عصر قم
تهیه طرح برندسازی و رقابت پذیری مکانی منطقه 18
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 13:46:00
عصر قم - شهر: تهیه طرح بازآفرینی عرصه های رهاشده (اراضی مزروعی، بلااستفاده و ناسازگار) منطقه 18 با رویکرد غالب طرح نیز برندسازی و رقابت پذیری مکانی با تأکید ویژه بر موضوعات زیست محیطی شروع شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، تهیه طرح بازآفرینی عرصه های رهاشده (اراضی مزروعی، بلااستفاده و ناسازگار) منطقه 18 از آذرماه سال گذشته توسط سازمان نوسازی شروع شد. این اراضی به وسعت 841 هکتار است که در محدوده در ناحیه 2 و 3 منطقه 18 شهر تهران قرار دارد و در محلات صاحب الزمان، شهید رجایی، یافت آباد شمالی و جنوبی، شاد آباد و بخش هایی از محله سعید آباد واقع شده است.
بخش جنوبی منطقه 18 دارای اراضی کشاورزی گسترده و خارج از محدوده 25 ساله شهر تهران بوده که در طرح جامع جدید شهر تهران به محدوده شهری الحاق شده است. زمین های مزروعی این بخش به صورت تاریخی از روستای یافت آباد تا سمت شهریار امتداد دارد که با احداث بزرگراه آزادگان منقطع شده است. موقعیت و کاربری های عمده موجود در این محدوده، بستری را ایجاد کرده که این منطقه دارای جمعیت کمتری نسبت به مساحت آن در مقایسه با سایر مناطق باشد.
زون های صنعتی فرامنطقه ای با وسعت بسیار زیاد و وجود آلودگی های مختلف و فقدان برنامه ای مشخص و سایر کاربری های مزاحم و تداخل آن ها با حوزه های مسکونی در بخش هایی از محدوده و پیرامون آن از تهدیدات جدی برای این منطقه به شمار می روند. از سوی دیگر نبود خدمات منطقه ای و کمبود خدمات محله ای و ناحیه ای شرایط زندگی در این محدوده را برای ساکنان سخت کرده است.
عمد فضاهای محدوده تحت پوشش هیچ نوع فعالیتی نیست و از فرصت مناسبی برای توسعه های آتی برخوردار هستند. در عین حال این بخش از منطقه 18 دروازه ای برای گسترش شهر تهران است که به دلیل هموار بودن، شیب عمومی مناسب، برخورداری از شبکه ارتباطی متنوع و خدمات زیربنائی موجود، از پتانسیل بالایی برای توسعه کالبدی، تزریق کاربری های خدماتی و استقرار جمعیت برخوردار است. از این رو سازمان نوسازی شهر تهران، در عمل به وظایف ذاتی خود در بازآفرینی عرصه های ناکارآمد طرحی را به منظور ساماندهی این عرصه ها در دستور کار قرار داده است.

عصر قم


اهداف کلی طرح بازآفرینی منطقه 18
از جمله اهداف مهمی که شهرداری را بر آن داشت که این طرح بازآفرینی را ارائه کند، بهبود ساختار فضایی، ارتباطی، کالبدی و زیست محیطی در محدوده، توزیع بهینه جمعیت و خدمات در سطح منطقه، توسعه و ارتقاء قلمرو عمومی، تأمین خدمات محله ای و ناحیه ای و امکان سنجی ارائه خدمات فرامنطقه ای، استفاده و بهره برداری بهینه از زمین های رهاشده و ارائه الگویی پایدار به عنوان کلیدی ترین فرصت های توسعه شهر و حفظ ارزش های اکولوژیکی موجود در محدوده از جمله زمین های وسیع کشاورزی و پیشنهاد فعالیت های مناسب است.
در این پروژه مطالعات شناخت، تحلیل و جمع بندی های لازم به اتمام رسیده و چشم انداز و راهبردهای مورد نیاز تدوین شده است. رویکرد غالب طرح نیز برندسازی و رقابت پذیری مکانی با تأکید ویژه بر موضوعات زیست محیطی است و مشاور در حال ارائه پیشنهادهای نهایی در فرآیندی مشارکتی با ذینفعان پروژه است.

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/309067/تهیه-طرح-برندسازی-و-رقابت-پذیری-مکانی-منطقه-18
بستن   چاپ