عصر قم

آخرين مطالب

دلایل تأخیر در بهره‌برداری از متروی قم مشخص شد اجتماعی

دلایل تأخیر در بهره‌برداری از متروی قم مشخص شد
  بزرگنمايي:

عصر قم - محمدرضا انگشت‌باف،مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گویی اظهار کرد: وجود اختلافات بی‌شمار قراردادی و مالی با پیمانکاران در پروژه‌های کلان امری عادی و طبیعی است و ازآنجائی‌که رویه حل این گونه اختلافات نیز در قرارداد پیش‌بینی‌شده است، نمی‌توان گفت که سوء جریان در پروژه‌های قطار شهری قم وجود دارد. وی افزود: در خصوص اتفاقات پیش آمده موضوع در سازمان بازرسی استان جمع بندی شده است و نتایج آن در اختیار آن مرجع ذی‌صلاح قرار دارد. انگشت‌باف با اشاره به موضوع عقب‌ماندگی مترو قم، بیان داشت: نرخ احداث یک مترو به طول 10 کیلومتر در سایر کلان‌شهرها، بین 10 تا 15 سال است و ازاین‌رو متروی قم از پروژه‌های مشابه در شهر‌های دیگر عقب‌تر نیست و علاوه‌برآن، بودجه شهرداری قم نیز کمتر از کلان‌شهر‌هایی مانند اصفهان، شیراز و تبریز است. مدیرعامل سازمان قطار شهری مباحث مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد را مهم‌ترین مشکل قطار شهری قم نام برد و گفت: تا قبل از سال 93 هیچ اعتبار دولتی به این طرح تزریق نشده است و علاوه‌برآن دستگاه حفاری نیز باید سال 90 تأمین می‌شد که این دستگاه با 24 ماه تأخیر به‌خاطر تحریم‌ها در پروژه مستقر شد. انگشت‌باف با اشاره به برخی از مهم‌ترین معایب پروژه‌های طرح و ساخت در ایران که به‌صورت مقطوع منعقد می‌شوند، تصریح کرد: وجود تحریم، نوسانات نرخ ارز و … مهم‌ترین این معایب است که تمام این مشکلات در متروی قم رخ‌داده به‌نحوی‌که ارز 1500 تومانی این طرح در سال نخست هم اینک بیش از 30 برابر افزایش‌یافته است. مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به زمان‌بر بودن گرفتن مجوز‌های لازم برای تغییرات در ساخت قطار شهری قم از شورای فنی کشور، ادامه داد: روند مترو قم از سال 1401 با کسب مجوز‌های جدید وارد مرحله جدیدی شده و تا قبل از آن بصورت مستمر مشکلات مالی و قراردادی وجود داشت. انگشت‌باف اضافه کرد: همچنین خاتمه قرارداد در سال 95 با پیمانکار فعلی از نظر ریالی و فنی، منطقی نبود چرا که هم اینک نیز قرارداد این طرح ارزان‌تر از برخی از طرح‌های مشابه است و علاوه بر آن فسخ قرارداد مسوولیت‌های جدیدی را برای شهرداری قم بوجود می‌آورد. وی یادآور شد: در پروژه‌های طرح و ساخت، مسئولیت صفر تا صد احداث تا بهره برداری برعهده پیمانکار است و وظیفه کارفرما صرفانظارت بر اجرا و پرداخت صورت وضعیت‌های مورد تأیید مشاور است؛ از این رو وظیفه