عصر قم

آخرين مطالب

سوزاندن پایه درختان قبرستان نو در قم! / ماجرا چیست؟ اجتماعی

سوزاندن پایه درختان قبرستان نو در قم! / ماجرا چیست؟
  بزرگنمايي:

عصر قم -

عصر قم


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مرتضی نجفی قدسی،فعال فرهنگی و قرآنی در یادداشتی آورده است:ساعت 8 صبح جمعه هشتم مردادماه 1400 برای زیارت اهل قبور به قبرستان نو در قم رفتم که ناگهان با کمال تعجب دیدم خادم قبرستان پای هر درختی شعله‌ای آتش بر پا کرده و مشغول سوزاندن پایه درختان است و یکی از درختان هم پایه اش کامل سوخته و سرنگون شده بود، بلافاصله با بطری‌های آب مشغول خاموش کردن آتش شدم که با اعتراض خادم قبرستان روبرو شدم و گفت من برگ‌های درختان را در پای درختان جمع می‌کنم و آتش می‌زنم!
به او گفتم با این کار که درختان هم آتش می‌گیرند که در جواب گفت: شما چکاره ای؟! خیلی ناراحتی برو شکایت کن!
من از پررویی خادم متخلف قبرستان خیلی ناراحت شدم و احساس کردم برای قبرستان نو و محو درختان آن نقشه‌ای ریخته اند و بتدریج می‌خواهند صد‌ها درخت بید این قبرستان که به مثابه یک پارک فضای سبز است را از بین ببرند.

عصر قم

موضع اداره اوقاف روشن شود
با توجه به این که این قبرستان زیر نظر اداره اوقاف قم اداره می‌شود، بلافاصله با جناب حجت الاسلام اسکندری مدیر کل اوقاف استان قم تماس گرفتم که موضوع را اطلاع دهم و حقیقت قضیه را جویا شوم که در آن لحظه ایشان پاسخگو نبود، ولی پس از ساعتی تماس گرفتند و بنده آنچه در قبرستان دیده بوده ام را برای ایشان تعریف کردم که خوشبختانه اصلاً در جریان سوزاندن درختان نبودند و قول پیگیری دادند، البته به مشکلات اداره قبرستان هم اشاره کردند و گفتند سال هاست که دفن اموات در این قبرستان ممنوع شده است و شهرداری با دفن اموات مخالف است و بنده هم عرض کردم خوب اگر منظورتان این است که این قبرستان برای اوقاف درآمدی ندارد، اداره آن را به شهرداری بسپارید تا مانند سایر پارک‌ها و فضا‌های عمومی و قبرستان‌های رسمی را اداره می‌کند، اینجا را هم اداره کنند و به فضای سبز آن رسیدگی کنند.
شهر قم نیازمند فضای سبز است، حالا این درختان بید قبرستان نو که نیاز به آبیاری هم ندارند و هر وقت باران بیاید آب می‌خورند و در این فصل تابستان بسیار تشنه هستند، حالا آب نمی‌دهید، آن‌ها را می‌سوزانید؟!
فضای سبز چند ده هکتاری این قبرستان متعلق به همه مردم قم است و هر درخت آن بسیار ذی قیمت است و با توجه به کمبود فضای سبز در قم، قطع درختان این شهر و سوزاندن و خشک کردن آن‌ها به نوعی جنایت محسوب می‌شود و فراتر از تخلف قانونی است.

عصر قم

به خادم قبرستان گفتم درخت یک موجود زنده است و طبق آیات قرآن تسبیح پروردگار می‌گویند، شما چطور دلت می‌آید این موجود زنده را بسوزانی و از بین ببری؟! که متأسفانه گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و مرا تهدید به زدن هم می‌کرد!
به هر حال این موضوع بسیار حائز اهمیت است و تا مابقی درختان این قبرستان از بین نرفته نهاد‌هایی مسئول در شهر قم چاره‌ای بیندیشند.
سخنی با مردم قم
نکته‌ای را هم به مردم عزیز قم و زیارت کنندگان قبرستان می‌گویم که شما برای ثواب در هنگام قرائت فاتحه، بطری آب را روی قبر می‌ریزید و حال آن که آن‌ها نیازی به این مسئله ندارند، شما همین بطری آب را نیت کن از طرف همان میتی که می‌خواهی ثواب ببری به پای درختان تشنه قبرستان بریزید و قطعاً مأجور خواهید بود. ان‌شاء الله.
سخنی با شهردار قم
سخن هم با شهردار محترم قم جناب آقای مهندس سقائیان دارم و آن این که شما در دوره مسئولیت خود در شهرداری اصفهان تمام قبرستان‌های اصفهان را تبدیل به پارک‌های سرسبز و خرم کردید و واقعاً هر وقت انسان به تخت فولاد اصفهان و یا دیگر قبرستان‌های این شهر می‌رود از سرسبزی و زیبایی لذت می‌برد و می‌خواهد ساعت‌ها در آن جا بماند‍! شما همین کار را برای قبرستان‌های قم که دیگر دفنی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد انجام دهید و نگذارید این قبرستان‌ها که عموماً تاریخی و محل دفن بسیاری از مشاهیر و بزرگان عالم تشیع است، مخروبه و مزبله دانی شود و همین درختان محدود آن هم از بین برود.

