سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور؛

معلم محور اصلی سیاست‌ها و تغییرات آموزشی کشور است

معلم محور اصلی سیاست‌ها و تغییرات آموزشی کشور است
عصر قم - رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در دومین روز از سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور تأکید کرد: تحول واقعی در نظام آموزشی کشور زمانی تحقق می‌یابد که معلم به جایگاه اصلی خود در تصمیم‌سازی و اجتهاد تربیتی برسد و دانش‌آموز پیامد این فرآیند باشد.
  بزرگنمايي:

عصر قم - رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در دومین روز از سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور تأکید کرد: تحول واقعی در نظام آموزشی کشور زمانی تحقق می‌یابد که معلم به جایگاه اصلی خود در تصمیم‌سازی و اجتهاد تربیتی برسد و دانش‌آموز پیامد این فرآیند باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سجاد صدیقی؛ رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در دومین روز از سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تأکید بر لزوم توجه جدی به رویکرد معلم‌محوری در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی، علیرغم پیشرفت‌ها و دستاوردهای قابل توجه، نظام آموزشی کشور در مسیر تحقق تحول بنیادین با چالش‌هایی مواجه است. یکی از خطاهای اساسی در سیاست‌گذاری‌ها، غلبه نگاه دانش‌آموزمحوری در طراحی‌ها و برنامه‌هاست، در حالی که تحول واقعی تنها در سایه معلم‌محوری امکان‌پذیر خواهد بود. تا زمانی که معلم به جایگاه اصلی خود در تصمیم‌سازی و اجتهاد تربیتی نرسد، هیچ تحول پایدار و اصیلی در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد .
وی با بیان این‌که غفلت از این اصل منجر به صدور بخشنامه‌های متعدد و جزئی شده است، تصریح کرد: چنین روندی موجب حذف نقش معلم و جایگزینی تصمیم‌های بیرونی به جای اجتهاد تربیتی در کلاس درس شده است. راه‌حل اصلی در این مسیر بازگشت به جایگاه معلم به عنوان محور اصلی نظام تعلیم و تربیت است و دانش‌آموز باید پیامد این فرآیند باشد. اجتهاد، اراده و انگیزه معلمان است که می‌تواند نظام آموزشی را به مقصد مطلوب برساند .
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با اشاره به ضرورت تعریف سیر رشد برای تمامی اقشار معلمی و مدیریتی، افزود: باید مشخص شود مسیر رشد معلم ابتدایی، معلم تربیت بدنی، معلم پرورشی، معلم فنی، مدیر مدرسه، رئیس منطقه، مدیرکل و حتی معاون وزیر چیست. به جای تصمیم‌گیری به جای معلم، باید او را در تصمیم‌سازی توانمند کنیم .
صدیقی ادامه داد: بر همین اساس، بسیج فرهنگیان طراحی مفصل پنج‌ساله‌ای را در قالب 21 قطعه تدوین کرده است که از مفاهیم مبتنی بر ادبیات انقلاب اسلامی آغاز می‌شود و تا عرصه عمل و اجرا به کمک معلمان جوان و متعهد ادامه می‌یابد. این طرح با محوریت خود معلمان و برای معلمان آغاز شده و به تدریج در استان‌های مختلف در حال اجراست. انتظار می‌رود طی سه ماه آینده، همه استان‌ها به این فرآیند بپیوندند .
وی ضمن تقدیر از حمایت‌ها و همکاری‌های سپاه پاسداران در استان‌ها، اظهار کرد: سپاه در کنار مدیران آموزش و پرورش، نقش موثری در حل مشکلات ایفا کرده‌اند و این همراهی در بسیاری از استان‌ها به گره‌گشایی‌های جدی منجر شده است .
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در پایان با تأکید بر لزوم حمایت ارکان مختلف نظام، از جمله ریاست جمهوری و سپاه پاسداران، عنوان کرد: تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند توجه به حلقه میانی و نهادهای اجتماعی باورمند و اندیشمند است که در دل مسائل حضور دارند و می‌توانند به کمک دستگاه‌های اجرایی بیایند. بسیج فرهنگیان نیز به عنوان بازوی همراه و امانت‌دار معلمان، آمادگی دارد با تمام توان در این مسیر گام بردارد.


نظرات شما