عصر قم

آخرين مطالب

مهاجرت به ایستگاه دانش‌بنیان‌ها رسید مقالات

مهاجرت به ایستگاه دانش‌بنیان‌ها رسید
  بزرگنمايي:

عصر قم -   مهاجرت نخبگان و متخصصان، حالا به غصه مهاجرت شرکت های دانش بنیان تبدیل شده است. طبق برخی آمارها 67 درصد این شرکت‌ها در اندیشه مهاجرت هستند. مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت وگو با خراسان آسیب مهاجرت شرکت ها را تحلیل می‌کند
از گذشته به درد مهاجرت نخبگان و متخصصان یا « فرار مغزها » مبتلا بودیم اما حالا به دردی عمیق‌تر گرفتار شدیم؛فرار شرکت‌های دانش بنیان که به گفته معاون علمی رئیس جمهور «هر شرکت دانش بنیان که مهاجرت می کند، چند شرکت را هم با خودش همراه می کند». ما در این گزارش، ضمن بررسی ابعاد این پدیده تلخ، با بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت‌وگو کردیم که وی کمترین آسیب مهاجرت شرکت ها را از بین رفتن «زنجیره ارزش» آن ها در کشور می داند.
67 درصد شرکت های دانش بنیان در اندیشه مهاجرت
 اما برای این که بدانیم فاجعه‌ای که از آن سخن می گوییم، در چه قد و قامت و اندازه‌ای است، چاره‌ای جز مراجعه به آمار و پیمایش‌های انجام‌شده نیست. دهم همین ماه، یعنی یک هفته قبل موسسه اطلاعات، میزبان نشستی با عنوان «راه گفت‌وگو» با موضوع واکاوی مسئله مهاجرت نخبگان با حضور علی حسینی، معاون مرکز تعاملات معاونت علمی ریاست جمهوری و بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران بود که در این نشست آمار هولناکی ارائه شد. این آمار به روایت بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران بوده که گفته است: «متاسفانه نسل سرمایه‌ای کشور را به سادگی از دست می‌دهیم و به نوعی «نسل‌کشی سرمایه انسانی» را در کشور رقم می‌زنیم. براساس آمار اعلامی نیرو‌های کلیدی و متخصص 67 درصد شرکت‌های دانش بنیان، وارد فرایند مهاجرت شده‌اند.» 
ما به آمار مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، از این جهت می‌توانیم توجه کنیم که این مرکز از سال 1397 ذیل پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شده و به صورت تخصصی در حوزه مهاجرت، پژوهش و افکارسنجی کرده است.
کم توجهی به آهنگ مهاجرت سرمایه های علمی
اما در همین نشست و در بررسی دلایل مهاجرت متخصصان و نخبگان، علی حسینی، معاون مرکز تعاملات معاونت علمی ریاست جمهوری هم نکات تامل‌برانگیزی را مطرح کرده است:
- متاسفانه در چندسال اخیر اقدامات لازم در حوزه نخبگان و بحث مهاجرت صورت نگرفته است.
- هفت میلیون ایرانی مقیم خارج کشور برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده‌اند، آیا ظرفیت‌های لازم برای جذب و استفاده از این سرمایه علمی انسانی در داخل کشور وجود دارد؟
- برخی از کشور‌ها از جمله آمریکا و کانادا، از اردیبهشت ماه امسال سیاست‌های پذیرش نخبگان و مهاجران را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که زمینه جذب این افراد ساده‌تر از گذشته باشد.
ما به خواب فرو نرفته ایم
در همین حال، روح‌ا... دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، روزهای قبل درباره دغدغه مهاجرت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد که ما به خواب فرو نرفته‌ایم. او به فارس گفته است: «شرکت‌هایی داریم که از کشور مهاجرت می‌کنند یا به ایران برمی‌گردند؛ این پدیده‌ای است که در نقاط مختلف دنیا وجود دارد و موضوعی نیست که فقط برای ما باشد. ما بیکار ننشستیم که سایرین، شرکت‌های دانش بنیان ما را از ریشه دربیاورند و به کشور خودشان ببرند، ولی این‌که کشورهای همسایه در حال فراهم کردن فرصت‌هایی برای جذب نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان ما هستند، موضوعی کاملا درست است. »
دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آیا این پدیده در ایران شدت بیشتری دارد یا خیر، تصریح کرد: «تایید نمی‌کنم به نسبت بقیه کشورها این مسئله در ایران شدت بیشتری داشته باشد.»البته امیدواریم همان‌طور که آقای دهقانی تاکید کرده است، واقعا مسئولان در این باره به خواب فرو نرفته باشند یا اگر ناخواسته درخوابند، این خوابشان عمیق نباشد. یادمان نمی‌رود که حدود دو سال قبل که زمزمه های مهاجرت شرکت های دانش بنیان شنیده می شد، «سید حمید حسینی»، فعال اقتصادی و عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق ایران، به خبرآنلاین این هشدار را داده بود: «همین حالا امارات شهرکی صنعتی احداث و اعلام کرده هرکسی در ایران کارخانه دارد، می‌تواند در این شهرک زمین مجانی بگیرد، ضمن این‌که به محض امضای قرارداد، برای 90 درصد هزینه‌ها تسهیلات بانکی می‌دهند تا فرد آن‌جا کار تولیدی کند.»
با مهاجرت شرکت های دانش بنیان، «زنجیره ارزش» آن ها در کشور از بین می رود
 ما برای این که از تفاوت مهاجرت نخبگان با مهاجرت شرکت های دانش بنیان بیشتر آگاه شویم با بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، همکلام شدیم. او این تفاوت و آسیب را برایمان توضیح داد:وقتی می گوییم «کسب و کار یا شرکت دانش بنیان» یعنی یک محصول یا یک ایده در قالب یک فناوری با تعدادی متخصص گردهم آمدند و یک ارزش افزوده شرکتی و کسب و کاری ایجاد کرده‌اند.
در مهاجرت فردی، وقتی یک فرد متخصص شاغل در یک شرکت مهاجرت می‌کند، آن شرکت به اندازه یک «فرد» متضرر می‌شود؛ ولی وقتی یک شرکت مهاجرت می کند، یک ساختار و یک ارزش‌افزایی بزرگ را از دست می دهیم. طبیعتا یک «تیم» بسیار قدرتمندتر از یک فرد عملکرد و کارایی دارد، اگرچه برای افراد متخصص در این کشور زحمت زیادی کشیده شده است تا به تخصص برسند اما در مهاجرت شرکت ها، مسئله و آسیب این است که «زنجیره ارزش» و موارد سخت قانونی و حقوقی که برای تاسیس آن شرکت طی شده است، همه در داخل کشور از بین خواهد رفت. از صلواتی می خواهم، از آماری که درباره مهاجرت شرکت های دانش بنیان دارد، با ما در میان بگذارد که می گوید: «اجازه بدهید در این باره مطلبی نگویم که حاشیه ای درست نشود....»