عصر قم

در همین قبرستان نو قم مشاهیر بزرگی از رجال علمی و ادبی مدفون هستند همان کاری که در اصفهان برای شناساندن این رجال علمی انجام دادید برای قم هم انجام دهید تا مردم قم و نسل جوان با رغبت پا در این قبرستان‌ها بگذارند و برای آن‌ها محیطی جذاب و سازنده باشد، تجربه این کار را شما قبلاً به خوبی در اصفهان داشته اید و به نظرم هنوز دیر نشده است و اقدامی ضروری و جدی برای این مسئله باید کرد که امیدوارم اعضای جدید شورای شهر نیز نسبت به این مهم توجه لازم را داشته باشند.
جرم و مجازات قطع درخت
در قوانین شرعی و قانونی برای قطع درختان و یا از بین بردن آن‌ها دستورات و مجازات‌هایی تعیین شده است که چندین ماده قانون مجازات اسلامی به این موضوع مربوط است که به عنوان نمونه در ماده 686 قانون مجازات اسلامی می‌خوانیم: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز راعالماً عاملاً و بر خلاف قانون مذکور قطع و یا موجبات از بین رفتن آن‌ها را فراهم آورد علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.
مرحوم علامه طباطبایی و شنیدن صدای تسبیح درختان!
در اسلام درختکاری و حفظ و نگهداری آن‌ها سفارش زیادی شده است و حتی اولیاء خدا صدای تسبیح درختان را می‌شنوند! یکی از اساتید حوزه برایم نقل کرد که در ابتدای طلبگی به درب خانه علامه طباطبایی (ره) رفتم و عرض کردم بنده به تازگی طلبه شده ام و دوست دارم معنویتی کسب کنم، لطفاً شما ذکری به من یاد بدهید تا اهل معنویت بشوم مرحوم علامه طباطبایی در جواب این طلبه، «ذکر یونسیه» را سفارش می‌کنند که البته این ذکر مورد سفارش اساتید اهل عرفان و معرفت است که سالک و جوینده معرفت متعهد شود روزانه حداقل یک صد مرتبه بگوید:
انبیاء:87
«لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (سوره انبیاء، آیه 87) و این قضیه مربوط به دعای حضرت یونس (ذالنون) است وقتی در کام نهنگ فرو رفت در آن ظلمت‌های متراکم شکم نهنگ خدا را چنین صدا زد و خدا هم او را از شکم نهنگ نجات داد.
در فضیلت این دعای قرآنی در احادیث سفارش بسیاری شده است به طوری که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آیا به شما خبر دهم از دعایی که هر گاه غم و گرفتاری پیش آمد آن دعا را بخوانید گشایش حاصل می‌شود؟
اصحاب گفتند: آری‌ای رسول خدا و آنگاه حضرت فرمودند: دعای یونس که طعمه ماهی شد و گفت: لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین، همچنین حضرت امام صادق (ع) فرمودند: عجب دارم از کسی که غمزده است چطور این دعا را نمی‌خواند «لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»، چرا که خداوند به دنبال آن می‌فرماید: «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذَلِکَ نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ»
غرض این که ذکر یونسیه در رفع هموم و غموم بسیار مؤثر است و حتی بعضی از اهل عرفان طبق فرمایش مرحوم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری روزانه چهار هزار بار این ذکر مهم را قرائت می‌کنند.
امّا در عین حال، این استاد حوزه می‌گفت به حضرت علامه در آن روز که تقاضای ذکر کردم، عرض کردم حضرت آقا! من این ذکر را بلد هستم لطفاً یک ذکر دیگر بگویید! که بلافاصله حضرت علامه طباطبایی در جواب او می‌فرمایند: عزیزم، شما باید به این ذکر عمل کنی و هر گاه آثارش پدیدار شد بیا تا من ذکر بعدی را به تو یاد بدهم! این استاد می‌گوید من عرض کردم آثارش چه هست تا من بفهمم و آن گاه علامه طباطبایی با توجه به این که منزلشان در نزدیکی خیابان صفائیه است به این خیابان اشاره می‌کنند و می‌گویند: شما هر گاه در همین خیابان صفائیه صدای تسبیح درختان را شنیدی بیا تا من ذکر بعدی را به تو یاد بدهم!
در احوالات مرحوم حاج شیخ رجبعلی خیاط نیز آمده است که او می‌گفت من صدای تکلم درختان را می‌شنوم و آن‌ها از خواص خود برایم سخن می‌گویند!
والسلام علیکم
انتهای پیام/ش

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/320544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد