عصر قم

آخرين مطالب

هزینه 95 هزار تومانی هر سفر در مترو قم! مقالات

هزینه 95 هزار تومانی هر سفر در مترو قم!
  بزرگنمايي:

عصر قم - «یک بلیت مونوریل در فاز فعلی 75 هزار تومان هزینه تمام شده دارد و شهرداری توان مالی برای ارایه کاهش هزینه بلیت و تامین آن از منابع دیگر را ندارد.» این سخنان را مرتضی سقاییان‌نژاد، شهردار اصفهانی قم 11 آبان ماه در دیدار با جمعی از دانشجویان قم مطرح کرده است و جزو اولین اظهارنظر‌ها درباره هزینه واقعی استفاده از این پروژه ناکارآمد در صورت تکمیل به شمار می‌رود.
به گزارش اعتماد، تقریبا کسی در این باره که مونوریل قم یک پروژه شکست‌خورده است، تردید ندارد، پروژه‌ای که به دلایل سیاسی و توسط محمود احمدی‌نژاد به قم تحمیل شد و آن‌طور که استاندار وقت قم، محمدحسین موسی‌پور، در یک جلسه کلیدی و پرچالش، پس از مرخص کردن خبرنگاران و خاموش کردن دوربین‌ها، اصرار رییس‌جمهور را دلیل آغاز این پروژه دانست و در حضور شاهدان گفت: «شاید من هم مثل شما فکر کنم، اما آقای رییس‌جمهور به من گفت اگر مونوریل را در قم آغاز نکنی، هیچ اعتبار عمرانی به قم نمی‌دهم.» (تین‌نیوز، کد خبر: 260410)، اما همین پروژه و هزینه‌هایی که برای آن انجام شده، معیار خوبی برای سنجش دیگر پروژه قطار شهری قم، مترو است که اطلاعات چندانی از هزینه‌های واقعی آن و نرخ واقعی بلیت در هنگام بهره‌برداری از آن داده نشده است.
فرار به جلو برای مخفی کردن هزینه‌های مترو گذری بر مواضع مختلف شهردار فعلی قم و دیگر مسوولان شهری نشان می‌دهد که در طول سال‌های گذشته، حمله به پروژه شکست‌خورده مونوریل قم و عنوان کردن هزینه‌های سنگین برای آن و افسوس خوردن بر جانمایی اشتباه این پروژه، یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای پوشاندن نقاط ضعف مترو قم و هزینه‌های آن بوده است.
به عنوان مثال در حالی که هزینه 200 میلیارد تومانی برای مونوریل قم با تکیه بر این نکته که مسیر در نظر گرفته شده برای آن، تباه و از دست رفته جلوه می‌کند، هیچ یک از مسوولان قم بر هزینه بیش از 2000 میلیارد تومانی برای مترو قم در سال‌های مختلف و میزان پیش‌بینی مسافر آن در مسیر فعلی از قلعه کامکار تا میدان مطهری اشاره نمی‌کنند.
دیگر موردی که شهردار وقت قم نیز به آن اشاره کرده، مشکل تامین واگن برای مونوریل قم است، همان مساله اصلی این روز‌های پروژه مترو قم که آن را زمین‌گیر کرده و قمی‌ها برای تامین چند عدد واگن دست دوم برای تست مترو خود، دست نیاز به سوی تهران و مشهد دراز کرده‌اند و برای تامین واگن‌های اصلی نیز منتظر ورود واگن از چین هستند. با این اوصاف به نظر می‌رسد پروژه مترو قم نیز مانند مونوریل یک پروژه شکست‌خورده در تامین واگن، ناکارآمد برای مسیر در نظر گرفته شده و با هزینه‌های گزاف است که تنها عزم مدیریت شهری و دیگران برای هزینه کردن برای آن و وجود پروژه شکست‌خورده دیگر به موازاتش، سبب ادامه حیات آن شده است.
قیمت واقعی بلیت مترو قم چقدر است؟ واضح است که قیمت واقعی بلیت مترو در هیچ یک از شهر‌های ایران از مردم دریافت نمی‌شود. در تهران که بیشترین خطوط متروی ایران را داراست، قیمت واقعی بلیت مترو بین 15 تا 30 هزار تومان عنوان شده است.
سید مناف هاشمی، معاون شهرداری تهران در سال 1399 قیمت واقعی بلیت مترو را 15 هزار تومان عنوان کرده است (ایرنا، 4 آذر 1399) و از این رو قیمت 15 هزار تومانی از سوی مسعود درستی، مدیرعامل وقت شرکت بهره‌برداری مترو تهران در اردیبهشت 1402 با توجه به تورم ایجاد شده در هزینه‌ها از سال 1399 تا 1402 واقعی به نظر نمی‌رسد.
در مورد مترو قم مطالعات اختصاصی درباره هزینه‌های انجام شده در دست نیست، اما مقاله جالبی در پاییز سال 1393 در فصل‌نامه مهندسی حمل و نقل با عنوان «ارزیابی اقتصادی فازی سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی با فرض وجود عدم قطعیت در متغیر‌های اقتصادی: مطالعه موردی متروی قم» منتشر شده است که اگر چه فرض‌های در نظر گرفته شده در آن مانند تثبیت نرخ تک رقمی برای تورم و نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها با گذشت نزدیک به 10 سال دستخوش تغییرات عمیقی شده‌اند، اما روش محاسبه آن همچنان قابل بهره‌برداری است.
با تکیه بر این مقاله، اگر بازه زمانی 20 ساله برای بهره‌برداری از مترو قم در نظر گرفته شود و هزینه‌های صورت گرفته برای آن با توجه به نرخ امروز ارز محاسبه شود تا این لحظه حدود 65 هزار میلیارد تومان برای متروی قم هزینه شده است. 860 میلیارد تومان ارزش قرارداد اولیه بوده که به نرخ امروز به 43 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و در ادامه 1200 میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است که با توجه به نرخ امروز حدود 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود.
همچنین براساس گفته‌های شهردار قم تعداد 130 واگن برای مترو قم در نظر گرفته شده که قیمت هر واگن 5 میلیارد تومان به نرخ امروز خواهد بود. براساس مقاله منتشر شده در فصل‌نامه مهندسی حمل و نقل درباره ارزیابی اقتصادی سیستم‌های حمل و نقل همگانی با مطالعه موردی متروی قم، به نرخ امروز، حداقل سالانه 200 میلیارد تومان برای نگهداری و هزینه‌های جاری متروی قم از قبیل دستمزدها، هزینه برق و... باید صرف شود که در طول زمان این هزینه افزایش خواهد یافت، اما برای سادگی محاسبه، آن را در طول 20 سال ثابت در نظر می‌گیریم و به هزینه 65 هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای مترو قم، 4000 هزار میلیارد تومان دیگر اضافه می‌شود.
69 هزار میلیارد تومان هزینه چطور تسویه می‌شود؟ بدین ترتیب متروی قم در طول 20 سال، باید مبلغی در حدود 69 هزار میلیارد تومان را با فرض عدم خرید واگن جدید و نرخ تورم صفر در هزینه‌های جاری و نگهداری باز پس دهد تا به نقطه سر به سر هزینه و فایده برسد.
دسترسی به مطالعات مسیر از قلعه کامکار تا جمکران ممکن نیست، اما با توجه به میزان سفر‌های مترو تهران و جمعیت فعلی قم و مطالعات مسیر صورت گرفته در سال 1387 و ظرفیت مترو قم که در هر مسیر توان جابه‌جایی اسمی 22 هزار نفر را در ساعت داراست، 100 هزار سفر در روز برای خط فعلی مترو و 3 میلیون سفر در ماه برای آن در نظر گرفته شد و با تقسیم ارقام هزینه‌های صورت گرفته، بلیت مترو قم در طول 20 سال باید حداقل 95 و 833 تومان در نظر گرفته شود تا بدون هیچ گونه تغییری در نرخ ارز و تورم، پس از 20 سال هزینه انجام گرفته برای آن تسویه شود.
البته نیازی به این محاسبات پیچیده برای تعیین هزینه واقعی بلیت مترو قم نیست و از سخنان شهردار قم در مورد قیمت واقعی بلیت مونوریل قم با هزینه یک‌پنجم مترو، می‌توان مبلغ حدودی را همان 100 هزار تومان دانست. عددی که تاکنون هیچ یک از مدیران شهری قم به آن اشاره نکرده‌اند و یقینا در هنگام راه‌اندازی این پروژه کم فایده و پرخرج، بخش اعظم آن از بودجه شهرداری قم و کمک‌های دولت تامین خواهد شد تا قیمت بلیت مترو برای مردم قابل پرداخت بوده و کشش لازم را برای استفاده داشته باشد.
به گفته کارشناسان، اگر پروژه قطار شهری قم به جای اجرا در مسیر فعلی و اجرای همزمان دو سیستم مترو و مونوریل، با سیستمی واحد و در مسیر میدان شهدای 72 تن تا میدان شهید مطهری اجرا شده و از آنجا تا میدان جانبازان و بلوار شهید صدوقی ادامه یافته و سپس به سمت منطقه پردیسان می‌رفت، تقاضای سفر چند برابری را پاسخگو بود و توجیه اقتصای پیدا می‌کرد، اما با خطوط اجرا شده فعلی و خروج ماشین حفاری (TBM) و افرایش سرسام‌آور هزینه‌ها، چیزی جز افسوس بر این فرصت از دست رفته نمی‌توان خورد.
در پایان باید گفت ذکر این هزینه‌ها به معنی تعطیل کردن پروژه‌های حمل و نقل عمومی برای شهر‌ها نیست، اما با بررسی دقیق پروژه‌های انجام شده و در دست اجرا مانند مترو قم، ضرورت دقت بیشتر در شروع طرح‌های کم‌بازده ولی پرهزینه برای ارضای جاه‌طلبی‌های مسوولان شهری مشخص می‌شود تا از هدر رفتن منابع کشور جلوگیری شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/575635/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احترام ویژه رهبر انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر امام جمعه شهید تبریز (فیلم)