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/555387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی یکشنبه سی ام اردیبهشت 1403 به افق قم

دیدار خادمان آستان قدس رضوی با آیت الله مکارم شیرازی + عکس

حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی

دیدار خادمان حرم امام رضا (ع) با آیت الله مکارم شیرازی

داستانک/ آدم بدبختی هستی !

تاثیر برخی عفونت ها بر عفونت های رحمی

سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق آیت‌الله رجبی برگزار می شود

آیت‌ الله علم‌ الهدی: با تغییر هویت زیارتی مشهد مخالفم

سرود ملی پاکستان فارسی است!

ترجمه‌های میراث حدیثی در صد سال اخیر حوزه علمیه قم بررسی می شود

عضو مرکز تحقیقات راه و شهرسازی: هفت مورد مشابه مسیر سیل منطقه «سیدی» مشهد در پایتخت داریم

رژیم غذایی واقعی کودکان چاق

تأثیر مستقیم غذا بر مغز انسان

آیت‌الله علم‌الهدی:سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید

آیت الله علم الهدی: سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید/سه رسالت راهبردی آیت الله علم الهدی

این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

بلایی که تگرگ بر سر ماشین مشهدی‌ها آورد

زیر آب رفتن بازار طبرسی مشهد

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ناتوانی در صدور کارت امتحانی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست

دیدار معاون اول قوه قضائیه با مراجع تقلید در قم

تأثیر میزان خواب در وزن کودکان

سد آیت‌الله صالحی مازندران سر ریز شد

وظیفه ما در برابر ترس!

اعزام 8 هزار نفر از مردم استان قم به مرقد امام خمینی (ره)

خانه خلاق برسا برگزار می‌کند؛ ثبت‌نام کارگاه آموزش روابط عمومی آنلاین

هشدار مهم پلیس به حجاج

آماده‌باش هلال‌احمر در 10 استان درگیر تغییرات جوی

اگر هوس این خوراکی‌ها را می‌کنید یعنی به این بیماری‌ها دچار هستید

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

اعزام هشت هزار نفر از قم به مرقد امام راحل

نشست شورای اسلامی استان با منتخبان مردم قم

اعزام 8000 زائر از قم به مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) ‌

نجات‌یافتن یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم

چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟

برطرف کردن تیک عصبی

حذف وعده غذایی کودکان چاق !!

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

نادان چه کسی است؟

زباله‌های تهران به جاده قم منتقل می‌شوند؟

سیل در بلوار شهید ناصری مشهد خودرو را با خود بُرد

برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تأخیر افتاد

تقاطع انقلاب مشهد بعد از 72 ساعت مجددا دریاچه شد!

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

افتتاح کنگره «قرآن و علم» با پیام آیت‌الله جوادی آملی

توصیه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای توشه آخرت

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

جان تازه قنوات کاشمر پس از بارش‌های اخیر

ممنوعیت تردد در مسیر های منتهی به میادین اصلی در مشهد