عصر قم
انعقاد تفاهم نامه ی همکاری مشترک دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر و دانشگاه علمی کاربردی استان
سه شنبه 2 شهريور 1400 - 17:30:32
عصر قم -

مریم آذرشب مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری بوشهرضمن اعلام انعقاد تفاهم نامه ی همکاری مشترک با دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بزودی دستورالعمل و شیوه نامه ی اجرایی سازی تفاهم نامه ی مذکور در شورای راهبری پیمان نامه تدوین و ارائه خواهد شد؛ وی امید دارد؛ با راهبری و اهتمام تمامی دست اندرکاران مبنی بر تسهیل و تسریع در فرآیند اجرایی سازی و عملیاتی نمودن مفاد و تعهدات تفاهم نامه ی مذکور، زمینه ی بهره مندی حداکثری ذی نفعان - بانوان (زنان و دختران) مشمولِ متقاضی و مشتاق به کسبِ مهارت های شغلی و حرفه گرا فراهم گردد. 
وی ادامه داد: با ابراز مراتب سپاس و قدردانی از همکاری و تعامل فرمانداران و همکاران محترم در مجموعه ی فرمانداری با دفتر امور زنان و خانواده در انجام وظائف و مأموریت های محوله و پیگیری تسهیلگرایانه ی امور مربوطه، لازم بذکر است؛ با اهتمام و پیگیری این دفتر و نظر به بهره گیری حداکثری از امکانات موجود و پتانسیل های حمایتی و خدمات آموزشی-پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی و مؤسسات آموزش عالی مهارتی و به­منظور توسعه ی آموزش های مهارت محور-حرفه گرا و متناسب با نیازهای شاغلین و صاحبان کسب و کار، متقاضیان و جویندگان کار با تاکید بر بومی گزینی، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار، تشویق و ترغیب دانش آموختگان فاقد مهارت به اشتغال و کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی با رویکرد توسعه و ترویج، خوداشتغالی و کمک به بهبود معیشت و افزایش رفاه و کاهش آسیب های اجتماعی زنان سرپرست خانوار- بد سرپرست و دختران جوان دانش آموخته ( با اولویت زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و دختران خودسرپرست و دختران و زنان فارغ التحصیل بیکار و جویای کار بین 15 تا 45 سال) در راستای عملیاتی سازی و اجرایی نمودن مفاد "سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان"، پیمان نامه و تفاهم نامه ی همکاری‌ مشترک و گسترش روابط، فی مابین دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری بوشهر و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر منعقد گردیده است؛
آذرشب اضافه نمود؛ شایان ذکر است؛ متعاقباً دستورالعمل و شیوه نامه ی اجرایی سازی تفاهم نامه پس از تدوین در شورای راهبری پیمان نامه ی مذکور ارائه خواهد شد؛ و امید دارد؛ با راهبری و اهتمام همه ی دست اندرکاران، فرمانداران محترم و دستگاه های اجرایی مبنی بر تسهیل و تسریع در فرآیند اجرایی سازی و عملیاتی نمودن مفاد و تعهدات تفاهم نامه ی مذکور، زمینه ی بهره مندی حداکثری ذی نفعان - بانوان (زنان و دختران) مشمولِ متقاضی و مشتاق به کسبِ مهارت های شغلی و حرفه گرا فراهم گردد.
آذرشب عنوان نمود؛ این تفاهم نامه بمنظور اجرای کارگاه ها و دوره های آموزشی-مهارتی تک پودمان و تک درس با هدف توسعه ی گفتمان و دانش دیپلماسی مهارتی درجهت اشتغالزایی پایدار و ارزش آفرین (تولید کالا و خدمات)، افزایش دسترسی و عدالت توزیعی و توسعه ای آموزش های مهارتیِ حرفه گرا و خدمات فنی و مشاوره ای شغلی عطف به پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی جغرافیا و بوم استان و ضریب اشتغال بالا منطبق بر اسناد بالادستی توسعه ای و راهبردی در استان، تشویق و ترغیب دانش آموختگان فاقد مهارت به اشتغال و کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی با رویکرد توسعه و ترویج، خوداشتغالی و کمک به بهبود معیشت و افزایش رفاه و کاهش آسیب های اجتماعی زنان سرپرست خانوار- بدسرپرست و دختران جوان دانش آموخته منعقد گردیده است.
از محورهای مشترک همکاری و تعهدات مشترک مورد تأکید و اهتمام طرفین به موارد ذیل می توان اشاره کرد :
لزوم پایبندی به اسناد بالادستی توسعه ای- ملی و استانی و ضرورت بهره گیری از مبانی نظری و عملکردی اسناد راهبردی بالاخص "سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان " در تدوین شیوه نامه ی اجرایی تفاهم نامه
تشکیل شورای راهبری متشکل از نمایندگان مطلع و تام الاختیار طرفین تفاهمنامه بمنظور اجرای موضوع تفاهم نامه
انتخاب محل اجرای تفاهم نامه، گزینش مخاطبین طرح، انتخاب رشته های آموزشی مهارت محور و حرفه گرای تک پودمانی و تک درسی براساس پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی استان منطبق بر اسناد بالادستی توسعه ای و راهبردی در استان
ارزیابی و استعدادسنجی مهارتی مخاطبین و متقاضیان علاقمند و مشمول طرح
نیازسنجی آموزشی با تأکید بر زیست بوم منطقه و برپایه ی مبانی نظری اسناد بالادستی توسعه ای استان با رویکرد
بهره گیری از ظرفیت اشتغالزایی پایدار و زودبازده بودن رسته های آموزشی مهارتی با ضریب اشتغال بالا و مورد نیاز بازار کار
تدوین و تنظیم سرفصل های آموزشی وفراهم سازی بستر مناسب آموزشی حضوری و غیرحضوری با اهتمام بر اتخاذ تمهیدات و تدراکات فنی لازم جهت بهره گیری ازظرفیت فضای مجازی و ارائه ی آموزش مجازی در قالب وبینارهای آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی آنلاین - تنوع شیوه های آموزشی با توجه به شرایط بحرانی پاندومی کووید-19
توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی خانواده ها با اولویت خانوارهای زن سرپرست، بدسرپرست و دختران خودسرپرست و دختران دانش آموخته و تحصیلکرده ی بیکار
اهتمام و تأکید بر توانمندی متقاضیان قبل از دریافت حمایت های مالی و کاهش هدفمند وابستگی فراگیران به تسهیلات بانکی
اجرای فراخوان بمنظور شناسائی و جلب مشارکت فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی و هلدینگ های اقتصادی توانا و متعهد و مشتاق و فراهم نمودن زمینه همکاری حمایتی در اجرای مشارکتی طرح
صدورگواهینامه معتبر پایان دوره های آموزشی مهارتی
همکاری و بهره گیری از ظرفیت های تسهیلگرایانه و یاریگرایانه ی طرف های تفاهم نامه در ارائه ی بهینه و هدفمند خدمات حمایتی – آموزشی مورد نیاز جهت اجرای طرح
آذرشب تعهـــدات دفتر امور زنان و خانواده در این پیمان نامه ی مشترک همکاری را چنین برشمـــرد:
همکاری و همراهی با شورای راهبری اجرایی سازی تفاهم نامه در انتخاب محل اجرای تفاهم نامه، شناسایی و معرفی فراگیران و مخاطبین طرح، ارزیابی و استعدادسنجی مخاطبین متقاضی و علاقمند، انتخاب رسته ها و رشته های آموزشی مهارت محور و حرفه گرای تک پودمانی و تک درسی براساس پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی جغرافیا و بوم استان و منطبق بر مبانی نظری و عملکردی سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان
برگزاری فراخوان جهت شناسایی فراگیران و متقاضیان علاقمند با تأکید بر اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم جهت نشر گسترده و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی فراخوان در راستای تحقق عدالت توزیعی با بهره گیری از توان و ظرفیت حاکمیتی و نظارتی فرمانداری های شهرستان های هدف مطابق با ماده ی سه تفاهم نامه
تهیه ی فهرست نهایی و بانک اطلاعاتی فراگیران و متقاضیان علاقمند و مشمولِ طرح با همکاری و همراهی فرمانداری های شهرستان های تابعه و نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته ی اماداد امام خمینی (ره) و معرفی به دانشگاه جهت برنامه ریزی آموزشی و تنظیم و تدوین گانت چارت آموزشی
بهره گیری از ظرفیت حمایتی-تسهیلگری و خدماتی نهادهای حمایتی کمیته ی امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان در فرآیند شناسایی فراگیران مشمول و علاقمند از جامعه ی مددجویان تحت پوشش و اهتمام بر تأمین منابع مالی و یارانه های آموزشی جهت شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی مهارت آموزی و اشتغالزایی علمی کاربردی تک پودمان دانشگاه
همکاری و همراهی با شورای راهبری اجرایی سازی تفاهم نامه در اجرای فراخوان بمنظور شناسائی و جلب مشارکت حامیان و خیرین اجتماعی، فعالین و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی و هلدینگ های اقتصادی توانا و متعهد و مشتاق و فراهم نمودن زمینه ی همکاری در اجرای مشارکتی طرح آموزشی مهارتی حرفه گرا
بهره گیری از ظرفیت مادی و معنوی طرح " توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی " و طرح " توان افزایی و ارتقاء تاب آوری اجتماعی جوامع محلی " با هدف تواناسازی اقتصادی و اجتماعی-روانی مخاطبین طرح
تمهید و تسهیل دسترسی فراگیران و کارآموزان آموزش دیده به تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره ی اشتغال روستایی و مشاغل خرد و خانگی و بهره گیری از ظرفیت تفاهمات و قراردادهای ملی و استانی مشترک فی مابین بانک ها و مؤسسات پولی و اعتباری استان و دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری بوشهر عطف به صدور گواهی نامه ی پایان دوره ی آموزش مهارتی برای فراگیر
استفاده ی بهینه از ظرفیت های حمایتی و تسهیگری و حاکمیتی دفتر امور زنان و خانواده در راستای اجرای اثرگذار تفاهم نامه
پیرو برگزاری " آیین توشیح و انعقاد تفاهم نامه و پیمان نامه ی همکاری مشترک فی مابین طرفین " روز سه شنبه مورخ 12/5/1400 ، آذرشب ضمن ابراز مراتب سپاس و قدردانی از حسن میزبانی و حسن همراهی جناب آقای دکتر اشک پور ریاست محترم دانشگاه و همکاران محترمشان نسبت به شکل گیری زمینه ی تعامل تسهیلگرایانه و یاریگرایانه جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت های آن مجموعه ی دانشگاهی در ارائه ی بهینه و هدفمند خدمات حمایتی – آموزشیِ مهارت افزایِ حرفه گرا به جامعه ی بانوان استان در راستای عملیاتی سازی و اجرایی نمودن مفاد" سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان "، تأکیـــد نمود؛ بمنظور تسریع در فرایند اجرایی سازی و پیاده سازی نمودن مفاد ومندرجات پیمان نامه ی منعقده ضرورت دارد؛ با قید فوریت شورای راهبری تفاهم نامه در نشست های تخصصی چارت رسته ها و رشته های آموزشی مهارت محور و حرفه گرای تک پودمانی و تک درس براساس پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی با تأکید بر جغرافیا و بوم استان و تأکید بر پایداری شغلی و زودبازده بودن رسته های شغلی با تعیین میزان یارانه و تخفیف پیشنهادی قابل اعمال بر هزینه های مترتب بر دوره ها و کارگاه های آموزشی را جهت برنامه ریزی های بعدی تهیه نمایند.
مدت تفاهم نامه از زمان امضاء 1400/5/15 بمدت یک سال شمسی تعیین می شود و با اعلام قبلی یکی از طرفین قابل فسخ بوده و ضمناً در صورت رضایت طرفین قابل تمدید می باشد.
آمادگی پذیرش دانشجو برای اولین دوره در سال تحصیلی جدید در رشته ی مطالعات خانواده در دانشگاه پیام نور استان بوشهر
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری بوشهر آمادگی پذیرش دانشجو برای اولین دوره در سال تحصیلی جدید در رشته ی مطالعات خانواده در دانشگاه پیام نور استان گفت: ورود به موضوع و توجهِ مراکز علمی و دانشگاهی به مسائل و موضوعات جامعه در ابعاد مختلف و در ارتباط با اقشار و اصناف متنوع اجتماعات انسانی می تواند پلی باشد برای شکاف عمیق بین نخبگان و خبرگان علمی و دانشگاهی و بخش سیاست گذاری، برنامه ریزی، کارگزاران اجرایی در نظام حکمرانی و اداره امور به نفع نظام حکمرانی و اداری و مردم و جامعه
در حوزه ی زنان و خانواده توانمندسازی، دانش افزایی و دانایی بخشی و غنی سازی اتمی سلول های تشکیل دهنـــــده ی این گرانبهاترین مولکول بنیادی اجتماع بشری در دنیایی که بشدت در حال تجربه و رویارویی با ارتباطات و مناسبات اجتماعی پیچیده و گسترده است؛ مناسباتی که روان تر و سهل الوصول تر شده اند؛ ضرورتی انکارناپذیر است؛ و توجه به زن در هسته ی مرکزی این مولکول در نگهداری و نگهداشت اجزای مولکول خانواده موضوعی حیاتی است.
دانشگاه ها و مراکز آموزشی و علمی در نقش سانتریفیوژ رسالت دارند به غنی سازی و دانایی بخشی به سلول های تشکیل دهنده ی خانواده و حمایت کننده ی خانواده بپردازند؛ راه اندازی رشته های تحصیلی دانشگاهی در مقاطع مختلف دانشگاهی مرتبط با زن و خانواده، راه اندازی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی-پژوهشی برای زنان و خانواده، راه اندازی کلینیک های تخصصی سلامت خانواده، راه اندازی کلینیک های تخصصی کودکان و نوجوانان و . . . از طرف دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی می تواند تسریع و تسهیل نماید؛ روند شکل گیری و تکمیل زنجیره های اکوسیستم نظام بنیادین خانواده را. هرگونه فاصله گذاری و فاصله انداختن در تعاملات دانشگاه با جامعه ی پیرامونی و نظام اجتماعی و نظام حکمـــرانی حاصلی جز گسست بیشتر، ناتوانی بیشتر و ناآگاهی بیشتر و اختلافات و تعارضات بیشتر بجای هم افزایی، هم اندیشی و همراهی نخواهد داشت.
دانشگاه پیام نور استان بوشهر در اقدامی شایسته و بایسته اولین قدم را بعنوان یک مرکز علمی-آموزشی و دانشگاهی برای کمک به شکل گیری و تکمیل اکوسیستم دانا و توانای نظام بنیادی خانواده در استان برداشته است و با تعامل و اهتمام در سطح ملی توانسته است برای سال تحصیلی جدید مجــــوز پذیرش دانشجو در رشته ی مطالعات خانواده را اخذ نماید؛ که از طرف و به نمایندگی از جامعه ی زنان و خانواده ی استان از رویکرد و نگاه علمی جناب آقای دکتر بحرانی رئیس محترم دانشگاه پیام نور استان بوشهر در ایجاد و تمهید زمینه ی پرداختن تخصصی، علمی و پژوهشی به مباحث و موضوعات مرتبط با زن و خانواده بسیار سپاسگزارم و امیدوارم این رویه اولویت سایر دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی استان گردد و آغازی باشد برای یک جنبش و جهشِ وروردِ مسأله ی زنان و خانواده به جوامع علمی استان؛ و امیدوارم تا فارغ التحصیلی اولین دوره ی دانشجویان پذیرفته شده در رشته ی مطالعات خانواده، امکان تحصیل در مقاطع بالاتر- ارشد و دکترا نیز توسط نظام آموزش عالی استان برای این رشته در تخصص ها و گرایشات مرتبط با خانواده و زن، خانواده و مرد، خانواده و حقوق، خانواده و رسانه، خانواده و سلامت، خانواده و اقتصاد، خانواده و شکاف بین نسلی و . . . فراهم گردد. برای بازارسازی و بازاریابی با بازار پژوهشی و در تعامل با نظام اداری زمینه ی اشتغال را برای فارغ التحصیلان از دوره ی کارورزی تضمین نماید و با تضمین شغل و جایگاه شغلی فارغ التحصیلان فرصت استقبال را برای متقاضیان و علاقمندان فراهم آورد. و ضرورت دارد؛ این رشته با نگاه جنسیت زده و جنسی به آن پرداخته نشود؛ به یک میزان ضرورت دارد هم به موضوعات زنان و مردان در خانواده پرداخته شود و هم به یک میزان ضرورت دارد دختران و پسران، زنان و مردان در ارتباط با نظام خانواده دانش و دانایی کسب کنند.
تنطیم و تدوین سرفصل های آموزشی و کارگاهی به روز، بهنگام و متناسب با واقعیات و مسائل نوپدید در مناسبات فردی و اجتماعی نظام خانواده و پژوهش محور می تواند در خلق اتمسفری خانواده محور و دوستدار خانواده با تربیت دانش آموخته هایی دانا و توانا در حمایت از نظام خانواده، بیانجامد؛ و زمینه ی ارتقاء و تعالی وضعیت زنان و نهاد مقدس خانواده از این مسیر فراهم گردد.
دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با رویکرد استفاده همه جانبه از ظرفیت های مدیریتی و کارشناسی دستگاه های استان ، صاحب نظران و متخصصان حوزه ی آسیب های اجتماعی، زنان و خانواده برای ارتقاء و تعالی وضعیت زنان و نهاد مقدس خانواده سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان را با برش شهرستانی و تفکیک مسائل و مشکلات زنان و خانواده در شهرستان های دهگانه استان بوشهر با توجه به شاخص و معرف های اقتصادی، بهداشت و سلامت، مسائل اجتماعی، ورزش و اوقات فراغت، سواد و تحصیلات، مشارکت سیاسی و مدنی، تامین اجتماعی و اشتغال تدوین نموده است.
در تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان تلاش نموده ایم؛ که با بهره گیری از توان پنل های نخبگان و خبرگان شهرستانی کاملاً غیرمتمرکز به شناسایی و احصاء مسائل و چالش های حوزه ی زنان و خانواده با برش شهرستانی بپردازیم و برای دستیابی به تصویر و سیمایی از وضعیت زنان و خانواده و توصیف هدفمند وضعیت برای جلوگیری از انحراف سند به سمت صرفاً پرداختن به موضوعات، مسائل و چالش های زنان، وضعیت خانواده نیز در استان به صورت مشخص مورد بررسی قرار گرفت و در توصیف استان از دو زیرتیتر «وضعیت زنان» و «وضعیت خانواده» استفاده شد.
پیشنهاد می گردد؛ با توجه به تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده ی استان، تدوین و ابلاغ شاخص های عدالت جنسیتی در 8 محور و 179 مؤلفه و قلم آماری، تدوین و ابلاغ شاخص های خانواده- سیاست های دولت دوستدار خانواده که با هدف ترویج، توسعه و نهادینه سازی سیاست های خانواده محور در 10 محور و 45 مؤلفه تدوین شده است؛ زمینه ی بهره گیری از موضوعات مطرح شده در سرفصل های آموزشی، دروس و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان رشته ی مطالعات خانواده فراهم گردد؛ و امکانی شود برای ارتباط بیشتر نظام دانشگاهی و نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی و کمک به تأمین موضوعات پژوهشی و پایان نامه ای و تحقیقاتی متناسب با نیازهای پژوهشی و علمی واقعی و مبتلابه جامعه و کارگزاران اجرایی. برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی، سمینارها و وبینارهای مشترک علمی و اجرایی، برگزاری کارگاه های عملی و علمی در محیط های واقعی کاری در تعامل با نهادهای ذیربط بهزیستی، دادگاه ها و دادسراها، زندان ها و مراکز مشاوره، آموزش و پرورش، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و . . . می تواند به ایجاد هماهنگی و ارتباط مستمر بین مراکز سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرا در حوزه زنان و خانواده با دانشگاه کمک نماید.
آموزش خانواده، دانش و سوادی عمومی است؛ بنابراین ضرورت دارد؛ با حسن دقت و مطالعات و بررسی های بیشتر به کانون ها و اجتماعات بیشتری از احاد جامعه برای شمولیت برخورداری از آموزش های توانمندسازی و دانایی افزایی و آگاهی بخشی نسبت به نهاد بنیادی خانواده برسیم؛ مطمئناً آموزش و پرورش می تواند با تخصیص منابع آموزشی در مقاطع اول و دوم دبیرستان شروع کننده ی آموزش های خانواده و تربیت کننده ی نسلی دانا و توانا با مهارت های ضروری زندگی باشد و مقدماتی را فراهم آورد برای تأمین دانشجویان رشته های مرتبط با خانواده و مطالعات خانواده؛ قطعاً در مقاطع تکمیلی خوانش و متقاضیان بیشتری را راغب به تحصیل در رشته ی مطالعات خانواده و گرایش های تخصصی آن خواهیم داشت؛ پس ضرورت دارد؛ برای این جامعه ی هدف نیز برنامه ریزی مدون و دقیقی صورت پذیرد؛ الزام گذراندن دوره های تخصصی خانواده برای خیلی از جایگاه های مدیریتی و اداری می تواند راهگشا و راهبردی باشد برای ورود مسأله محور حول محور خانواده در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های دولتی و نهادی. 

http://www.Qom-Online.ir/fa/News/324717/انعقاد-تفاهم-نامه-ی-همکاری-مشترک-دفتر-امور-زنان-و-خانواده-استانداری-بوشهر-و-دانشگاه-علمی-کاربردی-استان
بستن   چاپ