عصر قم

آخرين مطالب

شهیار قنبری؛ با شما عشق، آزادی و زندگی فرهنگی

شهیار قنبری؛ با شما عشق، آزادی و زندگی
  بزرگنمايي:

عصر قم - موسیقی هنر است و می‌تواند به مانند تمامی هنر‌ها هویت بخش هم باشد، نجوای کولی‌ها یا موسیقی‌های معترض دهه 60 و 70 میلادی، موسیقی‌هایی که یک وجه اشتراک دارند و مولف هستند. در واقع آن چه که بیش از هر چیز دارای هویتی یکپارچه و منسجم است، این همان نقطه‌ای است که ما را به کسی مثل شهیار قنبری می‌رساند.
برترین‌ها: موسیقی هنر است و می‌تواند به مانند تمامی هنر‌ها هویت بخش هم باشد، نجوای کولی‌ها یا موسیقی‌های معترض دهه 60 و 70 میلادی، موسیقی‌هایی که یک وجه اشتراک دارند و مولف هستند. در واقع آن چه که بیش از هر چیز دارای هویتی یکپارچه و منسجم است، این همان نقطه‌ای است که ما را به کسی مثل شهیار قنبری می‌رساند، همو که در ترانه نویسی مولف بوده است و ترانه هایش نه شبیه هیچ کس و نه حتی تکرار خودش است.
می‌خواهم کمی عینی‌تر حرف بزنیم؛ میانه‌های دهه هفتاد پس از دو دهه رخوت، ترانه‌ی فارسی رسمیت پیدا کرده بود. آن سال‌ها را با تصویر جوانان گیتار به دستی به یاد می‌آوریم که در پارک‌ها و معابر عمومی خودنمایی می‌کردند. همان‌هایی که «اگه یه روز» یا «دل اسیره» را می‌زدند و می‌خواندند. در همان سال‌ها البته بودند کسانی که مثلا با اشعار شهیار قنبری خودنمایی می‌کردند «لا لا لا دیگه بسه...». آن‌ها کم شمارتر بودند، اما علاوه بر آن که یک موسیقی خوب را زمزمه می‌کردند (مثل اصلانی) یک وجه تشخص دیگری هم برای خودشان خریده بودند؛ تمایز و تمایز و تمایز.
به هر حال در آن روز‌ها جامعه از رخوت در آمده بود و جوان ترهایش به دنبال عناصر هویتی بودند، هر کس خودش را به آن چه که نزدیک‌تر می‌دید، وصل می‌کرد و در دسته‌ای قرار می‌گرفت که دوستش داشت. چه خوشبخت بودند که فضای کار موسیقی در آن دوره مملو از مولف‌هایی که از دهه پنجاه خورشیدی به جا مانده بودند. کسانی که خصوصیات منحصر به فرد کاری خودشان را داشتند و گاهی مثل شجریان در سنتی و قنبری در پاپ، علاوه بر همه‌ی فاکتور‌های لازم کار هنری، برای مخاطبانشان تمایز، تشخص و کاراکتر می‌ساختند.
موهبت کمی نیست که می‌شود با الصاق به دنیای موسیقایی و ترانه نویسیِ کسی مثل شهیار قنبری برای خودت هویت کسب کنی؛ من فرامرز اصلانی را زمزمه می‌کنم پس علاقه‌مند به نوازندگی گیتار هستم و دنیای ترانه‌های کلاسیک ایرانی را دوست دارم. من شهیار قنبری را می‌خوانم و می‌شنوم پس به یک عصیان مستتر در ترانه و سینما و نقاشی توامان علاقه‌مند هستم. منظور این که نمونه‌های این چنینی نشان می‌دهد که ترانه وقتی مولف باشد و موزیک وقتی هویت داشته باشد، فراتر از یک پکیج پر سرو صدا، مشتری خودش را خواهد داشت و این ماندگاری در زمان، همان عامل تفاوت دهنده میان یک کار مصرفی با یک کار هنری است.

