عصر قم

آخرين مطالب

قانون گریبان تبلیغ‌کنندگان کوروش کمپانی را می‌گیرد؟ اجتماعی

قانون گریبان تبلیغ‌کنندگان کوروش کمپانی را می‌گیرد؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - فارس / یک وکیل پایه یک دادگستری ضمن تشریح مسؤولیت‌های مدنی و کیفری چهره‌های مشهوری که تبلیغات برای کوروش کمپانی انجام داده‌اند، گفت: حتی ممکن است جبران خسارات وارده توسط این افراد از وجه اخذ شده جهت تبلیغات بیشتر باشد.
درپی تبلیغات فروش گوشی‌های آیفون به قیمت‌ پایین‌تر از قیمت واقعی بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» از تعداد زیادی از هموطنان کلاهبرداری شد.اگر این تبلیغ و تائید و تمجید و تشویق بازیگران و فوتبالیست‌ها و چهره‌های مشهور نبود؛ بی‌شک تعداد کمتری فریب می‌خوردند.به گفته سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شد اما با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضا اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شده است.سردار رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد.
بازار
در پی انتشار این خبر، برخی افراد شاخص با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی، از مردم عذرخواهی و برخی دیگر با گفتند «به من چه» شانه از بار مسئولیتشان خالی کردند.در همین رابطه محمدمسعود یوسفی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار فارس درباره مسئولیت چهره‌های شاخص و مشهور در انجام تبلیغ کوروش کمپانی اظهار کرد: یکی از مباحث مطرح در خصوص این شرکت واردکننده، توزیع کننده و یا صرفا وعده دهنده فروش موبایل این است که آیا مسئولیت ناشی از تبلیغات را داریم یا خیر.
این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: در پاسخ به این پرسش باید بررسی شود که فرد با چه هدفی تبلیغ کرده و از فرد، گروه و یا رسانه‌ای درخواست کرده که برای او تبلیغ کنند. غالبا افراد از انجام تبلیغات دو هدف «ایجاد اعتبار و اعتماد» و «شناخته شدن و توسعه فروش» (کالا یا خدمت) را دنبال می کنند.
وی با بیان اینکه بدیهی است انجام تبلیغات منجر به ایجاد و افزایش اعتبار و همچنین توسعه فروش کالا یا خدمات می‌شود، خاطرنشان کرد: رابطه محرز و مسلمی بین اعتماد مردم و حجم فعل مجرمانه با تبلیغات وجود دارد و این امر را می‌توان از فرایند افزایشی فروش و یا ارائه خدمات یک مجموعه شاهد بود. یوسفی گفت: اگر بسیاری از کالاها و خدمات از سوی افراد شناخته شده تبلیغ و حمایت نمی شدند، هیچگونه فروش یا جلب اعتمادی برای آن‌ها قابل تصور نبود .وی با اشار به مانورهای متقلبانه نوین بیان کرد: بسیاری از معاملات مردم در نگاه نخست غیرعاقلانه بنظر می رسد.
انجام چنین معاملاتی در این حجم و به‌صورت اینترنتی و بدون نظارت کافی ناشی از تبلیغاتی بود که صورت گرفته است. این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: بین مال‌باختن مردم و اقدامات افراد شناخته شده اعم از شاخص، بازیگر، ورزشکار و... ارتباطی (تبلیغات صورت گرفته) یک ارتباط مشخص، استنادی و انتصابی وجود دارد.
یوسفی تصریح کرد: غالبا افراد در قبال انجام تبلیغاتی، وجهی را دریافت میکنند. به عنوان مثال زمانی که یک ورزشکار تبلیغ یک کالایی را انجام می دهد، درآمد ناشی از آن، درآمد حرفه ای او نیست، بدین معنا که او با استفاده از نفوذی که در اذهان مردم داشته، این تبلیغ را انجام داده است و میزان درآمد افراد چهره از تبلیغات به میزان نفوذ آن ها در اذهان عمومی بستگی دارد. تعداد فالور، بازدید و بازنشر تبلیغی که انجام می دهند، بر میزان وجهی که بابت تبلیغات اخذ میکنند، اثرگذار است. وی ادامه داد: در بسیاری از موارد فرد قرارداد مشارکت در افرایش فروش منعقد می کند و یا فرد مدعی است که می تواند با گفتار خود مردم بیشتری را تحریک کند که به سمت آن شرکت و یا موسسه بروند،از همین رو مبالغ گزافی را نیز دریافت می کنند. همین امر بیانگر این است که این فرد تبلیغ کننده در جلب اعتماد آن شرکت شریک می شود و وجهی را نه برای ورزش کردن و بازیگر بودن بلکه برای جلب اعتماد مردم، اعتبارسازی واهی و همچنین توسعه فروش غیرواقعی دریافت می‌کند.
