجهیزات فلزی غیر استاندارد جمع آوری شود که در صورت بروز حادثه کمترین صدمه به کوکان وارد شود.
وی با اشاره به اینکه برای تدوین استاندارد از تجربیات جهانی استفاده می‌شود، تصریح کرد: منبع ما برای تدوین استاندارد استفاده از استانداردهای جهانی و بومی سازی آنها است و با توجه به این که استانداردها تاریخ مصرف دارند و به صورت دوره‌ای بازنگری و تجدید نظر می‌شوند اگر استاندارد جهانی تغییر کند و یا تجربه‌ای در کشور داشته باشیم استانداردها را به روز می‌کنیم.
مدیر کل استاندارد گفت: در زمینه استانداردهایی مشکل داریم که تجربه جهانی وجود ندارد و محصول مختص کشور است، مانند استاندارد سوهان، زولبیا و بامیه که با کار پژوهشی و نمونه گیری و نظرگیری از ذینفعان یک استاندارد بومی برای کشور می‌نویسیم.
آوری فرد در خصوص نظارت اداره استاندارد بر کیفیت نان بیان کرد: بحث کیفیت نان در حوزه صلاحیت ما نیست و وزارت بهداشت متولی این امر است امّا نظارت بر کیفیت آرد تولید شده در حوزه صلاحیت استاندارد است البته در استان‌های دیگر متداول است که از کارخانه نمونه گیری می‌کنند امّا در استان یک گام جلوتر گذاشتیم و از نانوایی‌ها نمونه برداری و در مرحله بازار بررسی می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/318207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

مدت زمان عمل لازک چشم