عصر قم
بهترین‌های سینمای اسکاندیناوی؛ اکتشاف غمِ عمیقِ چندلایه
جمعه 1 اسفند 1399 - 07:20:57
عصر قم - بهترین‌های سینمای اسکاندیناوی را اینجا آورده‌ایم، اگر از کلیشه‌های سینمای کشورهایی، چون آمریکا خسته شده‌اید، این مطلب به کارتان خواهد آمد.
برترین‌ها: بهترین‌های سینمای اسکاندیناوی را اینجا آورده‌ایم، اگر از کلیشه‌های سینمای کشورهایی، چون آمریکا خسته شده‌اید، این مطلب به کارتان خواهد آمد.
کالسکه شبح/The Phantom Carriage
«کالسکه شبح» فیلمی به کارگردانی «وکتور شوستروم» اثر مهمی در سینمای جهان محسوب می‌شود. داستان فیلم براساس یک افسانه قدیمی، «مردی که در نیمه‌شب نخستین روز سال نو از دنیا می‌رود، محکوم است که ارواح مردگان سال بعد را با کالسکه خود حمل کند» می‌باشد.
«کالسکه شبح» از جهاتی به سینمای اکسپرسیونیست آلمان نزدیک است. این فیلم برای نشان دادن خاطرات و افکار از فلش بک، فلش بک در فلش بک بهره می‌گیرد. این شکل از تکنولوژی و خلاقیت قبلا هرگز و به هیچ وجه دیده نشده بود. 
روز خشم/Day of Wrath
«کارل تئودور درایر» یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان تاریخ سینما است. یکی از مشهورترین فیلم‌های او «مصائب ژاندارک» است. «روزخشم» فیلمی کمتر دیده شده او بر مبنای نمایشنامه‌ای از «هانس ویرس ینسن» نمایشنامه نویس نروژی است. این فیلم داستان کشیش پیری است که با دخالت خود جان زنی را که به اتهام جادوگری دستگیر و محکوم به سوزاندن در آتش شد نجات داد و..

عصر قم


درایر در «روز خشم» نیز همانند «مصائب ژاندارک»، چهره کلیسا و عقاید قرون وسطایی را به نمایش می‌گذارد.«روز خشم»، فیلمی روانکاوانه با مایه‌های متافیزیکی است. خط روایی آن بسیار ساده است. 
توت فرنگی‌های وحشی/Smultronstället
«توت فرنگی‌های وحشی» نخستین فیلم «برگمان» بود که او را به عنوان مولفی منحصر به فرد با زبان سینمای جدید به تماشاگران معرفی کرد. پرفسور ایساک بورگ، به دانشگاه لوند سفر می‌کند تا افتخار به سالگرد تولدش را تقدیر شود. در راه با غریبه‌ها و آشنایانی در رؤیاهایش با گذشته‌ی خود و ترس از نابغه‌گرایی مواجه می‌شود.

عصر قم


«برگمان» مفاهیمی چون مرگ، تردید مذهبی، رنج بشر و بحران روابط انسانی برای نخستین بار در این فیلم به شیوه و فرمی نو بازنمایی کرده است. این فیلم از منظر بیان مفاهیم روانکاوانه در سینما آغازگر مسیری است که در دهه‌های 60 و 70 با آثار «فلینی» و آثار بعدی «برگمان» به اوج خود می‌رسد.
آواز‌هایی از طبقه دوم/Songs from the Second Floor
«روی اندرسون» یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای سوئد در سال‌های اخیر است. این فیلم روایت گر مردمان یک شهر است. از جمله یک پدر و پسر کوچک او…

عصر قم


«آواز‌هایی از طبقه دوم»، سرشار از وحشت به گناه‌های جمعی و فردی است. فیلم به نظر غم انگیز است، ولی شوخی و طنز را هم در خود دارد و پر از طنز خشک و بی حالت که به غایت تلخ و تیره است. «روی اندرسون» در سال 2000 با «آواز‌هایی از طبقه دوم» جایزه ویژه هیات داوران کن را تصاحب کرد.
شکار/Jagten
«شکار» فیلمی به کارگردانی «توماس وینتربرگ» است. لوکاس معلمی است که به دلیل تعطیل شدن مدرسه‌اش، در مهدکودکی مشغول به کار شده است. بچه‌ها عاشق او هستند و او دوستان نزدیکی نیز دارد. لوکاس از همسرش جدا شده است، اما امیدوار است پسرش تصمیم بگیرد با او زندگی کند...

عصر قم


«شکار» فیلمی با کارگردانی عالی و بازی به یادماندنی «مدس میکلسن» یک اثر ارزشمند است. عمده آثار «وینتربرگ» به بازخورد و چالش رفتار‌های انسانی با دیگران مربوط می‌شود. «شکار» نیز از این قاعده مستثنی نیست. 
رقصنده در تاریکی/Dancer in the Dark
«رقصنده در تاریکی» فیلمی به کارگردانی «لارس فون تریه» است. سلما، مهاجر چک، زنی است از همسرش جدا شده، پسری دارد، در کارخانه‌ای در یکی از مناطق روستایی آمریکا کار می‌کند و رفته رفته بینایی‌اش را از دست می‌دهد. تنها عاملی که او را از شر مصایب زندگی‌اش رهایی می‌بخشد، علاقه شدیدی است که به موسیقی دارد.

عصر قم


واقع‌گرایی بدون توسل به هرگونه تمهید مصنوعی سینمایی از مهم‌ترین قواعد این شیوه فیلمسازی است. با وجود اختلافات زیاد بین این کارگردان و بازیگر فیلم «بیورک»، «رقصنده در تاریکی» برنده جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/262729/بهترین‌های-سینمای-اسکاندیناوی؛-اکتشاف-غمِ-عمیقِ-چندلایه
بستن   چاپ