سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور خبر داد:

آموزش ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان  توسط۲۰۰ مدرس استانی

آموزش ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان  توسط۲۰۰ مدرس استانی
عصر قم - رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور از آموزش ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان توسط۲۰۰ مدرس استانی در شهریورماه خبرداد.
  بزرگنمايي:

عصر قم - رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور از آموزش ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان توسط200 مدرس استانی در شهریورماه خبرداد.

یه گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا شیخ الاسلام؛ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عصر امروز، در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است با بیان این‌که اولین کودکستان ایران در سال 1310 تأسیس و راه اندازی شده است، گفت: با توجه به تعدد نهادهای ارائه دهنده مجوز به مراکز نگهداری، در سال 99 با تأکید ویژه رهبری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت اصلی تعلیم و تربیت در دوران کودکی به سازمان تعلیم و تربیت کودک ذیل آموزش و پرورش واگذار شد.
وی با اشاره به این‌که پایه و اساس تحول و توسعه کشور از اوان کوکی شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: بخش مهمی از تکوین شخصیت انسان، آشنایی با سبک زندگی و ادراک و تخیل در دوران کودکی شکل می‌گیرد و موفقیت و آینده فرد را می‌سازد.
شیخ اسلام افزود: در این دوره می‌توان آسیب‌هایی همچون تکرار پایه در دوره اول ابتدایی و عدم رغبت به یادگیری را با آموزش‌های دقیق و برنامه‌ریزی کاهش دادچرا که آموزش‌های ارائه شده در این دوره سنی می‌تواند بسیاری از چالش‌های امروز را برطرف کند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به نگاه دولت چهاردهم و رئیس جمهور به بحث توسعه عدالت آموزشی و حل نظام مسائل آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبق تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر این‌که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ریشه نظام آموزشی کشور است، اقدامات ارزنده ای شکل گرفته است.
وی با اشاره به تکالیف اسناد بالا دستی در افزایش نرخ پوشش نوآموزان، تصریح کرد: بر اساس تکالیف اسناد بالادستی نرخ پوشش نوآموزان 4 تا 6 سال که نرخ بازماندگی از تحصیل و تکرار پایه می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شیخ الاسلام با اشاره به برنامه‌های مدون شده برای ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان، خاطرنشان کرد: در استان‌ها 200 مدرس استانی از بین نیروهای شاغل آموزش و پرورش انتخاب و در شهریور ماه در یک دوره چهار روزه به صورت حضوری آموزش خواهند دید و سپس استان‌ها با استفاده از ظرفیت این مدرسان به عنوان مربی ارشد دوره‌های توسعه شایستگی‌های مربیان را برگزار خواهند کرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اجرا و ارزیابی دوره یک ماهه آمادگی نوآموزان در استان‌ها و مناطق، گفت : برگزاری این دوره با توجه به محدودیت زمانی اعلام شده برای نوآموزان 6 سال بازمانده از آموزش پیش دبستانی و با تأکید بر مناطق محروم و دو زبانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به این‌که این طرح دارای بار مالی است و حساسیت‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد ، مدیران و رؤسای مناطق تلاش کنند تا حداکثر دقت را در تکمیل فرم ارسالی و ارائه آمار دقیق از مناطق انجام پذیرد.
شیخ الاسلام با اشاره به محتواها و بسته‌های تربیت و یادگیری در کودکستان‌ها، تصریح کرد: در راستای بهبود و ارتقای کیفیت فرایند تربیت و یادگیری نوآموزان به ویژه پیش دبستانی 2 علاوه بر اعلام فراخوان دریافت بسته‌های جدید تربیت و یادگیری، محتواهای سال گذشته نیز با استفاده از ظرفیت داوران منتخب کشوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: هیچ محتوای شخصی نباید آموزش داده شود و فقط بسته‌های تأیید شده و اعلام شده در کودکستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به نحوه محاسبه شهری کودکستان‌ها، گفت: ضرورت دارد تمامی مناطق و استان‌ها شاخص‌های مورد نظر را مورد توجه قرار دهند .
وی با اشاره به این که دو شاخص اجاره بها و تجهیزات از مهم‌ترین عوامل تعیین شهریه است، گفت : باید کارشناس رسمی دادگستری در این زمینه حضور داشته و با رؤسای منطقه جلسه‌ای به منظور تعیین قیمت با حداکثر دقت برگزار شود .
وی به جشنواره ملی طعم کتاب اشاره کرد و گفت: جشنواره ملی طعم کتاب با هدف ارتقا زبان و ادبیات فارسی، پرورش ذوق، سواد ادبی و نهادینه کردن فرهنگ کتاب خواندن برای کودکان پیش دبستانی در همه کودکستان‌های سراسر کشور اجرا می‌شود. این جشنواره سال گذشته در 5 استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال جاری، اظهار کرد: ایجاد استقرار ساختار متناظر استانی تحت عنوان ادارات تعلیم و تربیت کودک استان، فرایند بررسی و تعیین تکلیف 14 هزار درخواست مجوز انبار شده، آغاز فرایند تعیین شهریه از خرداد ماه برای اولین بار ، آغاز صدور ابلاغی شهریه از مرداد ماه برای اولین بار ، تدوین و تصویب
سرفصل‌های دوره توسعه شایستگی‌های نیروی انسانی کودکستان‌ها، بررسی دقیق محتوای بسته‌های تربیتی و یادگیری جهت استفاده در کودکستان‌ها، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای مطلوب دوره یک ماهه و برگزاری آزمایشی جشنواره ترم کتاب در 5 استان از مهم‌ترین اقدامات به شمار می‌آید.


نظرات شما