عصر قم - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت پژوهش محوری در برنامهریزیهای این وزارتخانه، گفت: تصمیمات بدون پشتوانه علمی، راه آموزش و پرورش را کج میکند و مانع رسیدن به اهداف آموزشی خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش، علی محبی امروز سهشنبه در سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، اظهار کرد: بسیاری از تغییرات کلان گذشته در نظام آموزش و پرورش به دلیل فقدان پیوست پژوهشی ناکام مانده است .
وی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری، پژوهش را رکن اساسی و مایه بقای هر نظام آموزشی دانست و شاخص رشد یا عقبماندگی آموزش و پرورش را به کیفیت پژوهش مرتبط خواند .
محبی تصریح کرد: بسیاری بدون تخصص وارد این حوزه شده و حتی بدیهیات علمی را نادیده میگیرند، در حالی که در سایر حوزهها مانند پزشکی، اظهار نظر بدون تخصص پذیرفته نیست .
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه جایگاه معلم امروز تغییر کرده و دیگر صرفاً انتقالدهنده دانش نیست، گفت: معلم امروز نقشهای متعددی از جمله پژوهشگر، تسهیلگر و رهبر آموزشی دارد و برنامهریزیها باید متناسب با این تغییر جایگاه باشد .
وی افزود: آموزش و پرورش برخلاف سایر وزارتخانهها فاقد دستگاه پژوهشی مستقل و دارای اختیار است و هنوز گزارشی دقیق از میزان تحقق سهم یک درصد بودجه پژوهشی طبق ماده 56 قانون ارائه نشده است .
محبی سه مأموریت اصلی پژوهشگاه را معرفی کرد و گفت: شناسایی علمی مسائل و ارائه راهکارهای عملی از جمله 10 مسئله کلان آموزش و پرورش مانند ساختار نظام، نقشه راه مدرسه تراز، هدایت تحصیلی، کاهش تنوع مدارس و سبک زندگی اسلامی-ایرانی دانشآموزان که یافتههای آن تا پایان شهریور به وزیر آموزش و پرورش ارائه خواهد شد .
وی افزود: تصمیمسازی برای مدیران عالی آموزش و پرورش مأموریت دیگری است که در یک سال گذشته 40 مطالعه فوری انجام و توصیههای سیاستی و مدیریتی ارائه شده است .
وی با اشاره به توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس؛ گفت: هماکنون 78 هزار معلم پژوهنده در سامانه پژوهشگاه ثبت شدهاند که با اقدام پژوهی، مسائل مدرسه را شناسایی و راهکارهای اجرایی ارائه میکنند .
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهای جنگ 12 روزه، خاطرنشان کرد: این تجربه نشان داد هرجا در علم، فناوری و پژوهش پیشتاز بودیم موفق شدیم و هرجا غفلت کردیم، دچار ضعف شدیم. بنابراین لازم است بدون پژوهش هیچ تصمیمی در آموزش و پرورش اتخاذ نشود.