عصر قم

آخرين مطالب

فقر فضای فرهنگی در پردیسان قم / برنامه مدیریت استان چیست؟ گفتگو

فقر فضای فرهنگی در پردیسان قم / برنامه مدیریت استان چیست؟
  بزرگنمايي:

عصر قم - منطقه پردیسان قم با وجود جمعیت جوان، دانشجو و طلبه نیازمند ارتقای سرانه‌های فرهنگی است، درخواستی که ساکنان این منطقه اثرگذار شهر آن را مطالبه می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، اواسط دهه 70 شمسی زمانی که دولت شروع به فروش اراضی جنوب غربی شهر قم کرد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد پردیسان که قرار بود یک شهرک اقماری باشد، روزی به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق شهری در قم نقش‌آفرینی کند و در عرصه‌های مختلف مورد توجه باشد.
اراضی پردیسان به صورت رسمی بهمن 1375 به شهر الحاق و سال 1377 نیز شکل‌گیری این محدوده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. پردیسان امروز با 2500 هکتار مساحت و سکونت بیش از 230 هزار نفر در آن، دیگر یک منطقه حاشیه‌ای در شهر قم محسوب نمی‌شود بلکه در استقرار مراکز علمی و دانشگاهی و زیست اقشار جوان شهر قم به‌ویژه طلاب و دانشجویان جوان، به رقیب اصلی مناطق قدیمی شهر قم تبدیل‌شده است.
منطقه‌ای با خانه‌هایی بیشتر آپارتمانی که بیشتر مساحت‌های کوچک دارند و با نماهای شبیه به هم، از نظر سیما و منظر به شهرک‌های خوابگاهی نزدیک شده است. ابتدای ساخت این منطقه حتی تا زمانی که در سال 1390 پردیسان به‌عنوان منطقه هشتم شهرداری قم مطرح شد، مشکلات بسیاری از جمله نبود فضای سبز، نبود مراکز تجاری، نبود نانوایی و خدمات اساسی ساکنان این منطقه شهری را دچار زحمت می‌کرد.
پردیسان در این چند سال اما به‌تدریج رو به توسعه گذاشت. با احداث محور آیت‌الله بروجردی از بن‌بست خارج شد و مراکز تجاری کوچک و بزرگی در آن ساخته شدند. محلات دارای مسجد و فضای سبز شدند و حتی نماز جمعه مستقلی در آن شکل گرفت. احداث مراکز علمی و دانشگاه‌های مختلف شهر قم و استقرار بیش از 200 درس طلبگی از اتفاقات سال‌های اخیر است اما هنوز هم این منطقه کمبودهایی دارد که از جمله می‌توان به کمبود مراکز فرهنگی و کتابخانه عمومی اشاره کرد.

عصر قم

مطالبه برای ساخت یک کتابخانه استاندارد مهدی تو‎کلیا‎ن‎، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این زمینه اظهار کرد: منطقه پردیسان با وجود 10 مراکز علمی و دانشگاهی و توجه مردم این منطقه به امر کتابخوانی و پژوهش، کتابخانه عمومی برای استفاده ساکنین این منطقه ندارد.
به گفته وی، در حال حاضر 3700 کتابخانه فعال توسط نهاد کتابخانه عمومی سطح کشور دایر است.‎ طبق مصوبه قانون مجلس شورای اسلامی این نهاد مردمی غیردولتی عهده‌دار‎ تجهیز‎، آماده‌سازی و خدمت‌رسانی به عموم شهروندان است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی شهر قم با اشاره به دغدغه این نهاد تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هر 2500 نفر نیاز به یک کتابخانه عمومی دارند و این دغدغه نهاد کل کتابخانه‌های عمومی کشور است.
به گفته توکلیان، در جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی با ریاست استاندار قم، نمایندگان شورای اسلامی شهر قم و انجمن خیر‎ین کتابخانه، موضوع کمبود کتابخانه در پردیسان مطرح‌شده است.
وی با اشاره به مشکل فقدان کتابخانه عمومی در منطقه پردیسان عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بودجه‌ای برای ساخت کتابخانه ندارد، بلکه به عنوان بهره بردار پس از ساخت و تحویل، اقدام به تجهیز فضاهای کتابخانه‌ای و به‌کارگیری نیروی انسانی می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی شهر قم گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده برای استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های اجرایی، متأسفانه پردیسان همچنان فاقد کتابخانه عمومی است که امیدواریم با مطالبه مردمی در سفر استانی رئیس جمهور محترم، خبرهای خوبی در این زمینه به اطلاع مردم قم برسد.