خرید تجهیزات بر عهده پیمانکار بوده و شهرداری قم تا قبل از اصلاح قرارداد در سال 1401 امکان خریداری تجهیزات مندرج در محدوده کاری پیمانکار را نداشت که در قالب مصوبه سوم شرایطی دیگری در پیش گرفته شده است. انگشت‌باف با بیان اینکه تا سال 95 اسناد مهندسی و طراحی واگن‌های مترو قم نهایی نشده بود؛ افزود: سال 96 قرار بود یک خط اعتباری بین ایران و روسیه فعال شود تا خرید واگن‌ها از یک شرکت روسی صورت پذیرد که در نهایت با توجه به فعال نشدن آن خط اعتباری و همچنین بخاطرعدم انعطاف و توجیه قیمتی به نتیجه نرسید. وی خاطرنشان کرد: از سال 95 قرار بود که وزارت کشور با خرید 2 هزار واگن، نیاز قطار شهری قم را نیز تامین کند که این قرارداد پس از گذشت 7 سال، امسال نهایی و در حال اجراست، وجود چنین مصوباتی سبب شد تا شهرداری قم نسبت به خرید واگن از دیگر شرکت‌ها، اقداماتی نداشته باشد. وی همچنین با اشاره به موضوع انتقال دستگاه حفاری TBM طبق بند 4-17 شرایط پیمان، خاطرنشان کرد: مالکیت این دستگاه در صورتی برای شهرداری قم بود که 6.5 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت می‌شد که شهرداری قم این رقم را پرداخت نکرد، همچنین در راستای رعایت صرفه و صلاح شهرداری و بیت المال، اسناد مربوط به دستگاه حفار در سال 1400 توسط این سازمان در اختیار هیئت مستقربازرسی قرار گرفت. انگشت‌باف خاطرنشان کرد: طی توافق سال 1398، چهار ست قالب سگمنت می‌بایست در اختیار شهرداری قم قرار می‌گرفت که هزینه آن به روز از پیمانکار کسر می‌شود و این روش برای شهرداری قم به صرفه‌تر است. مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: هم اینک سیستم تهویه متروی قم از پیشرفت 60 درصدی برخوردار است و ایستگاه میدان مطهری و کشاورز نیز در آستانه بهره برداری قرار دارد. انگشت‌باف عنوان کرد: متروی قم بر اساس PPHPD حدود 23هزار نفر طراحی و احداث شده است و پیش بینی می‌شود قیمت تمام شده بلیط متروی قم بر اساس شرایط کنونی و استعلام از سایر شهر‌ها حدوداً 24 هزار تومان باشد که بیش از 80 درصد آن توسط دولت و شهرداری، می‌بایست در قالب یارانه به قطارشهری‌ها پرداخت شود. خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر و 14 ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب 6 ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد. همچنین خط 2 مترو نیز به طول 28 کیلومتر از اراضی 560 هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان 72 تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد. باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