عصر قم


«نون و پنیر و سبزی» به عنوان یک مصداق از کار ماندگار با بهره گیری از عناصر زندگی روزمره و همنشینی آن‌ها با عناصر اساطیری مثل (قصه شهر جادو) و البته با زبانی مملو از استعاره مثل (سفره‌ی سرد عاشق) از همان قسم کار‌هایی است که در زمان محصور نمانده و همیشه زمزمه می‌شود، قنبری در این ترانه نشان می‌دهد که برای حرف‌های گُنده زدن نیازی به واژه‌های گُنده نیست و این هنر دکوپاژ واژه هاست که ترانه سرا را رستگار می‌کند.
این که بخواهیم کار شهیار قنبری و در سطح بعدی ایرج جنتی عطایی و یا حتی اردلان سرفراز را با امروزی‌ها مقایسه کنیم، قیاس مع الفارق است و البته که باید هر تراوش ذهنی را با لحاظ کردن شرایط محیطی و زمانی سنجید و قضاوت کرد. اگر روزگاری شهیار قنبری در سفر به لندن و مواجه با بیتلز‌ها و پینک فلوید و رولینگ استونز تحت تاثیر قرار گرفته و نوعی از ترانه فارسی خلاقانه را عرضه کرده، امروز ترانه از همان مبدا (دنیای غرب) هم دچار افت و ابتذال شده، نه که بخواهم ترانه نویس‌های امروز ایران را تبرئه کنم! اما خب دنیای بعد از جنگ جهانی دوم و آن جهان پر از عصیان و در عین حال خلاقیت دهه 60 میلادی با امروز قابل مقایسه نیست.
آن روزگاری که «دو ماهی» خلق شد، دنیای دیگری بود. (ما دو تا ماهی بودیم. توی دریا‌های شور) شروع کوبنده و تماما تصویری که انگار همه چیز در آن چیده شده بود، مثل یک عکس یا یک تابلوی نقاشی. از پس دنیایی که پینک فلوید در آن «هی تو» را نوشته بود و واژه‌ها چند لایه بود و مفهوم ترانه نه که پیچیده، اما چند وجهی بود.
اگر امروز مثلا هستند کسانی در همان قالب (ترانه - روایت) به مبتذل‌ترین شکل و در حد «میس کال» و «تخت خواب» تقلیل می‌دهند، البته که اندازه‌ای هم حق دارند و خب زیست ترانه سرا متاثر از شرایط محیطی هم هست. مفهوم وفاداری و اصولا نوع رابطه‌ها حالا شکل دیگری است و المان هایی، چون سرعت و تنوع و کثرت، ترانه فارسی را به سطح رسانده. شرح توصیفات اتاق خواب و شرح عادی زیست روزمره، با عباراتی نظیر امشب را با کی میخوابی و یا چرا گوشیمو جواب نمی‌دی و خزعبلاتی از این دست صرفا واگویه واژه‌های روزمره در یک ضبط استودیویی است و ربطی به ترانه نویسی ندارد.

عصر قم


کما این که حتی اگر ترانه‌نویس امروزی تحت تاثیر هر عاملی از خلق ایماژ در ترانه عاجز است و یا نمی‌تواند از دنیای نقاشی و سینما و عکس در خلق ترانه‌اش کمک بگیرد، حداقل در روایت روزمره از ادبیاتی غنی‌تر و ذهنی عمیق‌تر استفاده کند، نمونه هایش می‌شود «عطر تو» (همین امشب فقط، امشب فقط، هم بغض من باش) کاری که حداقل تعابیر درجه یک و تازه‌ای دارد؛ (گلدون رفاقت)، (ای سخت و آسان) و البته «نفس» (اگه حتی بین ما فاصله یک نفس، نفس منو بگیر) ترانه‌ای که نشان می‌دهد چگونه صنایع ادبی نظیر اغراق می‌تواند شروع یک ترانه را کوبنده کند و قطعا از این دست مثال‌ها زیاد است.
شهیار قنبری نه به خاطر نگاه اجتماعی و سیاسی‌اش (که دچار انحراف است)، بلکه بیشتر از هر چیز به خاطر هنر ترانه‌نویسی‌اش قابل ستایش است. رنج ترانه‌نویسی با تسلط بر هنر‌های مختلف به گنج ماندگاری می‌رسد، هر آن که ژست گرفت که رستگار نشد، چه یغما و چه روزبه، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.
ایمان عبدلی

عصر قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/320152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا