عصر قم
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی:
مفهوم امامت باید در مجامع بین المللی مطرح شود
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 21:17:53
عصر قم - حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری «امامت، گزارش پیشرفت ها و بایسته ها» که در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد، اظهار داشت: ما باید به این شناخت برسیم که چه کاستی هایی درباره غدیر داریم.
او افزود: نه تنها غدیر، بلکه اطلاعات لازم برای تمامی مناسبت های دینی باید به شکل جامع استخراج و این مناسبت ها گرامی داشته شود.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت افزود: امامت و ولایت یکی از ارکان آموزه های شیعه بوده و در هر دوره، مسئله امامت یکی از کلیدی ترین مسائل ما به حساب می آمد.
او ادامه داد: در دوره معاصر اتفاقاتی در جامعه شیعی رخ داد که مسئله امامت کمرنگ شده؛ یکی از عوامل این مسئله حضور تمدن مادی غرب بود که درگیری هایی را برای جامعه اسلامی ایجاد کرد.
سبحانی تاکید کرد: عامل دیگر کمرنگ شدن مفهوم امامت، نوع مواجهه ای بود که جامعه شیعه با فرقه های مختلف اهل سنت داشتند، ظهور خط تکفیری و وهابیت فاصله جامعه شیعه را با جامعه سنی بسیار کرد و فضای گفت و گو از بین رفت.
او ادامه داد: عامل سوم هم رویکرد کسانی بود که زیر لوای بحث تقریب مذاهب بیان می کردند که ما اگر می خواهیم سمت وحدت برویم، نباید موارد اختلافی را بیان کنیم.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت خاطرنشان کرد: در آثار شهید مطهری علاوه بر سخنرانی مهم ایشان درباره کتاب الغدیر علامه امینی، بارها به واقعه غدیر پرداخته شده و یکی از مهمترین سخنان ایشان درباره غدیر این بود که اسلام با غدیر اسلام شد.
او اضافه کرد: این شرایط سبب شده که ما در حدود 100 ساله گذشته با کمرنگ شدن اندیشه امامت و ولایت در جامعه شیعه مواجه شدیم.
سبحانی تاکید کرد: مسئله امامت از موضوعات اساسی حوزه علمیه فعلی به حساب نمی آید و این در حالی است که در بین علمای سلف درباره امامت کتب فراوانی نوشته شده است.
او تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشیع شکل بین المللی به خود گرفت، به همین جهت دشمنان و سلفی ها تلاش کردند که مسئله امامت را موردهجمه قرار دهند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت اظهار داشت: آیت الله میلانی با توصیه مراجع عظام تقلید، بحث امامت را به عنوان یک رشته درسی آغاز کردند؛ در طول این زمان به صورت پراکنده در باب امامت تحقیقاتی می شد، اما آن مرکزی که به شکل خاص به امامت می پردازد، بنیاد فرهنگی امام بوده است.
او ادامه داد: رسمی سازی آموزش های امامت در حوزه های علمیه یکی از اقدامات مهمی بوده که انجام شده است؛ در گذشته بخش امامت موردتوجه قرار نمی گرفت و در بخش کلامی دروس، بخش امامت کمرنگ ترین بخش بود.
سبحانی بیان کرد: 12 سال پیش فصل سه امامت اهلبیت(ع) به عنوان یک رشته مستقل به تصویب رسید و در طول این مدت 12 دوره برگزار شد.
او مطرح کرد: ما در حال حاضر در دو گرایش امامت تطبیقی و امام شناسی را برای نخستین بار در سطح چهار پذیرش کرده ایم.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت ابراز کرد: اساتید بنیاد فرهنگی امامت تلاش کردند که منبع جامعی را در بحث امامت تدوین کنند و امروز در سطح جامعه ایران هیچ قشری وجود ندارد که مطالبه آموزش امامت داشته باشد و امکان آموزش آن فراهم نباشد.
او یادآور شد: در محیط دانشگاهی مقطع دکتری امامت به تصویب رسید، تعدادی از دانشجویان هم در این رشته مشغول تحصیل شدند، اما به دلیل نبود زمینه های لازم، آن نظام آموزشی آن طور که باید گسترش پیدا نکرد.
سبحانی عنوان کرد: آنچه تا کنون در نظام آموزشی در زمینه امامت رقم خورده است، آغاز راه است و باید کارهای متعددی صورت گیرد.
او تاکید کرد: علاوه بر بخش آموزش، در بخش پژوهش نیز کارهای مهمی انجام شده و ما در طول 10 سال گذشته شاهد خیزشی در زمینه تحقیقات مربوط به موضوع امامت بوده ایم و این کارها نشان می دهد که ما شاهد پیشرفت این حوزه در آینده خواهیم بود.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت بیان کرد: آشنایی با تاریخ تفکر امامت در طول این 14 قرن بسیار مهم بوده و عمده مطالعات مستشرقان غربی روی این موضوع متمرکز شده است، اما ما شیعیان هنوز نسبت به میراث علمی خود درباره امامت شناختی نداریم.
او اضافه کرد: بازشناسی آثار پژوهشی امامتی در طول 50 سال گذشته یکی از اقداماتی بود که بنیاد انجام داد؛ مقالات علمی هم به عنوان یک پرونده علمی بازشناسی و فهرست بندی شده است.
سبحانی اظهار داشت: استخراج و تدوین نظام جامع موضوعات امامت با استفاده از اساتید و محققان در طول 8 سال انجام شد، در این کار دانش امامت برای نخستین بار طبقه بندی شد که درون آن مجموعه نیازها وجود دارد.
او عنوان کرد: در حوزه احیای میراث امامت کارهای خوبی صورت گرفته است، اما با نقطه مطلوب فاصله دارد؛ متاسفانه میراث بزرگ امامتی ما در گوشه کتابخانه ها بود که محققان از آن بی خبر بودند، یکی از این منابع، آثاری بود که شیعیان در شبه قاره هند ایجاد کرده بودند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: چهار موسسه علمی ما آثار از یاد رفته را احیا کرده که در سال های آینده بیش از 100 جلد کتاب امامتی منتشر خواهد شد.
او ادامه داد: امروز در کنار چاپ 100 جلد اثر مهم امامتی، امروز حدود 30 پژوهشگر جوان نیز تربیت شده است.
سبحانی افزود: یکی از قصوری که وجود داشت، ما نشریه تخصصی در حوزه امامت نداشتیم و خوشبختانه امروز تنها نشریه تخصصی حوزه امامت توسط بنیاد فرهنگی امامت مدیریت می شود.
او یادآور شد: ما در سال جاری نشریه عربی امامت را پایه گذاری خواهیم کرد و امیدواریم در غدیر سال آینده نخستین شماره آن منتشر شود که علاوه بر ایران در لبنان و عراق نیز به انشار خواهد رسید.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که نشریه امامت را به زبان انگلیسی هم منتشر کنیم، چرا که بسیاری از افراد در دنیا به دنبال شناخت موضوع امامت هستند که نشریات ما می تواند منبع خوبی برای آن ها باشد.
او تصریح کرد: مطالعات ما مطالعات بین المذاهبی بین شیعه و سنی است و ما باید مطالعات تطبیقی را به بین الادیان بکشانیم، چرا که امامت تنها در شیعه مطرح نشده بلکه در انجیل و تورات و دیگر ادیان نیز ریشه های امامت را می توان دید.
سبحانی ادامه داد: امروز در درون فرهنگ شیعه پرسش های فراوانی در زمینه جایگاه اهلبیت(ع) سوال وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داده شود.
او گفت: پیشنهاد ما این است که در سطح چهار حوزه و در مقطع دکتری رشته مطالعات قرآنی امامت ایجاد شود؛ همچنین مطالعات تاریخی امامت برای مستشرقان دنیا موردتوجه قرار دارد که اگر ما نیز در این حوزه کار نکنیم، در آینده با خطر مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه اساس تاریخ شیعه در همه حوزه ها مربوط به فرهنگ امامت است، تاکید کرد: مفهوم ولایت از مفهوم امامت در فرهنگ شیعه بالاتر رفته و این اندیشه در تاریخ تفسیرهای مختلفی پیدا کرده است.
او اعواجاجات هیئات مذهبی را موردتوجه قرار داد و بیان کرد: متاسفانه فضای هیئات ما در سال های اخیر بعضا با جهل همراه بوده و در این شرایط متاسفانه بعضا دوستان نادان کار را به مخاطره می کشند و بعد از آن ها دشمنان دانا پای کار می آیند.
انتهای پیام

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/320041/مفهوم-امامت-باید-در-مجامع-بین-المللی-مطرح-شود
بستن   چاپ