محمدرضا انگشت‌باف،مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گویی اظهار کرد: وجود اختلافات بی‌شمار قراردادی و مالی با پیمانکاران در پروژه‌های کلان امری عادی و طبیعی است و ازآنجائی‌که رویه حل این گونه اختلافات نیز در قرارداد پیش‌بینی‌شده است، نمی‌توان گفت که سوء جریان در پروژه‌های قطار شهری قم وجود دارد.
وی افزود: در خصوص اتفاقات پیش آمده موضوع در سازمان بازرسی استان جمع بندی شده است و نتایج آن در اختیار آن مرجع ذی‌صلاح قرار دارد.
انگشت‌باف با اشاره به موضوع عقب‌ماندگی مترو قم، بیان داشت: نرخ احداث یک مترو به طول 10 کیلومتر در سایر کلان‌شهرها، بین 10 تا 15 سال است و ازاین‌رو متروی قم از پروژه‌های مشابه در شهر‌های دیگر عقب‌تر نیست و علاوه‌برآن، بودجه شهرداری قم نیز کمتر از کلان‌شهر‌هایی مانند اصفهان، شیراز و تبریز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری مباحث مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد را مهم‌ترین مشکل قطار شهری قم نام برد و گفت: تا قبل از سال 93 هیچ اعتبار دولتی به این طرح تزریق نشده است و علاوه‌برآن دستگاه حفاری نیز باید سال 90 تأمین می‌شد که این دستگاه با 24 ماه تأخیر به‌خاطر تحریم‌ها در پروژه مستقر شد.
انگشت‌باف با اشاره به برخی از مهم‌ترین معایب پروژه‌های طرح و ساخت در ایران که به‌صورت مقطوع منعقد می‌شوند، تصریح کرد: وجود تحریم، نوسانات نرخ ارز و … مهم‌ترین این معایب است که تمام این مشکلات در متروی قم رخ‌داده به‌نحوی‌که ارز 1500 تومانی این طرح در سال نخست هم اینک بیش از 30 برابر افزایش‌یافته است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به زمان‌بر بودن گرفتن مجوز‌های لازم برای تغییرات در ساخت قطار شهری قم از شورای فنی کشور، ادامه داد: روند مترو قم از سال 1401 با کسب مجوز‌های جدید وارد مرحله جدیدی شده و تا قبل از آن بصورت مستمر مشکلات مالی و قراردادی وجود داشت.
انگشت‌باف اضافه کرد: همچنین خاتمه قرارداد در سال 95 با پیمانکار فعلی از نظر ریالی و فنی، منطقی نبود چرا که هم اینک نیز قرارداد این طرح ارزان‌تر از برخی از طرح‌های مشابه است و علاوه بر آن فسخ قرارداد مسوولیت‌های جدیدی را برای شهرداری قم بوجود می‌آورد.
وی یادآور شد: در پروژه‌های طرح و ساخت، مسئولیت صفر تا صد احداث تا بهره برداری برعهده پیمانکار است و وظیفه کارفرما صرفانظارت بر اجرا و پرداخت صورت وضعیت‌های مورد تأیید مشاور است؛ از این رو وظیفه خرید تجهیزات بر عهده پیمانکار بوده و شهرداری قم تا قبل از اصلاح قرارداد در سال 1401 امکان خریداری تجهیزات مندرج در محدوده کاری پیمانکار را نداشت که در قالب مصوبه سوم شرایطی دیگری در پیش گرفته شده است.
انگشت‌باف با بیان اینکه تا سال 95 اسناد مهندسی و طراحی واگن‌های مترو قم نهایی نشده بود؛ افزود: سال 96 قرار بود یک خط اعتباری بین ایران و روسیه فعال شود تا خرید واگن‌ها از یک شرکت روسی صورت پذیرد که در نهایت با توجه به فعال نشدن آن خط اعتباری و همچنین بخاطرعدم انعطاف و توجیه قیمتی به نتیجه نرسید.
وی خاطرنشان کرد: از سال 95 قرار بود که وزارت کشور با خرید 2 هزار واگن، نیاز قطار شهری قم را نیز تامین کند که این قرارداد پس از گذشت 7 سال، امسال نهایی و در حال اجراست، وجود چنین مصوباتی سبب شد تا شهرداری قم نسبت به خرید واگن از دیگر شرکت‌ها، اقداماتی نداشته باشد.
وی همچنین با اشاره به موضوع انتقال دستگاه حفاری TBM طبق بند 4-17 شرایط پیمان، خاطرنشان کرد: مالکیت این دستگاه در صورتی برای شهرداری قم بود که 6.5 میلیون یورو به پیمانکار پرداخت می‌شد که شهرداری قم این رقم را پرداخت نکرد، همچنین در راستای رعایت صرفه و صلاح شهرداری و بیت المال، اسناد مربوط به دستگاه حفار در سال 1400 توسط این سازمان در اختیار هیئت مستقربازرسی قرار گرفت.
انگشت‌باف خاطرنشان کرد: طی توافق سال 1398، چهار ست قالب سگمنت می‌بایست در اختیار شهرداری قم قرار می‌گرفت که هزینه آن به روز از پیمانکار کسر می‌شود و این روش برای شهرداری قم به صرفه‌تر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: هم اینک سیستم تهویه متروی قم از پیشرفت 60 درصدی برخوردار است و ایستگاه میدان مطهری و کشاورز نیز در آستانه بهره برداری قرار دارد.
انگشت‌باف عنوان کرد: متروی قم بر اساس PPHPD حدود 23هزار نفر طراحی و احداث شده است و پیش بینی می‌شود قیمت تمام شده بلیط متروی قم بر اساس شرایط کنونی و استعلام از سایر شهر‌ها حدوداً 24 هزار تومان باشد که بیش از 80 درصد آن توسط دولت و شهرداری، می‌بایست در قالب یارانه به قطارشهری‌ها پرداخت شود.
خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر و 14 ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب 6 ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.
همچنین خط 2 مترو نیز به طول 28 کیلومتر از اراضی 560 هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان 72 تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/591145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یاد و خاطره آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان در اذهان باقی است