عزاداری شهادت آیت الله رییسی در گلزار شهدای رشت

اخلاص، آیت الله رئیسی را برجسته کرد

درویش: آیت الله رئیسی دل نگرانی 40 ساله سرخابی‌ها را پایان داد

تصادف مرگبار موتورسیکلت و پژو در محور دلیجان به سلفچگان

شهادت آیت الله رئیسی ملت‌های آزاده جهان را عزادار کرد

شهید آیت الله رئیسی بالاترین درجات ایثار را کسب کرد

یک کشته در تصادف موتورسیکلت و پژو در محور دلیجان به سلفچگان

احترام ویژه رهبر انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر بزرگوار امام جمعه شهید تبریز (فیلم)

شهید آیت الله رئیسی سردار خدمت است

داستانک/ دعوای دو درخت

پیام آیت‌الله میرباقری دربارۀ گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

پیام آیت‌الله میرباقری دربارۀ حضور در انتخابات

آری به اتفاق جهان می توان گرفت

داستانک/ دعوا دو درخت

کارشناس محیط زیست: 57 هزار کیلومتر مربع از کشور دچار فرونشست شده است

حال‌وهوای مزار شهید رئیسی چند شب پس از خاکسپاری

اینفوگرافی/ معجزه این 4 نوشیدنی برای درمان کبد چرب

داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبدچرب

منطقه خاص به نام «شهید آیت‌الله رئیسی» نامگذاری شد

2 عکس از تسلیت گویی فرماندهان کل سپاه و ارتش به پدر آیت الله آل هاشم

ازدحام زائران در مزار رییس جمهور شهید آیت الله رییسی

دولت آیت الله رئیسی یکی از متخصص ترین و فعال ترین دولت های پس از انقلاب بود

آیت‌الله رئیسی نام نیکی از خود بر جای گذاشت

یک مرکز هسته ای به نام آیت‌الله شهید رئیسی نام‌گذاری می‌شود

انتشار 2 کتاب گویا در توصیف شهید جمهور

تشییع شهدای خدمت در قم از بزرگترین آیین تشییع تاریخ این شهر است

اتوبوس های برقی وارد ناوگان حمل و نقل شهری قم شدند

چرا پلنگ‌ها زیاد شده‌اند؟

عزاداری بحرینی‌های مقیم قم برای شهدای خدمت

درمان سقط های مکرر مادران باردار

منطقه هسته‌ای اصفهان به نام «شهید آیت‌الله رئیسی» نامگذاری می‌شود

راهبرد آیت الله رئیسی در قبال عراق با قوت ادامه خواهد یافت

شهادت می‌دهم آیت‌الله رئیسی هیچگاه تصمیمی به بانک‌مرکزی تحمیل نکرد+ فیلم

تقسیم برهه مدیریتی کشور به قبل و بعد از شهادت آیت الله رییسی

منطقه هسته‌ای اصفهان به نام «شهید آیت‌الله رئیسی» نام‌گذاری می‌شود

تداوم خدمت‌رسانی به مردم بهترین خدمت به آیت‌الله رییسی است

ارتقاء روابط ایران با همسایگان از برجسته‌ترین موفقیت‌های آیت‌الله رئیسی بود

آیت‌الله رییسی بسیاری از وعده‌های عملی نشده درمانی را عملیاتی کرد

شهید آیت‌الله رئیسی، خادمی خستگی‌ناپذیر و عاشق مردم بود

مخبر: از برجسته‌ترین موفقیت‌های آیت الله رئیسی ارتقا روابط ایران با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو بود

شهید آیت الله رئیسی غمخوار و دلسوز واقعی مردم غزه بود

سخنان دلنشین شمس لنگرودی در مورد زندگی

دل دوستان شکستی!

غرق‌شدن کودک 2 ساله مشهدی در تشت حمام

علت مبتلا شدن به میگرن و شیوه درمان طب سنتی

به این دلایل قبل و بعد از غذا چای و قهوه ننوشید

ویدیو/ آیت‌الله رئیسی چگونه جایگاه جهانی ایران را بازگرداند؟

نهضت ملی مسکن با درایت آیت الله رئیسی سرعت گرفت + فیلم

دیدار کاظمی قمی با نماینده آیت‌الله سیستانی