وی تاکید کرد: بین زیان مردم و فعلی که فرد تبلیغ کننده انجام داده یک رابطه محرز استنادی و انتصابی به وجود می آید ، از همین رو وارد حوزه مسئولیت های حقوقی می شویم.یوسفی در تشریح مسئولیت فرد تبلیغ کننده بیان کرد: مسئولیت هر فرد متفاوت است، مسئولیت فردی که مرتکب اصلی است به‌عنوان فاعل اصلی جرم و مباشر جرم به واسطه نوع جرم خود حسب موضوع مسئولیت دارد و مجازات می شود.
این وکیل پایه یک دادگستری افزود: همچنین فردی که اقدام به تبلیغ خلاف واقع و بدون بررسی کرده باید به این موضوع توجه داشته باشد که قرار نیست همیشه میزان اعتماد عمومی بالایی که به دست آورده، به نفع او باشد.
اگر از این اعتماد بابت نشر اکاذیب، اغتشاش، برهم ریختن جامعه، تبلیغات غیرواقع و برندسازی غلط و توسعه عملیات خلاف قانون استفاده کند، به اندازه اعتباری که جامعه به او بخشیده، در مقابل جامعه مسئول خواهد بود.وی با بیان اینکه مسئولیت‌ها به دو نوع کیفری و مدنی هستند، اظهار کرد: مسئولیت‌ سلبریتی‌ها و افراد شاخصی که تبلیغات انجام می‌دهند، قطعاً مسئولیت مدنی است چرا که ارتباط مستقیمی بین زیان مردم و اقداماتی که فرد انجام داده، وجود دارد؛ چرا که اگر این ارتباط وجود نداشت، اصلاً تبلیغی صورت نمی‌گرفت و چنین نتایجی حاصل نمی‌شد و یا حداقل این نتیجه (کلاهبرداری صورت گرفته) در چنین ابعادی به وجود نمی‌آمد.
این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به یک قاعده عمومی فقهی در حوزه تبلیغات و مسئولیت مدنی بیان کرد: یک قاعده عمومی فقهی در مبانی مسئولیت مدنی داریم، تحت عنوان «قاعده غرور» که هر فردی که دیگری را به یک امر واهی و غیرواقعی فریب دهد و در نتیجه زیانی به فرد وارد شود، فرد فریب‌دهنده و ترغیب‌کننده دارای مسئولیت مدنی است. میزان این مسئولیت مدنی را دستگاه قضایی و قاضی صادر کننده رای تعیین خواهند کرد و قابلیت احراز دارد.
یوسفی در پاسخ به این سوال که، چهره‌های مشهور در موضوع کوروش کمپانی مسئولیت کیفری نیز دارند و آیا مرتکب جرم شده‌اند، بیان کرد: در رابطه با این موضوع باید تحقیقات قضائی راجع به هر یک افراد به‌صورت مجزا صورت بگیرد و نوع ارتباطی که با فرد داشتن (متهم اصلی) و دلایلی که باعث شده مهر تائید بر عملیات آن مجموعه بزنند، بررسی شود و پس از آن اظهار نظر شود.وی با اشاره به اینکه بسیاری از وکلا و حقوقدانان در خصوص اینکه این افراد (تبلیغ کنندگان) معاون جرم هستند یا خیر اظهار نظر کردند و غالباً این نظر را بیان می‌کنند که با توجه به فقدان وحدت «قصد» امکان اینکه این افراد را مجرم بدانیم وجود ندارد، گفت: در ابتدا باید به این موضوع توجه شود که ما با چه جرائمی مواجه هستیم.یوسفی ادامه داد: آیا ما با یک جرم مالی یا یک جرم امنیتی مواجه هستیم و یا در خصوص یک جرم اقتصادی اظهار نظر می‌کنیم؟ در حوزه جرائم اقتصادی اصولاً رکن معنوی جز ارکان لازم جهت تحقق جرم محسوب نمی‌شود.
به وصرت کلی می توان گفت باید نسبت به هر فردی به صورت مجزا ارکان تحقق جرم بررسی شود و در نتیجه اظهار نظر قضائی مستقلی قابل انجام باشد.این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده که کوروش کمپانی اصلا مجوز واردات آیفون نداشته، گفت: قطعا افرادی که مبلغی را برای انجام تبلیغات و اطلاع رسانی با روش های هیجانی کرده اند، باید صحت و سقم موضوع تبلیغ را بررسی کنند و پیش از انجام تبلیغ باید مجوز فعالیت او، کارت بازگانی و... را مطالبه می کردند که گویا این اقدام صورت نگرفته و همین امر میزان مسئولیت این افراد را بیشتر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/590990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله علم‌الهدی:سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید

آیت الله علم الهدی: سخن مرا فقط از زبان خودم بشنوید/سه رسالت راهبردی آیت الله علم الهدی

این هشدارها را درباره سیل جدی بگیرید

بلایی که تگرگ بر سر ماشین مشهدی‌ها آورد

زیر آب رفتن بازار طبرسی مشهد

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ناتوانی در صدور کارت امتحانی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست

دیدار معاون اول قوه قضائیه با مراجع تقلید در قم

تأثیر میزان خواب در وزن کودکان

سد آیت‌الله صالحی مازندران سر ریز شد

وظیفه ما در برابر ترس!

اعزام 8 هزار نفر از مردم استان قم به مرقد امام خمینی (ره)

خانه خلاق برسا برگزار می‌کند؛ ثبت‌نام کارگاه آموزش روابط عمومی آنلاین

هشدار مهم پلیس به حجاج

آماده‌باش هلال‌احمر در 10 استان درگیر تغییرات جوی

اگر هوس این خوراکی‌ها را می‌کنید یعنی به این بیماری‌ها دچار هستید

سخنان جالب سوگل مشایخی در مورد انسان کامل

497 میلیارد تومان میزان فروش 10 روز نمایشگاه کتاب

اعزام هشت هزار نفر از قم به مرقد امام راحل

نشست شورای اسلامی استان با منتخبان مردم قم

اعزام 8000 زائر از قم به مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) ‌

نجات‌یافتن یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز توسط مردم

چرا تزریق واکسن گارداسیل مهم است؟

برطرف کردن تیک عصبی

حذف وعده غذایی کودکان چاق !!

سفارش ویژه آیت الله بهجت برای رفع تنگناهای اقتصادی

نادان چه کسی است؟

زباله‌های تهران به جاده قم منتقل می‌شوند؟

سیل در بلوار شهید ناصری مشهد خودرو را با خود بُرد

برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تأخیر افتاد

تقاطع انقلاب مشهد بعد از 72 ساعت مجددا دریاچه شد!

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

افتتاح کنگره «قرآن و علم» با پیام آیت‌الله جوادی آملی

توصیه آیت‌الله العظمی جوادی آملی برای توشه آخرت

قند پارسی/هیچ دارویی بهتر از محبت نیست

جان تازه قنوات کاشمر پس از بارش‌های اخیر

ممنوعیت تردد در مسیر های منتهی به میادین اصلی در مشهد

نجات کبوتران توسط مردم در حرم امام رضا (ع)

ریزش تگرگ به اندازه گیلاس تک‌دانه در مشهد

بارش 25 میلیمتری باران در مشهد ظرف نیم‌ساعت!

مدیریت بحران خراسان رضوی: بارش‌ در مشهد در 200 سال گذشته بی‌سابقه بود

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

آشنایی با خواص زردچوبه

توصیه آیت‌الله جوادی آملی برای توشه آخرت

موزه‌دار چه کسی ست؟

تفاوت دیدگاه مردم نسبت به موزه از گذشته تا کنون

موزه ملی ایران جزو معدود موزه‌های ملی دنیا است!

تفاوت موزه‌داران و افرادی که راهنمای موزه هستند