پنجشنبه ۴ تير ۱۴۰۵

فرهنگی

ایزدی:

اولویت اول کشور باید شکستن چرخه حمله، آتش­‌بس، مذاکره، حمله باشد؛ نه دریافت گندم آمریکایی

اولویت اول کشور باید شکستن چرخه حمله، آتش­‌بس، مذاکره، حمله باشد؛ نه دریافت گندم آمریکایی
عصر قم - کارشناس مسائل آمریکا گفت: روش صحیح دور کردن سایه جنگ از کشور بازدارندگی نظامی است. در صورت حمله مجدد به ایران، تأسیسات آنها باید به گونه‌ای تخریب شوند که بازسازی آنها حداقل دو سال زمان ببرد.
  بزرگنمايي:

عصر قم - کارشناس مسائل آمریکا گفت: روش صحیح دور کردن سایه جنگ از کشور بازدارندگی نظامی است. در صورت حمله مجدد به ایران، تأسیسات آنها باید به گونه‌ای تخریب شوند که بازسازی آنها حداقل دو سال زمان ببرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دکتر فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا به ده نکته درباره قطعنامه کنگره آمریکا اشاره کرد.
۱- متن قطعنامه "به رئیس جمهور دستور می‌دهد تا نیروهای مسلح ایالات متحده را از درگیری‌ علیه جمهوری اسلامی ایران خارج کند... مگر اینکه صریحاً با اعلام جنگ یا مجوز خاص کنگره برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران مجوز گرفته باشد‌."
یعنی حمله بعدی به ایران بدون مجوز کنگره غیرقانونی است.
۲- عصبانیت ترامپ در توئیت زیر به همین دلیل است. ترامپ نوشته: "من طناب را بر گردن ایران انداخته بودم، آنها آماده‌ی دادن تقریباً هر چیزی به ما هستند، و برای اولین بار در دهه‌ها، به ایالات متحده و رئیس جمهورش احترام می‌گذارند. حالا سنای ایالات متحده تصمیم می‌گیرد یک رأی‌گیری بی‌موقع در مورد قانون اختیارات جنگ داشته باشد، و به حامی شماره یک تروریسم در جهان می‌گوید که ایالات متحده از کاری که من با ایرانی‌ها می‌کنم خوشش نمی‌آید، و من باید متوقف شوم، و با این کار به دشمن کمک و آرامش می‌دهد. چهار بدبخت جمهوری‌خواه هم همراه دموکرات‌ها رأی مثبت دادند..."
۳- چون متن در قالب یک "قطعنامه مشترک" سنا و مجلس نمایندگان "به رئیس‌جمهور دستور می‌دهد"، این قطعنامه برای تأیید و امضای رئیس‌جمهور برای ترامپ ارسال نخواهد شد. یعنی ترامپ امکان وتوی این دستور کنگره را ندارد.
۴- در ماه‌های گذشته ترامپ درباره این قانون اظهارات منفی زیادی کرده ولی هم زمان قانون را اجرا کرده. وی در ابتدای جنگ، بر اساس قانون، کنگره را رسما مطلع کرده و در پایان مهلت‌ ۶۰ روزه نیز دوباره طی نامه رسمی به کنگره اعلام کرده به دلیل آتش‌بس نیازی به فعال شدت قانون اختیارات جنگ نیست.
۵- این قطعنامه حمله بعدی به ایران را سخت‌تر می‌کند. بدون مجوز کنگره حمله بعدی غیرقانونی خواهد بود. مقامات آمریکایی به قوانین بین‌المللی کاملا بی‌توجه هستند ولی از قوانین داخلی کاملا تبعیت می‌کنند (برخلاف ما!).
۶- حمله نظامی نیاز به بودجه دارد و در نهایت همین نمایندگان کنگره هستند که باید بودجه حمله بعدی به ایران را تصویب کنند. این رای یعنی معلوم نیست بودجه جنگ بعدی علیه ایران تصویب شود. و به همین دلیل قطعنامه نمادین نیست.
نتیجه:
۷- لطفا با عنوان دورکردن سایه جنگ به طرف مقابل امتیاز بی‌خودی ندهید.
۸- تجربه نشان داده امتیاز و مذاکره سایه جنگ را دور نمی‌کند. چون به گفته امام شهید "آمریکا می‌خواهد ایران را ببلعد." یعنی امتیاز، هرچقدر هم که بزرگ باشد، برای او کافی نیست. در سه ماه گذشته هیچ شواهدی در عدم صحت‌ این تحلیل امام شهید نداریم.
۹- علی الاصول اولیت اول کشور باید شکستن چرخه: حمله، آتش­‌بس، مذاکره، حمله باشد. نه دریافت گندم آمریکایی یا غیر آمریکایی به جای پول‌های مسدود شده‌ ایران.
۱۰- روش صحیح دور کردن سایه جنگ از کشور بازدارندگی نظامی است. لطفا لیستی از تأسیسات آب‌شیرین‌کن و تأسیسات نفتی هدف ایران در منطقه منتشر کنید. در صورت حمله مجدد به ایران، این تأسیسات باید به گونه‌ای تخریب شوند که بازسازی آنها حداقل دو سال زمان ببرد.
تخریب محدود بازدارندگی لازم را ایجاد نمی‌کند. ترامپ به تخریب محدود این تأسیسات به عنوان پروژه بازسازی برای شرکت‌های آمریکایی نگاه می‌کند. اما تخریب گسترده قیمت‌های جهانی نفت و گاز را برای حداقل دو سال بالا نگه می‌دارد و بازدارندگی لازم را ایجاد می‌کند. مسیرهای جایگزین تنگه هرمز باید در اولویت اهداف ایران باشد.
اگر آمریکایی‌ها بدانند ایران واقعا به این سبک پاسخ خواهد داد به ایران حمله نخواهند کرد، مخصوصا بعد از تصویب قطعنامه بالا.


نظرات شما