عصر قم

آخرين مطالب

حکمت سی‌وسوم؛ افراط و تفریط ممنوع! مقالات

حکمت سی‌وسوم؛ افراط و تفریط ممنوع!
  بزرگنمايي:

عصرقم- امام علی (ع) در حکمت 33 نهج‌البلاغه می‌فرماید:«کُنْ سَمْحاً وَ لَا تَکُنْ مُبَذِّراً، وَ کُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَکُنْ مُقَتِّراً؛ سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگی حساب گر باش و سخت‌گیر مباش»

حجت‌الاسلام شکیبایی به تشریح حکمت 33 نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) پرداخته که شرح آن زیر آمده است:

امیرالمومنین (ع) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش‌های مالی می‌کند.

می‌دانیم بسیاری از علمای اخلاق اسلامی، تمام فضایل اخلاقی را حد وسط در میان افراط و تفریط می‌دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد؛ ولی در مورد بسیاری از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر و بخل و تقتیر.

مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معنای پاشیدن دانه است؛ ولی چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانی اطلاق می‌شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل می‌کنند.

معادل آن در فارسی امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بی‌رویه و تبذیر اتلاف بی‌رویه است. البته این در صورتی است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند؛ ولی هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامی داشته باشند.

«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معنای تنگ گرفتن است و هنگامی که در مورد اموال به کار رود به معنای بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معنای مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.

قرآن مجید درباره مبذّرین می‌فرماید: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین؛ حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».

در جای دیگر درباره صفات والای بندگان برگزیده و عباد الرحمان می‌فرماید: «(َالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً؛ آن‌ها کسانی هستند که هنگامی که انفاق می‌کنند نه اسراف می‌کنند و نه بخل و سخت‌گیری دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت می‌کنند».

در روایتی از امام صادق (ع) با ذکر مثال روشن و جالبی این حد اعتدال بیان شده است. راوی می گوید: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصیً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَی فَأَرْخَی کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَی فَأَرْخَی بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ؛ امام مشتی از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگری برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روی زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگری برداشت و آن را به طوری گشود که مقداری در کف دست باقی ماند و مقداری از لابه لای انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».

در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلی از پیغمبر اکرم (ص) تقاضای پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند برای نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان بازگردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمی شده و نمازش را به فراموشی سپرده است. (ولی هنگامی که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد: «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلی عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً؛ دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشای که خانه نشین شوی و مورد سرزنش قرارگیری و از کار خود فرو مانی.»

در اینجا این سوال پیش می‌آید که تاکید در میانه روی در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیاری از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد.

پاسخ این سوال روشن است، مسئله اعتدال حکمی عام است و ایثار حکمی خاص که مربوط به موارد معینی است؛ به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست. به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایی است که بخشش فراوان، نابسامانی فوق العاده‌ای در زندگی انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد، در غیر این صورت باید از دستور اعتدال پیروی کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/524622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه سی ام اردیبهشت 1403 به افق قم

دیدار خادمان آستان قدس رضوی با آیت الله مکارم شیرازی + عکس

حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی

دیدار خادمان حرم امام رضا (ع) با آیت الله مکارم شیرازی

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

تاثیر برخی عفونت ها بر عفونت های رحمی

سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق آیت‌الله رجبی برگزار می شود

آیت‌ الله علم‌ الهدی: با تغییر هویت زیارتی مشهد مخالفم

سرود ملی پاکستان فارسی است!

ترجمه‌های میراث حدیثی در صد سال اخیر حوزه علمیه قم بررسی می شود

عضو مرکز تحقیقات راه و شهرسازی: هفت مورد مشابه مسیر سیل منطقه «سیدی» مشهد در پایتخت داریم

رژیم غذایی واقعی کودکان چاق

تأثیر مستقیم غذا بر مغز انسان

آیت‌الله علم‌الهدی:سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید

آیت الله علم الهدی: سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید/سه رسالت راهبردی آیت الله علم الهدی

این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

بلایی که تگرگ بر سر ماشین مشهدی‌ها آورد

زیر آب رفتن بازار طبرسی مشهد

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ناتوانی در صدور کارت امتحانی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست

دیدار معاون اول قوه قضائیه با مراجع تقلید در قم

تأثیر میزان خواب در وزن کودکان

سد آیت‌الله صالحی مازندران سر ریز شد

وظیفه ما در برابر ترس!

اعزام 8 هزار نفر از مردم استان قم به مرقد امام خمینی (ره)

خانه خلاق برسا برگزار می‌کند؛ ثبت‌نام کارگاه آموزش روابط عمومی آنلاین

هشدار مهم پلیس به حجاج

آماده‌باش هلال‌احمر در 10 استان درگیر تغییرات جوی

اگر هوس این خوراکی‌ها را می‌کنید یعنی به این بیماری‌ها دچار هستید

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

اعزام هشت هزار نفر از قم به مرقد امام راحل

نشست شورای اسلامی استان با منتخبان مردم قم

اعزام 8000 زائر از قم به مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) ‌

نجات‌یافتن یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم

چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟

برطرف کردن تیک عصبی

حذف وعده غذایی کودکان چاق !!

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

نادان چه کسی است؟

زباله‌های تهران به جاده قم منتقل می‌شوند؟

سیل در بلوار شهید ناصری مشهد خودرو را با خود بُرد

برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تأخیر افتاد

تقاطع انقلاب مشهد بعد از 72 ساعت مجددا دریاچه شد!

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

افتتاح کنگره «قرآن و علم» با پیام آیت‌الله جوادی آملی

توصیه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای توشه آخرت

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

جان تازه قنوات کاشمر پس از بارش‌های اخیر

ممنوعیت تردد در مسیر های منتهی به میادین اصلی در مشهد