تصاویری از بی‌ تابی خواهر شهید رئیسی در منزلش

مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رئیسی در خلیل آباد

شیخ عیسی قاسم: آیت‌الله رئیسی خدمتگزار مردم بود

لباس متفاوت یک روحانی در مراسم تشییع رئیس جمهور در قم

فیلم| روایت حاج منصور ارضی از وصیت آیت الله رئیسی به ایشان

حضور مقامات خارجی در مراسم بزرگداشت رئیسی

تسلیت جمعی از هنرمندان پیشکسوت در پی شهادت آیت الله رییسی و هیات همراه

البرز نشینان داغدار رئیس جمهور محبوبشان آیت الله رئیسی هستند

صبح پنجشنبه، برگزاری مراسم وداع با پیکر شهید آیت الله رئیسی در بیرجند

شهید آیت الله رئیسی نعمتی بزرگ برای تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام بود

بزرگداشت شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش در عراق

شهید آیت الله رئیسی، فسادستیز و مردم‌مدار بود

ویدئویی از تشییع پیکر رئیس جمهور و همراهان در شهر قم

ویدیوهای دیدنی از تشییع رئیسی از قم تا جمکران

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 2 خرداد 1403 به افق قم

شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ابدی ایران اسلامی ماند

آیت الله رییسی محبوب دل مردم بود/ شهید رئیسی برای ما الگو خواهد شد

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رییسی در دانشگاه پیام نور کرمان

وزیر سابق اطلاعات پیام صادر کرد /واکنش آیت‌الله مدرسی‌یزدی یه شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش

آیت الله رئیسی مردمی ترین رئیس جمهور ایران بود

اعلام دستورالعمل فعالیت واحدهای دانشگاه علوم پزشکی در روزهای تشییع شهید آیت الله رییسی

مبارزه با جرائم و مفاسد اقتصادی در اولویت شهید آیت‌الله رئیسی بود

ماجرای پاسخگویی تلفن توسط آیت‌الله آل‌هاشم چه بود؟

وزیر سابق اطلاعات پیام صادر کرد / واکنش آیت‌الله مدرسی‌یزدی به شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش

شهید آیت الله رییسی زیرساخت های کشور را اصلاح کرد

پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

شهید آیت الله رئیسی، خادم الرضای مردم

اطلاعیه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

قدردانی حضور تاریخی و بی نظیر مردم قم در تشییع شهدای خدمت

قدردانی از حضور تاریخی و بی نظیر مردم قم در تشییع شهدای خدمت

شهید آیت الله رییسی واحد تولیدی هپکو را از خاک ذلت بلند کرد

آیت الله رییسی شیوه ای نوین از خدمت را پایه ریزی کردند

مراسم بزرگداشت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان -ایلام

ببینید | عزاداری شیعیان کشمیر در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

روایت آخرین جلسه آیت الله رئیسی در تهران پیش از شهادت/ تاکید رئیس جمهور بر رفع مشکلات مردم در حوزه فضای مجازی

ابیات زیبا فردوسی در شاهنامه

ویدیو/ قیامت قم به احترام شهدای خدمت

تشییع پیکر رییس جمهور و یارانش در قم (+عکس)

پیکر خادم الرضا، رئیس‌جمهور شهید و همراهان وارد تهران شد/ ویدئو

چرا احساس می‌کنم چیزی روی پوستم می‌خزد؟

پیام سردار اشتری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی؛ زیست شهادت‌گونه ایشان حسن عاقبت و خیر را بدنبال داشت

سردار اشتری: زیست شهادت‌گونه آیت‌الله رئیسی حسن عاقبت و خیر را بدنبال داشت

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رئیسی در بانک توسعه تعاون

مراسم بزرگداشت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی - قشم

شهید آیت‌الله رئیسی از سرمایه‌های بزرگ کشور بود

جزئیات مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی در خراسان جنوبی اعلام شد

سوگواری در شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش در مناطق مختلف استان اردبیل

زبان فارسی برای چند سده، دومین زبان رسمی هند

حضور پرشور مردم قم در مراسم وداع با پیکر مطهر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت