عصر قم

آخرين مطالب

نگاه ویژه ابوالفضل فاتح به ماجرای درمانگاه قم: فیلم را بازهم تماشا کنید و رفتار مردم را ببینید اجتماعی

نگاه ویژه ابوالفضل فاتح به ماجرای درمانگاه قم: فیلم را بازهم تماشا کنید و رفتار مردم را ببینید
  بزرگنمايي:

عصر قم - ابوالفضل فاتح در اعتماد نوشت: درباره ماجرای غم‌انگیز درمانگاه قم و دو سوی حادثه فراوان گفته شد. اما نکته مغفول، بُعد سوم ماجرا، یعنی رفتارمردمان حاضر و ناظر در درمانگاه است، که متاسفانه کمتر مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته یا اصلا دیده نشد.
فیلم را بار دیگر مرور کنیم. در آن صحنه تلخ، رفتار دقیق مردم، می‌تواند شناخت دقیقی از «نظام اولویت ها»‌ی بخش مهمی از جامعه ما پیش روی همه قرار دهد.
حاضران در درمانگاه، یعنی همان‌ها که در بطن حادثه حضور دارند و روایت دست نخورده ماجرا را مشاهده می‌کنند، آتش بیار معرکه نیستند و بر شعله‌های منازعه، دامن نمی‌زنند و آن‌ها که مداخله‌ای را ترجیح می‌دهند، تمام همت‌شان متمرکز بر وساطت، گفتگو و فیصله ماجرا است.
آن‌ها مردمان بی‌تفاوتی نیستند، اما اولویت‌شان، پایان بهتری برای داستان با تلاش برای قانع کردن طلبه به پاک کردن تصویر احتمالی، و فرو نشاندن خشم و اطمینان دادن و آرام کردن بانوی معترض است.
این نگاشته متوجه نظام اولویت‌های آن مردم است. من به «نظام اولویت‌ها»‌ی آن مردم که بسیاری نیز دردمندند و قهرا برای تفریح به درمانگاه نیامده‌اند، حسرت می‌خورم و به ایشان می‌نازم. آن‌ها نمونه واقعی و دست نخورده اکثریت مردمان شکیبای این سرزمینند، که راه درست زیستن را می‌دانند و همزیستی انسانی را بر هر چیز مقدم می‌دانند.
این صحنه می‌تواند، آموزه‌ای برای نظام اولویت‌های حاکمان و نخبگان ما باشد. چه بسا اگر این رخداد در شهر یا جای دیگری روی می‌داد، نوع مواجهه شدت و ضعف‌ها و تفاوت‌هایی می‌داشت، اما ناقض تحلیل نگارنده نیست، چرا که در دوران‌های مختلف و در حوادث سنگین فراوان، چهره‌ای بسیار دوراندیشانه و پخته از مردم نجیب کوچه و بازار در مقایسه با بسیاری از قدرتمندان و سیاستمداران مشاهده کرده‌ایم. اگر این دوراندیشی ملت شریف ایران نبود، معلوم نبود در پس بسیاری از ناکارآمدی‌ها و بد عهدی‌های قدرتمندان، چه حوادث تلخی نهفته بود.
اما ملت شریف ایران در ضمیر باطنی خود، «بلندمدت» می‌اندیشد و وزن بسیاری برای صیانت از کیان و تمامیت خود قائل است و در رفتار خود مراقبت بسیار دارد، چیزی که متاسفانه در عملکرد و رویکرد بسیاری از اهل قدرت و سیاست که «کوتاه‌مدت» می‌اندیشند، کمرنگ یا مفقود است.
بار دیگر به آرایش آرای آمده و نیامده انتخابات بنگریم. در این میانه، میلیون‌ها تن به مدنی‌ترین شکل ممکن نارضایتی خود را ابراز داشتند. آری در هر سرزمینی افراد و جریاناتی هم هستند که خشونت را محور اعتراض خود قرار می‌دهند، اما باور دارم، این در ملت ایران عمومیت ندارد.
اگر به مبدا شکل‌گیری انقلاب اسلامی نیز بازگردیم در می‌یابیم که انقلاب در ذات خود، انقلابی بسیار مدرن و نرم بود و مردم کمترین خشونت را بروز دادند و برخی خشونت‌ها و ترور‌ها از سوی تشکیلات و احزاب بود، نه مردم کوچه و خیابان. البته اگر مردم خدایی ناکرده روزی به جایی برسند که همه راه‌ها به روی‌شان بسته شده و از همه کس و همه‌چیز ناامید شوند، آن داستان دیگری است.
کاش، در تحلیل‌ها، این مردمان بُعد سوم را نیز مد نظر قرار دهیم و به جامعه رشید خود، خوشبین‌تر باشیم. شکاف‌ها و مناقشات و خستگی‌ها و فرسودگی‌ها و ناامیدی‌ها جدی است، و فضا به‌شدت قطبی شده است، اما ملتی با چنین سطح بینش را در معرض فروپاشی نمی‌دانم.
فروپاشی یک جامعه، آن هم چنین جامعه رشیدی، ادعای آسانی نیست. اینکه دقیقا آن طلبه آیا تصویری برداشته یا نه، نمی‌دانم و لابد روشن خواهد شد، اما کم نیستند نحله‌ها و محفل‌هایی که ورود‌ها به حریم خصوصی مردم را توجیه، و موجبات تعرضات و خشونت‌های اجتماعی کودکانه را فراهم آورده‌اند. نیک بنگرند که مردم حاضر در صحنه، تعلقی به حامیان اینگونه تفکر نیز ندارند و البته به شیوه پر معنای خودشان، به مناقشات ورود می‌کنند.
اگر نظام اولویت‌ها دقیق باشد - این‌گونه وقایع در کشور‌هایی با کیفیت حکمرانی بهتر نیز روی می‌دهد، اما مردم آن سرزمین‌ها هم به داوری نهاد‌های ناظر و هم به عبرت‌گیری حاکمان از این حوادث امید دارند. اگر در نظام اولویت‌های فقهی و فرهنگی بسیاری از روحانیان مسندنشین، «انسان» و «کرامت انسان»، محوریت داشت، تلقی دیگری از رفتار آن طلبه شکل می‌گرفت و بسیاری دیگر از روحانیان غیر حکومتی قربانی اینگونه اتهامات نمی‌شدند، و صد‌ها سال سرمایه معنوی و تلاش‌های مردمی روحانیت شیعه در معرض حراج قرار نمی‌گرفت.
اگر آن بانو، در سطوح حاکمیت نماینده‌ای داشت و می‌دانست کسانی هستند که عادلانه و بدون جانبداری از حقوق او دفاع می‌کنند و صحنه‌های فراوان ظلم و تبعیض و بی‌انصافی علیه زنان میهن را در خلوت و جلوت اجتماعی و سیاسی به چشم ندیده بود، خود راسا به مطالبه وارد نمی‌شد. اگر آن فیلم که به رسانه بیگانه رفت، در اختیار رسانه داخلی قرار می‌گرفت و رسانه داخلی اجازه انتشار و بررسی منصفانه آن را می‌یافت، اگر آن مدعی «قلم»، به جای ردپای موساد، لنگی سیاست‌های داخلی را می‌دید و پیامد‌های حکمرانی «اقلیت محور» را می‌شناخت و اگر رفتار مردم حاضر در درمانگاه نیز به‌درستی تحلیل می‌شد، آن‌گاه روایتی جامع از این واقعه شکل می‌گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/594175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله اراکی: صداوسیما از حوزه مشورت بگیرد

از متن تا حاشیه های نمایشگاه کتاب تهران

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

گول هوای صاف را نخورید؛ سیلاب نیم ساعته اتفاق می‌افتد

متوسط بارش‌های امسال به شرایط نرمال رسید

اطلاعیه اداره زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای پیشگیری از افزایش فشار خون

آیت‌الله احمد بهشتی: نباید بگذارید افکار و اندیشه‌های امام خمینی(س) در نوارها یا کتاب‌ها بماند/ آزاد ارمکی: باید در اندیشه‌های امام بازاندیشی کنیم/ کمساری: باید محتوای مناسب با ذائقه نسل جوان تهیه کنیم

خسارت یک هزار و 920 میلیارد ریالی تگرگ و سیل به کشاورزان

چه مواردی در امتحانات نهایی "تقلب" محسوب می‌شود؟

آخرین وضعیت ترافیکی محورهای پرتردد کشور

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

به بهانه 28 اردیبهشت بزرگداشت حکیم عمر خیام

پای «هوش مصنوعی» به «جریمه‌های رانندگی» باز می‌شود

میزان بروز آلرژی در مزاج‌های مختلف / توصیه طب ایرانی به بهبود سیستم دفع مواد زائد بدن

آماده باش برای جاری شدن سیل در 7 استان

هشدار پلیس نسبت به کلاهبرداری از شهروندان با پیامک «یارانه معیشتی ویژه دهه کرامت»

مناسبت روز/ جمعه، 28 اردیبهشت‌ماه

شیوع بی‌سابقه «سندرم شوک سمی استرپتوکوک» در ژاپن

فروش 350 میلیاردی نمایشگاه کتاب

9 دلیل برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی روزانه

تقویم و اوقات شرعی جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

پیکر هشتمین قربانی سیل خراسان رضوی در یکی از روستاهای مشهد پیدا شد

داستانک/ عظمت در چگونگی دیدن است

برگزاری رویداد ملی جوانی جمعیت با شعار «هر فرزند هدیه‌ای از بهشت» در قم

جشن تکلیف دختران شهدای مدافع حرم و رزمندگان تیپ فاطمیون در قم

تحویل تعدادی از اسناد مسکن ملی به راه و شهرسازی قم

دریاچه ارومیه از مرگ نجات پیدا کرد

خون مجموعه‌ای از ترکیبات مختلفی است!

بیرون زدگی دیسک و فشار به نخاع

پانزدهمین سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت الله بهجت فومنی در زادگاهش

چون زلف توام جانا در عین پریشانی

طغیان رودخانه‌های بخش هزار مسجد کلات

کارشناس هواشناسی: امشب سیل استان فارس را تهدید می‌کند و هشدار نارنجی صادر شده است

گرم‌ترین سال کره زمین برای سال 1402 ثبت شد

ماجرای قمه‌کشی در بیمارستان لرستان چه بود؟

آیت الله جوادی آملی: ممکن است از سقیفه و غیر سقیفه صدایی برخیزد و بگوید ما امامیم

کتابی که دست آمریکا در زمینه حقوق بشر را آشکار می‌کند

تجلیل از برگزیدگان همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم

پایان کار دو روزه مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها در قم

هشدار نسبت به وقوع توفان لحظه‌ای در تهران

تصاویری از سیل در خراسان شمالی

جعل گواهی فوت برای فرار مرد کلاهبردار از دست مالباختگان

تجلیل از 30 خَیِّر مدرسه‌ساز در قم

چرا سلامتی مغز میتونه مهم باشه؟