عصر قم

استاندار هم مطالبه کرد «ساخت کتابخانه در پردیسان در اولویت است و باید به‌سرعت عملیاتی شود.» این را سید محمد آقامیری، استاندار قم یازدهم بهمن سال جاری در جلسه پیگیری معضلات منطقه پردیسان با حضور نمایندگانی از اهالی این منطقه بیان کرده است.
وی اضافه کرد: این کتابخانه با توجه به اولویت جدی بخش فرهنگی در شهر و استان باید تا پایان سال آینده احداث شود.
استاندار قم معتقد است پردیسان به احداث مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی مخصوص بانوان و آقایان و ارتقای سرانه‌های خدماتی نیاز دارد و این مسئله باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.
یک همکاری مشترک میان شهرداری قم و دولت این مسئله در نوبت‌های مختلف مورد مطالبه حجت‌الاسلام محمدرضا حامدی، امام‌جمعه پردیسان هم قرارگرفته است و در یکی از این نوبت‌ها در جلسه‌ای با حضور شهردار قم این مسئله مطرح شد.
سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم هم با اعلام آمادگی از سوی شهرداری برای ساخت یک کتابخانه عمومی در منطقه پردیسان، شرط پرداختن این مسئله را تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی دانست.
افق جمعیتی منطقه پردیسان قم با توجه به الحاق اراضی دولتی و ساخت مسکن دولتی با تراکم بالا از 350 هزار نفر در سال‌های گذشته به نزدیک 500 هزار نفر رسیده است. از طرفی وضعیت اقتصادی و تورم شدید در مسئله مسکن موجب شده عده بیشتری از شهروندان قم خواهان زندگی در منطقه پردیسان باشند.
همه این موارد به الزاماتی چون رفع نیازهای اساسی در حوزه خدمات شهری و ترافیک، هویت بخشی شهروندی و ارتقای سرانه‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی نیازمند است. موضوعی که احداث یک کتابخانه عمومی می‌تواند گام بسیار مثبتی برای آن محسوب شود.
کد خبر 728931

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/592814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاشت بیش از 3 هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دولت و شهرداری قم در موضوع مونوریل اختلافی ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است

مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت

انتشار یک عکس خاص از آیت الله مطهری در حال اسب سواری

زبان از بیان خدمات آیت الله جزایری برای انقلاب قاصر است

تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است

مزار شهید آیت‌الله مطهری در قم گلباران شد

دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام

آسمان قم بارانی می‌شود

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

عیادت سید حسن خمینی از آیت الله گرامی

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

شهرداری و دولت اختلافی در زمینه اجرای مونوریل قم ندارند

آتش سوزی آپارتمان 3 طبقه در خیابان گلزاری قم

رئیس جمهور 20 اردیبهشت به قم سفر می‌کند

میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

چه مزاج هایی بیشتر دچار سر درد می شوند؟

رییس جمهور برتکمیل پروژه نیمه کاره مونوریل و فرودگاه قم تاکیددارد

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گرفتارشدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

مطمئن‌ترین راه برای فرار از فشار خون چیست؟

درمان ورم معده

تخصیص 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد

دل دوستان شکستی!

پرونده قتل یک پزشک در مطب به‌ کجا رسید؟

رئیس پلیس راهور: حق بیمه بر اساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران

بازدید استاندار از طرح‌های مترو و منوریل قم

توصیه های پیشگیری از یبوست در طب سنتی

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

این 11 میوه سبب کاهش وزن می‌شوند

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید 3 رام واگن مترو

دولت و شهرداری قم در موضوع منوریل اختلافی ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌

هزینه‌های زیاد برای درمان سگ گزیدگی

25 زندانی در قم آزاد شدند

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

شایع ترین علت سر درد از نگاه طب سنتی